Tuesday, February 10, 2015

The Afghan Whigs Koninklijk Circus/Brussel 7/02/15

Bijna 30 jaar geleden zagen The Afghan Whigs het levenslicht in Cincinnati, Ohio. Na een haast 10 jaar durende onderbreking vonden in 2012 voorman Gregg Dulli en de enige nog overbleven collega uit de oorspronkelijke bezetting (bassist) John Curley een tweede adem om de groep nieuw leven in te blazen. Met het vorig jaar verschenen en erg overtuigende “Do the beast” slaagden The Whigs er In tegenstelling tot vele reüniegenoten wél in om ook vandaag nog relevant te zijn. Sterker nog: in het Koninklijk Circus doken zaterdag naast oudere jongeren met herinneringen aan de groep 2 decennia terug, ook een jongere generatie op die de groep klaarblijkelijk alsnog graag in de armen wil sluiten. Dat hun met 3 gitaren aangedreven unieke rock en soul- melange alvast een grote aantrekkingskracht uitoefent kon ook worden afgeleid uit de snel uitverkochte concerten die de groep afgelopen weekend in Brugge en Brussel afwerkte.
De zaal werd opgewarmd met een dj die uitgebreid grasduinde in zijn motown en soul catalogus. We hoorden opvallend niemand morren dat er niet voor een voorprogramma was geopteerd. Kwart voor negen doofden de zaallichten waarna “Parked outside” heftig het Koninklijk Circus kwam binnengerold met een dreigend “Matamoros” er naadloos achteraan (allebei uit de goed vertegenwoordigde laatste plaat). Gelukkig stonden er aan de voordeur van het Koninklijk Circus geen militairen opgesteld of die waren meteen verontrust binnengevallen. Met “Fountain & fairfax” uit “Gentlemen” en een schitterend “Conjure me” uit “Congregation” werd al snel achterom gekeken naar een rijk verleden dat het in deze reüniemodus absoluut verdient om terug opgewarmd te worden. Bij “Step into the light” voelden we de aandrang om onze aansteker in de lucht te steken maar Dulli zong het zo intens dat we haast verlamd in onze zetel bleven zitten. Dulli had tot dusver nauwelijks een woord gewisseld met de zaal maar leek zelf helemaal op te gaan in de gebeurtenis. In een vlammend “Debonair” verhief hij - wil iemand Stijn Meuris eens bij deze man in de leer laten gaan? - het schreeuwen tot kunstvorm. Al even ijzingwekkend gebeurde dat in het van Fleetwood Mac geleende en helemaal naar eigen hand gezette “I am fire/Tusk”. Het coveren beperkte zich overigens niet tot Fleetwood Mac alleen want ook The Beatles (“Getting better”), The Doors (“Roadhouse blues”), The Animals (“House of the rising sun”) en The Police (“Every little thing she does”) werden in Brussel op meesterlijke wijze, als icing on the cake,  de setlist binnengesmokkeld. Aan een verschroeiend tempo en met de erg kort gehouden onderbrekingen tussen de nummers speelde de groep een concert bij elkaar waarbij onze span of attention geen enkel dipje te verwerken kreeg. Ook al keken we gulzig en hoopvol uit naar een lange bisreeks, prijsbeesten als “Gentlemen”, “John the baptist” en “My enemy” hadden het concert voordien al moeiteloos tot op adembenemende hoogte getild. Alsof God’s gulle hand zaterdag boven het Koninklijk Circus hing trakteerden Dulli en de zijnen ons nog op een beresterke Police cover (zie hierboven) met Dulli op wandel door de voorste rijen, het met handgeklap ondersteund “Summer’s kiss”, het aan The Who schatplichtige “Teenage wristband”, een overweldigend “Something hot” en het ook met Bobby Womack’s “Across 110th street” covergewijs ingeleid “Faded”.
Echt bijster origineel zijn we niet door te stellen dat The Afghan Whigs live echt wel een best buy zijn op dit moment. Feit is wel dat we een (hopelijk spoedige) terugkeer van de groep naar onze contreien bij aankondiging meteen met stip aan onze agenda zullen toevoegen. Nee, nog eens 19 jaar wachten (Rock Torhout ’96) overkomt ons geen tweede keer. Als we van dit soort concerten er nog 3 voorgeschoteld krijgen dit jaar spreken we van een grand cru.

No comments: