Friday, June 10, 2016

Bonnie Raitt Koninklijk Circus/Brussel 06/06/2016

Precies 25 jaar geleden passeerde Bonnie Raitt in haar wittebroodsweken én commerciële hoogdagen op de weide van Werchter. 2 maanden voordien was ze in het huwelijksbootje gestapt met acteur Michael O’Keefe – een huwelijk dat inmiddels is gestrand - en het jaar voordien was ze op de jaarlijkse Grammy’s stevig in de prijzen gevallen voor haar comeback album “Nick of time”. Een weekje voor het festival was bovendien haar album “Luck of the draw” uitgebracht dat zijn voorganger qua commercieel succes nog zou overtreffen. Gerechtigheid geschiedde dus voor een artieste die enkele jaren voordien  door haar platenfirma was af geserveerd en ook (letterlijk) de bodem van de fles had gezien. Met deze hernieuwde erkenning kwamen trouwens ook tal van succesvolle duetten met zowat alle groten der aarde, een bevestiging van de grote sympathie die ze al jaren genoot in muzikantenkringen. Het grote commerciële succes is inmiddels wat weggeëbd maar met verdienstelijk later plaatwerk en uitmuntende concerten is haar sterrenstatus al die tijd onaangetast gebleven. De lege zitjes in het Brusselse Koninklijk Circus waren dan ook op één hand te tellen vorige maandag wanneer Raitt er haar laatste worp “Dig in deep” kwam voorstellen.
In de persoon van Marc Cohn als voorprogramma was trouwens een extra Grammy winnaar toegevoegd aan de avond, een cadeau dat we met plezier in ontvangst namen. Cohn’s singer-songwriterstalent staat met enkele mooie platen niet ter discussie al zal hij wellicht de eeuwigheid ingaan voor “Walking in Memphis”, die ene song van hem die ook in talloze coverversies bekend is. Samen met nog een handvol anderen uit dat kwart eeuw oude debuut speelde Cohn zich met zijn warme stem snel in de gunst van het publiek. Met de speeltijd gelimiteerd tot half elf in de Brusselse zaal – iets waar Raitt zich even later ook over beklaagde – was Cohn zeker meer waard dan de schrale 35 minuten die hem werden toebedeeld.
Een snelle change over volgde en na amper 20 minuten pauze zette Raitt - 67 inmiddels - het van INXS bekende “Need you tonight” in. Raitt heeft maar met mondjesmaat eigen songs gepend doorheen haar carrière maar wist zich steevast (slim) in de kijker te werken met geheel naar eigen hand gezette songs van anderen. Zo ook met “I knew” en “Undone”, 2 prima songs van haast onbekende songwriters die Raitt via haar jongste plaat dan toch maar mooi op de radar doet verschijnen. Bij een rasartieste van het kaliber Raitt zijn concerten er om van bij de start te schitteren. Met een stem waar de jaren geen vat op hebben gehad en een stel klasse begeleiders erbij helpt dat natuurlijk. Zo liet ze de aan haar linkerzijde gezeten 71-jarige keyboardspeler Mike Finnigan schitteren terwijl ze zelf van de spots wegliep in het van - en aan - BB King opgedragen “Don’t answer the door”. Ook “Good man, good woman”, samen met Finnigan gezongen, mocht tot een hoogtepunt van de avond gerekend geworden. Ondanks dat Raitt een hitparcours in Brussel had kunnen afleggen grasduinde ze toch selectiever door haar repertoire. Geen “Have a heart” of “Nick of time”, wel “I feel the same” uit haar derde plaat en “Hear me lord” van het veel latere “Silver lining”. “Something to talk about” was er dan weer wél bij evenals het – gelukkig voor Brussel - wellicht niet te negeren “Angel of Montgomery”. Naarmate de set vorderde voelde je de magie alsmaar nadrukkelijker de set binnensluipen. Raitt was in uitstekende luim, complimenteerde haar band uitvoerig en liet aan het Brusselse publiek meerdere malen haar afkeer voor de Republikeinse presidentskandidaat Trump horen. Eén aanhanger in de zaal was het daar duidelijk niet mee eens maar werd muzieksgewijs snel de mond gesnoerd. Ook voor Marc Cohn regende het complimenten. Toen het kippenvel van “I can’t make you love me” in de bissen nog niet helemaal was weggetrokken haalde Raitt – “Mmm, wat een man…” - Cohn uit de coulissen voor een hemels gezongen “Crazy love” (Van Morrison), een concerteinde dat het absoluut verdiende om ingelijst te worden.
Het idee dat ons omwille van het krappe tijdsbestek wellicht een 2-tal magische momenten extra zijn onthouden geweest kregen we op de rit huiswaarts maar niet uit het hoofd. "Damn!"