Willow mocht in
de aanloop naar afsluiter The Hickey Underworld het hoofdpodium op en deed dat
– ons voorgevoel zat gelukkig juist – met verve. Een mooi uitgebalanceerde set
met de singels netjes verdeeld kreeg het merendeel van de toeschouwers aan het
luisteren en in “We walk alone” zelfs aan het zingen. Gelukkig voor het
Leuvense zestal dat hun gitarist niet gespot is door Editors want her en der kleurt
hij in als de recent opgestapte Chris Urbanowicz. We zouden niet verrast zijn
mochten ze in hun wonderjaren hebben staan oefenen in de slaapkamer met een
platenkast vol Britpop en (new) wave. In hun eigen universum voegen ze daar een
toets ‘pop’ aan toe die de toegankelijkheid alleen maar ten goede komt. Hun
debuutalbum “We the Young” is ongetwijfeld een te ontdekken plaat én niet alleen
omwille van de singels zo liet hun live set op Boomtown horen (laat u ook eens
meevoeren op het razend knappe “Inner city” bijvoorbeeld). Het weze duidelijk:
dit Willow is klaar voor een trapje hoger.
Voor Willow stonden we in de kleine Boomtown box voor Horses on Fire. Gezien de heren een
thuismatch te verwerken hadden tekende ook de vriendenkring met spandoek
present. Dit werkte aanmoedigend voor het viertal dat uit de startblokken schoot
als waren de Olympische spelen zopas door Daniël Termont in hoogsteigen persoon
op gang geknald. Dat de heren hadden uitgekeken naar deze avond en genoten van
de welwillende respons is een understatement. Zanger Thijs De Cloedt, 1/3 Jack
White 1/3 Bon Scott 1/3 Ian Astbury, liet zich ontvallen niet te zullen kunnen
slapen die nacht. Van opwinding hield hij dan ook nauwelijks op het publiek tot
participatie op te roepen. Een beetje vaderlijke raad is hier op zijn plaats:
niet overdrijven jongen. Het sportpaleis is nog een eindje van Boomtown
verwijderd, laat dus vooral de muziek spreken. Van nummers als “Machete
machine” en “I miss to hate you” veren sowieso al onze nekharen (én de uwe) rechtop, de goesting om mee te doen komt dus zeker ook via die weg. Live
klinkt alles zoals four-piece rock’n’roll moet zijn: de gitaren wulps, de
bas pompend en drummer Alessandro – een naam waar je het gewoon mee moet maken! –
hakt er lekker stevig in. Als we een groepje wensen dat ze het nog ver mogen schoppen
zijn het deze.
Aan de vooravond van onze nationale feestdag zaten we netjes in de tribune op het Laurentplein – ook wel het “luisterplein” genoemd tegenwoordig - voor Hannelore Bedert. Eerder op de maand mocht ze nog mee helpen Raymond te eren op de Brusselse grote markt, op de Gentse Feesten trad ze aan met eigen (5 sterren) begeleidingsband. Haar tweede plaat “Uitgewist” viert weldra zijn tweede verjaardag dus was onze nieuwsgierigheid groot of Bedert met nieuw werk zou uitpakken. Dat gebeurde in de vorm van verrassende Nederlandstalige bewerkingen van werk van Ryan Adams en The Dead Weather, met in de bissen daar ook nog Axelle Red’s “Sensualité” aan toegevoegd. Als dit de richting is die ze wil uitgaan voor haar derde plaat valt daar wat ons betreft mee te leven. Voor een pint liet Bedert het publiek overigens gokken op de originele uitvoerders. Het eigen werk stond trouwens zeker niet in de schaduw van haar eigenzinnige coverkeuze. Sterker nog: “Atijd nooit meer”, “Niemand”, “Loeihard” en “Met uw ogen toe…” maakten even goed indruk op een oprecht luisterend plein. Hulde aan de organisatie van dit plein dus: opzet geslaagd. Voor volgende editie enkel nog de wegomleiding regelen voor de voorbijscheurende wagens.
Aan de vooravond van onze nationale feestdag zaten we netjes in de tribune op het Laurentplein – ook wel het “luisterplein” genoemd tegenwoordig - voor Hannelore Bedert. Eerder op de maand mocht ze nog mee helpen Raymond te eren op de Brusselse grote markt, op de Gentse Feesten trad ze aan met eigen (5 sterren) begeleidingsband. Haar tweede plaat “Uitgewist” viert weldra zijn tweede verjaardag dus was onze nieuwsgierigheid groot of Bedert met nieuw werk zou uitpakken. Dat gebeurde in de vorm van verrassende Nederlandstalige bewerkingen van werk van Ryan Adams en The Dead Weather, met in de bissen daar ook nog Axelle Red’s “Sensualité” aan toegevoegd. Als dit de richting is die ze wil uitgaan voor haar derde plaat valt daar wat ons betreft mee te leven. Voor een pint liet Bedert het publiek overigens gokken op de originele uitvoerders. Het eigen werk stond trouwens zeker niet in de schaduw van haar eigenzinnige coverkeuze. Sterker nog: “Atijd nooit meer”, “Niemand”, “Loeihard” en “Met uw ogen toe…” maakten even goed indruk op een oprecht luisterend plein. Hulde aan de organisatie van dit plein dus: opzet geslaagd. Voor volgende editie enkel nog de wegomleiding regelen voor de voorbijscheurende wagens.
No comments:
Post a Comment