Tuesday, October 04, 2022

The Black Crowes Lotto Arena/Antwerpen 30/09/22

Ons hoofd zit vol met herinneringen aan momenten waarop bands of artiesten een eerste onuitwisbare indruk maakten op ons. Daartussen zit ook onze eerste kennismaking met The Black Crowes, op een lentedag in 1990 met rechtstreekse televisiebeelden van op het Nederlandse Pinkpop festival. Guns N’ Roses zakten prompt een aantal treden op onze populariteitsladder ten voordele van dit vers aangevoerd stelletje ongeregeld uit Atlanta (Georgia, USA) waarvan debuut ‘Shake your moneymaker’ het levenslicht nog moest zien. Pas een jaar later zagen we de groep ook zelf aan het werk in een volgepakte AB waar alles van die plaat – verkoopcijfers gingen inmiddels vlot in de miljoenen – gemeengoed was geworden. Ruim 30 jaar en een woelig bestaan later grijpen de Amerikanen momenteel met een verjaardagstour terug naar die roemrijke beginperiode. Eén blik rondom ons in de Lotto Arena volstond om te zien dat zowat iedereen daar aanwezig dat eerste uur van de Crowes ook bewust had meegemaakt.

Het Nederlandse trio Dewolff deed zijn reputatie van uitstekende liveband (en dankbare opener) weer alle eer aan in de 30 minuutjes die ze ter beschikking kregen. Zanger Pablo Van De Poel (wat kan die man toch heerlijk gitaar spelen!) was oprecht opgewonden om de Amerikanen te mogen voor gaan, toegevend dat zij als Beatles voor hen waren in hun muzikale ontluiking. Geen idee of velen in de zaal, een ruime delegatie Noorderburen niet meegerekend, de bluesrockers uit Geleen al eerder aan het werk hadden gezien maar het overtuigende applaus aan het einde van hun straffe set liet op zijn minst een zéér aangename kennismaking vermoeden met alle anderen. Uitgerekend vrijdag loste de groep een verse singel van een binnenkort te verschijnen nieuwe plaat. Wij kunnen alvast niet wachten tot die release Dewolff ook opnieuw langs de clubzalen in Vlaanderen zal brengen.

Dat nektapijt uit 1990 zijn we al lang kwijt maar alle intussen netjes gemillimeterde haren in die zone kwamen meteen rechtop te staan als de openingsriff van ‘Twice as hard’ het concert van The Black Crowes op gang trok. Net ervoor had één van de bevallige backingzangeressen met een muntstuk de (nep-)jukebox die tussen de instrumenten stond opgesteld in gang gestoken voor Elmore James zijn ‘Shake your moneymaker’ dat als intro van de avond mocht dienst doen. Leuke gimmick op een podium dat er trouwens uitzag als een gezellige saloon mét barman die het ganse concert op post bleef om nu eens hoofdschuddend, dan weer met handgeklap de verrichtingen van de band goedkeurend mee te volgen. We hadden strategisch wat vooraan postgevat om de onvermijdelijke galm in de Lotto Arena tot een absoluut minimum te beperken en dat viel voor ons alvast in positieve zin uit voor ongemeen stomende versies van ‘Jealous again’ en ‘Could I’ve been so blind’. Zanger Chris Robinson, samen met broer Rich de spil van de groep, jongleerde met het microfoonstatief als een geboren majorette terwijl een alweer vers aangevoerd stel groepsleden zich het debuut toe-eigenden als waren ze destijds zelf medeverantwoordelijk voor de totstandkoming ervan. De groep wisselde in haar bestaan namelijk vaker van muzikanten dan een gemiddelde eersteklasser van spelers. De plaatvolgorde werd in het concert netjes gerespecteerd evenals de contouren van de songs wat niet vanzelfsprekend is voor een groep die graag Allman Brothers gewijs doorgaat zoals verder op de avond met verve werd gedemonstreerd. Doordat we vreemd genoeg – we bleven al die tijd wel fan - de groep sinds die ene avond in ’91 niet meer hadden gezien verraste zanger Chris Robinson ons nog het meest, Mick Jagger en Rod Stewart naar de kroon stekend met een fenomenale dosis “swagger & soul” in stem, lijf en leden. ‘Seeing things’ en vooral ‘She talks to angels’ waren in de eerste plaats hoogtepunten door zijn toedoen. Een fel ‘Stare it cold’ eindigde het ‘Shake your moneymaker’-luik waarna de groep even begeesterd doorging met nog een handvol songs uit andere albums, culminerend in een fantastische finale met ‘Wiser time’, ‘Thorn in my pride’ en het voor elke concertzaal heilzame ‘Remedy’. Bowie’s ‘Moonage daydream’ gold als enige maar daarom niet minder gesmaakte bis. Het nummer staat ook op het dit jaar geloste cover EP’tje ‘1972’ dat net als hun concert in Antwerpen bewijs wil leveren van de herwonnen groepsdynamiek die volgend jaar zelfs nieuw werk zou moeten opleveren. U mag ons nu al rekenen tot zij die daar de komende maanden nagelbijtend zullen zitten op wachten.

We konden ons nog moeilijk voor de geest halen hoe wij 31 jaar geleden de toenmalige Crowes live hebben gedegusteerd maar dankzij de teletijdmachine die vorige vrijdag stond opgesteld in de Lotto Arena hebben we daar weer een accuraat idee over: zowel toen als nu met volle teugen.

No comments: