Tuesday, May 02, 2023

Update #4 april 2023: Laurence Jones – Milo Meskens – Rival Sons – Dexys – Alex Agnew - Ryan Adams – Noordkaap – Hugo Matthijsen en opvallend veel… The Doors

Welke releases pikken we op, wat concertnieuws zorgt voor euforie, welke oude platen (her)ontdekken we, in welke zaal hebben we halt gehouden en voor wie? Onze appreciatie voor concerten drukken we vanaf nu ook gemakkelijkheidshalve uit in sterren (*), van 1 (slecht), over 2 (zwak) en 3 (goed) naar 4 (uitstekend) tot 5 (onvergetelijk).

De kans om een nieuwe Britse blues belofte, die we tot de dag ervoor niet kenden, mee te pikken in The Spirit of ’66 terwijl we de stad Verviers bezochten werd ons ontnomen omdat, volgens de berichtgeving, Laurence Jones (4/04, -) die dag een hoofdletsel had opgelopen en zijn concert luttele uren ervoor op doktersorders diende af te zeggen. Gelukkig zijn we inmiddels via streamingplatforms van de mans kwaliteiten overtuigd geraakt en kijken we reeds uit naar een toekomstige afspraak met hem. Wie “blues” en “gitaar” in één zin gebruikt wekt wellicht ook snel de aandacht van Milo Meskens (12/04,***1/2). Met een solo hit (‘Here with me’) was in 2016 het lot bezegeld van zijn al even beloftevolle groepje Black Tolex dat in de Nieuwe Lichting van StuBru aan de oppervlakte was gekomen en we rond die periode eens erg overtuigend aan het werk hebben gezien. Gezien de succesvolle singels die nog volgden is inmiddels gebleken dat hij daar de juiste keuze had gemaakt, al gingen de scherpe (blues rock) kantjes er nagenoeg helemaal af. Meskens pakte in een goed gevulde Balzaal van de Gentse Vooruit uit met liedjes die in 2 groepen in te delen zijn: triestige en… zéér triestige. De man draait immers zichzelf binnenste buiten in zijn songs (en bindteksten) door ongegeneerd al zijn relatieleed er in te stoppen. Wie het weldra aanlegt met deze Vilvoordenaar weet dus dat zij mogelijks vroeg of laat in één van zijn songs eindigt. Meskens is live op zijn best wanneer hij alleen aan de piano zit of met zijn uitstekende technische bagage op gitaar klinkt als de Vlaamse John Mayer. Maar écht boven het gemiddelde (dat halfje in onze score) uitstijgen deed dit concert pas wanneer Laura Tesoro erbij kwam voor een pakkend ‘Feels like home’.

Met reeds enkele nieuwe songs onthuld en het vooruitzicht van niet 1 maar zelfs 2 plaatreleases in de nabije toekomst hebben ook Rival Sons onze aandacht weer beet. En we zijn duidelijk niet alleen want van hun pas aangekondigde najaarstoer was de Brusselse AB (14/11) in luttele dagen volledig uitverkocht. Heerlijk als dit een band overkomt die we inmiddels al 12 jaar terug voor het eerst de hemel in prezen. Concertnieuws dat we in geen mijlen zagen aankomen was de bekendmaking van de komst van Dexys Midnight Runners naar De Roma. Met de hoogdagen van de Britse formatie rond zanger en songschrijver Kevin Rowland precies 40 jaar achter ons zijn we dan ook reuze benieuwd hoe die ‘Come on Eileen’ (en bij uitbreiding alles uit het onsterfelijke ‘Too-Rye-Ay’) er zal klinken op zondag 1 oktober. Onze salopette hebben we alvast klaar gelegd.

Stand-up comedian Alex Agnew – een man die al meermaals een volgelopen Sportpaleis in de ogen keek – legde onze standaard voor een gemiddeld kermisconcert laatst weer wat hoger. Op het Mariakerkse Zomerlief zagen we hem immers verdienstelijk bijklussen als zanger bij The Moonflowers (22/04, ****) - volgens hun bio geen coverband maar een band met covers – die voor deze gelegenheid uitpakten met het werk van The Doors. Agnew had bovendien geen enkele moeite om dicht bij het timbre van Jim Morrison aan te leunen en loodste het collectief moeiteloos naar een geestverruimend ‘The End’. Daags nadien deed de Amerikaanse singer-songwriter Ryan Adams (23/04,***** ) met hetzelfde nummer ook iets wonderlijks. Ontdaan van alle studio trucs en in solo-akoestisch arrangement klonk het in het Koninklijk Circus minstens even onheilspellend als daags voordien. Adams vervoegde 4 jaar geleden een stilaan lange rij #metoo zondaars. Enkele dames waaronder ook Phoebe Bridgers en ex-echtgenote Mandy Moore hadden getuigd van onwelvoeglijkheden naar hen toe wat Adams ‘ uitstraling als één van Amerika ’s beste singer-songwriters geen goed deed. Inmiddels zijn we enkele openlijke spijtbetuigingen verder en probeert de Amerikaan zichzelf terug te rehabiliteren met snel opeenvolgende plaatreleases en door opnieuw te gaan toeren. Voor het eerst in 6 jaar speelde Adams nog eens in ons land, opnieuw solo zoals hij dat ook in het verleden al enkele malen deed, en dat werd een onverhoopt succes. De uitverkochte zaal zat 3 uur aan het gestoelte gekluisterd voor ruim 30 songs waartussen alleen maar koren en geen kaf te bespeuren viel. Naast een pak covers (veel Velvet Underground en Doors maar ook Lynyrd Skynyrd en Hank Williams) trof ook eigen werk in gestripte versie meteen raak bij ons (‘Gimme something good’, ‘Do you still love me’, ‘Let it ride’, ‘Come pick me up’). Adams, perfect bij stem en duidelijk wat aangekomen de voorbije (afwezige) jaren leek goed geluimd en trachtte tussen de nummers door wat te grappen en grollen maar deelde evengoed een terechte sneer uit aan (met flashlight) fotograferende toeschouwers. Voor de rest hield iedereen zich aan de vooraf meegedeelde richtlijnen. De gevraagde stilte-garantie werd een avond lang verzekerd en hielp mee om van dit concert een wel heel bijzondere ervaring te maken die onder voorbehoud van geen herhaling van eerder vermelde foute manieren niet zal ontbreken in ons eindejaarslijstje.

Met een aan griezeligheid grenzende toevalligheid dook ook ‘The End’ op tijdens het Noordkaap concert in De Roma (27/04, ****). Met Stijn Meuris die in ‘Soms schrik’ ook een citaat uit de tijdloze klassieker van The Doors haalde was het alsof in amper één week tijd de haan voor ons een derde maal kraaide. Het gemend Limburgs-Antwerpse collectief reeg voor het tweede jaar op rij ook in De Roma weer dezelfde hoogtepunten uit eigen werk aan elkaar. Terecht vernoemde Meuris hiervoor meerdere keren alle groepsleden bij naam want ook zij zorgen mede voor het vele lof dat deze reünie oogst. Hoe diep hun klassiekers (‘Wat is kunst?’, ‘Druk in Leuven’, ‘Een heel klein beetje oorlog’,…) in het collectieve geheugen zitten kon worden afgemeten aan het volume waarmee ganse passages door het publiek luidkeels werden overgenomen van een duidelijk genietende Stijn Meuris. Slechts één advies willen we de groep na deze nieuwe triomf toewerpen: mocht er een derde jaargang komen van deze reünie en ze ons er ook nog bij willen dan zien we graag de set even door elkaar geschud en minstens van 5 andere nummers voorzien.

We zijn koele minnaars van de muzikale exploten van Clement Peerens, het alter ego van Hugo Matthyssen (29/04, ***). Diens solo werk, dat inmiddels ruim 3 decennia oud is, met debuut ‘Dankuwel!’ op kop, ligt ons als een vers ingeplante pacemaker een pak nauwer aan het hart. Met de voorstelling ‘Huroram’ grijpt Matthyssen, goed voor ons dus, eindelijk nog eens terug naar die periode en hij doet dat in een 3-mansbezetting met Aram Van Ballaert en Ronny Mosuse, heren van stand waarmee hij trouwens ook de Explosition vormde. Wellicht dat het ook voor hen - wij verstaan dat - tijd was voor iets anders. ‘Huroram’ houdt het midden tussen een concert en een comedy voorstelling. Daardoor is het bij momenten iets te weinig van het één (we misten wel wat Centimeters van weleer in de arrangementen van vandaag) of te weinig van het andere (Hugo mocht gerust wat vaker zijn absurditeiten op de zaal los laten). Maar het genoegen om ‘Tony de zieke pony’ en ‘Eddy Borremans’ in de Vooruit nog eens levend te zijn tegengekomen neemt geen ‘Foorwijf’ ons nog af.

No comments: