Tuesday, April 25, 2006

Monza Capitole/Gent 17/02/2006

Monza beheerst al geruime tijd mijn interesse. De vonk sloeg bij mij voor het eerst over toen ik de groep tijdens hun vorige theatertoer (februari 2004) bezig zag in Bornem. De intensiteit van die avond is lang blijven nazinderen. Vervolgens was er ‘Grand’, een goede beurt op de festivalzomer van 2005 en recent dus de tweede theatertoer. Uiteraard zit de Noordkaap erfenis er voor iets tussen maar los daarvan stel ik vast dat het met Monza net ietsje dieper gaat. Vooral hun tweede plaat ‘Grand’ beschouw ik als een meesterwerk niet in het minst door de beklijvende teksten van Meuris. Het is een bescheiden mening maar wat die man in een song neerpent behoort naar mijn gevoel zondermeer tot de betere (beste)Vlaamse liedjesteksten. In de Capitole greep Monza van bij het begin naar de keel. Meuris merkte snel op dat de zaal een wat lege indruk maakte en beloofde meteen een pint aan alle aanwezigen. Dit bleek geen loze belofte te zijn want in de pauze deelde het zaalpersoneel bonnetjes uit. Een band scheppen middels een rondje aan de toog: het is een aloude traditie in onze contreien maar het werkt steeds! Los van dit ene genereus gebaar deelde de groep gelukkig ook parels van songs uit. Onze teller om kippenvel momenten te registreren stond niet stil: ‘Rijkdom’, ‘Naar men zegt’, ‘Stel nu dat jij niet bestond’, ‘Een heel klein beetje oorlog’ maar vooral ‘Alles half’ en met deze collectie songs waren we nog maar aan de pauze. Even naar adem happen en dan tergend stil blijven zitten in deel 2 tijdens een trefzeker ‘Dood aan alle meisjes’ voorafgegaan door het cynisch prikkelende ‘We noemen dat een mooie dag’ (24 uur zonder één lach!). Voor het trio songs dat ons naar de bissen leidde was het wederom zoeken naar superlatieven: ‘Vertrouwd hart’ (die tekst! “Mijn hart vergt groot onderhoud. Misschien is mijn hart ooit wel slecht gebouwd”), ‘De stad kan zo koud zijn’ (met beeld achter het podium geprojecteerd) en ‘Tegenstand=mooi’. De bissen voelden aan als wat crowdpleasing (‘Ik hou van U’) maar herbergden ook het fijne en radiogevoelige ‘Shangri-La’. En dan was er de pint op rekening van Stijn Meuris!
Voor de concurrentie wordt het moeilijk want in mijn (muzikale) Ronde van Vlaanderen 2006 gaat Monza alvast met sprekend gemak als eerste over de streep.
Monza in de Capitole: een vijf sterren concert!

No comments: