Wednesday, May 04, 2016

Manic Street Preachers AB/Brussel 1/05/2016

Volgend op het slechtst denkbare scenario binnen een groep – één lid verdwijnt spoorloos (en wordt nooit meer teruggezien) – maken de verweesd achtergebleven resterende leden dan hun sterkste plaat; hoe tegenstrijdig kan het leven verlopen vraagt een normaal voelend mens zich dan af? Het overkwam de Manic Street Preachers in 1996 met “Everything must go”, het album dat duidelijk de sporen draagt van de in 1995 verdwenen Richey Edwards maar hen in één beweging naar de grootste podia in eigen land katapulteerde en grote artistieke erkenning opleverde. Het is de 20e verjaardag van dat album die de groep momenteel aanzet om er live nog eens mee uit te pakken in zijn geheel. Over enkele weken zal dat in een gegarandeerd kolkend stadion in Swansea zijn, zondag laatstleden was de Brusselse AB aan de beurt.
Wat is de beweegreden om te toeren met een oude plaat? Die artistieke high nog eens beleven, kiezen voor makkelijk geldgewin of een creatieve impasse verdoezelen? Enig scepticisme is met deze trend steeds op zijn plaats maar in het geval van de Manics – met die Richey die ooit tijdens een interview tot heftig bloeden toe “FOR REAL” kerfde in zijn eigen arm – zijn wij alvast geneigd niet lang te twijfelen aan hun oprechtheid. Geen moment tijdens het concert voelde de groep als uitgeblust aan, sterker nog: de passie laaide een avond lang hoog op bij James Dean Bradfield, Nicky Wire en Sean Moore (al jaren live aangevuld met 2 extra muzikanten). Door de plaatvolgorde getrouw te volgen beleefde de AB na opener “Elvis impersonator: blackpool pier” als het ware een vroegtijdige bis-moment met “A design for life”, de singel die destijds het succes van de plaat inluidde en in het rijtje klassieke singels dat de groep achter zich heeft staan mee op kop loopt. Wie dacht dat de rest van de plaat tot vulling mag gecatalogeerd worden werd in de AB met “Kevin Carter”, “The girl who wanted to be God” en “Australia” goed de oren uitgekuist. Vooral de tweede plaat helft liet zich in de AB als uitzonderlijk opmerken, niet toevallig ook alsmaar beter vormgegeven in een geluid dat mooier afrondde. Aan ons zijn geen bovennatuurlijke fenomenen besteed maar dat vooral de twee songs met de sterkste Edwards referentie (“Small black flowers that grow in the sky” en vooral “No surface all feeling”) in de AB erbovenuit stegen vonden we toch markant. Wellicht wordt dat opgespaard voor de Royal Albert Hall maar een strijkertje links en een trompetje rechts hadden bij deze Brusselse heropvoering ongetwijfeld voor de perfecte topping kunnen zorgen. Desalniettemin: voor een plaat die 20 jaar oud was voelde ze in de AB nog opvallend kakelvers aan. Wie zich vervolgens aan een pauze verwachtte was er aan voor de moeite want zanger James Dean Bradfield entertainde meteen enthousiast verder in een akoestisch drieluikje dat met o.a. “The masses against the classes” en “Suicide is painless” de AB aan de hand hield naar een volgend hoogtepunt: een wervelend “Motorcycle emptiness”. Bradfield – ogen dicht – soleerde magistraal de song ver boven de originele versie uit. Met een verrassende pikorde doorheen de eigen songcatalogus en een aanstekelijke bevlogenheid stoomde de groep door naar (mag het iets meer zijn) “Your love alone is not enough”, “Nat West-Barclays-Midlands-Loyds” (uit het debuut) en - erg leuk om terug te horen - “Roses in the hospital” uit hun tweede plaat “Gold against the soul". Eén accident de parcours toch in de vorm van de Fiction Factory cover “Feels like heaven”, die echter ruimschoots goedgemaakt werd door “You love us” en – perfect passend in de 1-mei gedachte - “If you tolerate this, then your children will be next” dat de avond mocht besluiten.
Met 25 songs, waartussen zelfs een tot de eregalerij van de Britpop gepromoveerd album, hoefden er ook voor ons geen bisnummers meer aan te pas te komen om dit feest compleet te maken. Immers: All we want from you are the kicks you’ve gaven us…

No comments: