Sunday, December 14, 2014

Glimps festival Gent 13/12/14

Sinds vorige donderdag was zowat elke Gentse zaal van enige omvang tot gisteren gereserveerd om tomorrow’s music now te brengen, zoals de affiche van het festival al enkele weken in het straatbeeld van Gent beloofde. Met inmiddels drie dagen (voorheen 2), nu al 11 locaties en maar liefst 72 bands zit er alvast in cijfers gestage groei in het Gentse showcase-festival GLIMPS. Enig nadeel is dat het grote aanbod van één avond noodgedwongen herleid dient te worden tot slechts 3 concerten. Meer is wegens overlappende uur schema’s en de wandelafstanden tussen de locaties een pak minder comfortabel. Mocht de organisatie nog hogere ambities koesteren zal de noodzakelijke volgende stap ook zijn om op zijn minst één (BBC) getipte muzikale smaakmaker voor het volgende kalenderjaar naar de Arteveldestad te kunnen halen én zoals het een showcasefestival zou betamen best geafficheerd voor dat de BBC zijn longlist prijsgeeft natuurlijk.
Het in Nederland al 2 jaar waanzinnig populaire Will and The People mocht voor ons de spits afbijten in de Handelsbeurs. In amper 2 nummers tijd hadden we het gevoel in onze bermuda op het strand te staan. Pop en ska werden vermengd alsof The Police op mysterieuze wijze uit onze popencyclopedie waren geschrapt. Reken daarbij een viertal dat overduidelijk al flink wat live- en festivalkilometers in de benen heeft en een mens vroeg zich de ganse geoliede set af wat deze Britten in godsnaam verloren hadden op een showcasefestival. Wellicht staan ze op dit punt in hun bestaan om te bewijzen dat ze meer zijn dan die hapklare (Hollandse) toevalstreffer “Lying in the morning sun”, het carnavalsmoment dat ook in de Handelsbeurs hun set mocht afsluiten en de zaal goedgemutst het Glimps parcours verder instuurde.
Het Belgische Hydrogen Sea kon, daar zullen de StuBru hitjes wellicht niet vreemd aan zijn, op erg veel belangstelling rekenen in de prachtige Myra zaal van het Conservatorium. Die liep nagenoeg helemaal vol voor 40 minuten feeërieke pop die raakvlakken vertoonde met Hooverphonic, Björk en The XX. Een batterij loops en effecten moesten het live geluid van de nodige body voorzien maar dat bleek voor onze oren wat onvoldoende te zijn. Ook de (wat té opvallend) in gordijnenstof gestoken zangeres Birsen Uçar legde qua toonhoogte weinig variatie aan de dag. Nochtans onderstrepen “Only oleanders” en het erg sterke “Wear out” de klasse van dit Brusselse duo zeker. Door het wat kille live-geluid bleven wij jammer genoeg toch een beetje op onze honger zitten.
In het 2 straten verder gelegen Gouvernement stoomden de Vox-versterkers alvast ietsje meer voor het Britse viertal dat zich The 45’s laat noemen. Alhoewel met z’n vieren draait alles overduidelijk rond zanger en gitarist Tom Hamilton-Hughes. Deze jonge snaak – we schatten hem maximum 18 – lijkt bezeten van sixties rhythm en blues en gooit zich op een podium met de verbetenheid van een  bloedhond op de openingsdag van het nieuwe jachtseizoen. Bijster origineel was wat The 45’s op Glimps brachten allerminst, met verwijzingen naar The Beatles en enkele covers van The Small Faces en Chuck Berry’s “Johnny be good” deden ze zelfs geen enkele moeite daar een veilige boog rond te maken. In het laatste nummer moesten we (on)gewild denken aan de jonge Michael J. Fox/ Marty Mc Fly uit “Back to the future” die hetzelfde nummer na een knetterende solo voor een verbaasd publiek eindigde met de woorden “I guess you guys aren’t ready fort this yet… but your kids are gonna love it”. Dat punt waren we gisteren toch al ver voorbij toen dat halfuurtje onversneden Brit-rock aan zijn einde kwam. Als The Strypes er concurrentie bijkrijgen zal het van deze snaken komen.
Met een uitdovende kerstmarkt om de hoek spoelden we dit genietbare showcase maal met een Glühwein door. Op naar de volgende editie!

No comments: