Tuesday, October 30, 2018

Fish Tivoli Vredenburg/Utrecht (NL) 28/10/18

Zondag draaiden we met z’n allen de klok één uur terug maar wij gingen nog wat verder achteruit, meer bepaald naar het gezegende jaar 1987 waarin het Britse Marillion hun vierde album “Clutching at straws” uitbracht. Wij trokken die dag immers naar het Nederlandse Utrecht om er de voormalige zanger Fish (échte naam Derek William Dick) van de groep aan het werk te zien. Met het oog op de heruitgave binnenkort van dat album (in een speciale editie) toert de boomlange Schot momenteel Europa rond in het teken van die plaat.
Daar waar Fish binnenkort in ons land slechts éénmaal aan de bak moet in het kleine Spirit Of ’66 in Verviers (op 16/11) onderstrepen 6 Nederlandse concerten, waaronder dit in de uitverkochte Ronda zaal van het prachtige Tivoli complex, nog maar eens de populariteit van hem en zijn oude band bij onze Noorderburen. Rock van de méér progressieve soort heeft immers sinds mensenheugenis altijd al meer afzetgebied gevonden boven dan onder de moerdijk.
“Clutching at straws” was in '87 de opvolger van het conceptuele “Misplaced childhood” dat in de vorm van “Kayleigh” zelfs onverwachts internationaal hitsucces opleverde en van Marillion in 1985 in één klap een grote naam maakte. The sky leek lange tijd the limit te worden tot de groep en Fish, opgebrand na vele hectische jaren, in ’88 elk hun eigen weg gingen. Marillion vond in Steve Hogarth een opvolger en Fish doet sindsdien solo zijn ding. Het conserveren van zijn rijk verleden bij Marillion is daar, getuige deze concertreeks, een belangrijk onderdeel van geworden.
Met een vijfkoppige begeleidingsgroep achter zich trapte Fish In Utrecht af zoals hij dat met Marillion ook deed destijds op de toer voor “Clutching at straws”, met het imposante “Slainte Mhath” gevolgd door “Man with a stick”, een song van het volgend jaar te verschijnen nieuwe album “Weltschmerz”. Er zouden nog 3 nieuwe songs de revue passeren (waarvan het lange “Waverley steps” ons nog het meest boeide) maar die slaagden er ternauwernood in om uit de schaduw te komen van het succulente werk uit “Clutching at straws”. Zeggen dat we die karakteristieke drumtoets van Ian Mosley of het magistrale gitaarwerk van Steve Rotherey niet misten zou gelogen zijn maar het deed ons tegelijk ook deugd dat Fish na al die jaren toch nog overeind wist te blijven zonder. Zelf was hij dan ook de tekstschrijver die voor Marillion regels schreef die tot op vandaag nog steeds tot onze favorieten behoren. “Chalk hearts melting on an playground wall” (“Kayleigh”) of “On promenades where drunks propose to lonely arcade mannequins” uit het in Utrecht vroeg gebrachte “Warm wet circles” om er maar enkele te citeren. Het knappe artwork dat de plaat destijds vergezelde en foto’s uit het Marillion archief wisselden elkaar af op het grote videoscherm en zorgden voor dat extra toefje nostalgie die een avond als deze toch dient op te wekken. Vocaal had Fish opvallend moeite met het ingetogener materiaal van de plaat (“Warm wet circles”, “Sugar mice”) maar beter verging het hem in het onheilspellende “White Russian” (over oprukkend antisemitisme) en het mooie “Torch song”. Mede door inbreng van backing zangeres Doris Brendel (die met eigen band ook het voorprogramma verzorgde trouwens) was ook “The Last Straw” een méér dan behoorlijke reproductie van de machtige afsluiter die ook de plaat aan het einde andermaal naar een hoogtepunt stuwt. Fish hoefde de ganse avond weinig meer te zijn dan zijn ontwapende en grappige zelf om door Utrecht collectief in de armen te worden gesloten. Met grappen rond het ouder worden (en hoe moeilijk het geworden is om met pijnlijke knieën de rock-pose op een monitor aan te nemen) en verhalen rondom de songs heen bewees Derek William Dick dat Fish, sinds de hoogdagen met Marillion, al die tijd die innemende (podium-)persoonlijkheid gebleven is. Een dubbele bisbeurt met het vooral bij Marillion-“Freaks” bekende “Tux on” en het door de volle zaal enthousiast mee gescandeerde “Incommunicado” besloten het concert dat in onze ratings een 10 voor nostalgie kreeg en een mooie 7 voor het muzikale gebodene. Als we met zo’n cijfers op ons rapport in 1987 thuis bij vader en moeder kwamen waren we voor minstens drie dagen van een opperbeste stemming verzekerd.
Nog één regeltje die de thematiek van het album en onze avond in Utrecht mooi illustreert: “So if you want my address - It's number one at the end of the bar - Where I sit with the broken angels - Clutching at straws and nursing our scars”. En toch hebben we genoten, daar hoeft u niet aan te twijfelen.

No comments: