Wednesday, November 05, 2014

The War On Drugs AB/Brussel 2/11/14

Een mens kan er nu al gif (of drugs zo u wil) op innemen dat in de eindejaarslijstjes vooral The War On Drugs zullen opduiken, en dan liefst niet onder de categorie “Belangrijkste politieke doelstelling voor 2015”. Eind vorig jaar al stak de groep rond zanger en songschrijver Adam Granduciel de neus aan het venster met de eerste, op het net geloste, fragmenten van het toen op stapel staande derde album “Lost in the dream”. De 2 voorgaande CD’s hadden behalve wat lovende pers nauwelijks een publiek bereikt. Maanden van gezoem op sociale media later (voorjaar 2014) werd “Red eyes” pas de (radio-)hit die er al maanden in zat en sloeg de plaat ook commercieel aan. Niet Werchter maar Pukkelpop mocht vervolgens het memorabele festivalconcert op zijn conto schrijven. De terechte hype doet overduidelijk zijn werk want momenteel trekt de groep langs quasi overal uitverkochte zalen in Europa, wat wellicht slechts een interval zal zijn naar nog een druk(ker) 2015.
Voorprogramma eergisteren was de Amerikaan en oud Violator (zie Kurt Vile) Steve Gunn. Vorige week stond de net als The War On Drugs uit Pennsylvania afkomstige Gunn nog op het podium van de Gentse Charlatan maar in de AB waren er duidelijk meer zielen te winnen. Een half volgelopen zaal liet zich beleefd luisterend inwijden in diens nieuwe plaat “Way out weather”. Het kabbelde voorbij als een Ardens beekje in putje zomer. In de verduisterde AB misten we wat kampvuur om écht in de stemming te geraken, het fabuleuze gitaarspel van Gunn ten spijt.
Ietsje over negen doofden de zaallichten en kwamen The War On Drugs onder slechts 2 rijen oplichtende spots het podium van de hopeloos uitverkochte AB opgewandeld. “Eyes to the wind” en – daar hadden we het eerste herkenningsapplaus al – “Under the pressure” mochten de spits afbijten van één van de meest geanticipeerde concerten van dit najaar. Wanneer The War On Drugs ter sprake komen regent het grote namen als referentiepunten. Ook in de AB dreven Springsteen en Dylan al gauw aan het oppervlak van iedere song die Adam Granduciel op zijn setlist had gezet. Voor het eerste echte hoogtepunt tekende het op Pukkelpop nog tot bis opgespaarde maar in de AB opvallend vroeg prijsgegeven “In reverse”. Ook “An ocean between the waves”, het droevige maar van troostende gitaren voorziene “Suffering” en een vlammend “Burning” hielden het concert goed op kruissnelheid. Geen idee waarom – songs té lang, te weinig StuBru-herkenning bij de andere songs (?) – maar de aandacht in de zaal ging her en der toch wat verslappen. Het grasduinen in ouder werk moedigde klaarblijkelijk ook niet aan want het vrijblijvend klinkende “Buenos Aires Beach” en de Bill Fay cover “I hear you calling” leken voor onze buren eerder behang om een praatje bij te slaan dan boeiende concertmomenten. Alsof boze geesten ermee gemoeid waren had er zich inmiddels ook een geluidstechnisch probleem ontwikkelt waarbij de microfoon van Granduciel onrustwekkend begon te sputteren. Terwijl het concert stillag - en haast simultaan met het grapje dat hij misschoen wel “in flames” zou kunnen opgaan - kreeg de man via zijn microfoon een stroomstoot toegediend. Granduciel, wellicht geschrokken, gooide zijn gitaar tegen de grond en liep het podium af om – gelukkig – snel op zijn stappen terug te komen. Zijn met algemene hilariteit onthaald “Don’t mind, It’s all part of the show” kon de ergernis bij de man amper verhullen. In een poging om de scheve situatie nog recht te trekken pakte de groep na de (té lange) technische depannage uit met “Red eyes” en gingen ze in één beweging over tot de als bisronde bedoelde songs. Maar met een niet onaardige – maar ook geen gedenkwaardige – versie van Dylan’s “Tangled up in blue” en opnieuw 3 oudere songs (w.o. wel een wervelend “Baby missiles”) kregen The War On Drugs de kroon niet meer op het werk in de AB.
De sterren stonden tot seconden voor het concert in perfecte orde, 90 minuten later keken we terug op niet meer dan een goed concert met een technische panne als verzachtende omstandigheid. Een blik van onze beste superlatieven stond nochtans klaar om in deze blogpost te worden opgediend.

No comments: