Wednesday, March 11, 2015

St. Paul & The Broken Bones Botanique/Brussel 10/03/15

Een jaar terug zag het debuut “Half the city” van St. Paul & The Broken Bones het licht. Via http://dekrentenuitdepop.blogspot.be kwamen we het album op het spoor. De man die er de pen vasthoud sprak van “de beste soulplaat van het moment”, redenen genoeg voor ons om ons oor even te luisteren te leggen. De singel “Call me” haalde toen onze Spotify lijst maar met het concert van gisteren in het vooruitzicht namen we afgelopen weken wat vaker de volledige plaat van dit zevenkoppige gezelschap uit het Amerikaanse Alabama tot ons. Muzikaal heeft Alabama duidelijk een hecht netwerk want die “Half the city” verscheen op het lokale label dat eigendom is van Ben Tanner (toerend lid van Alabama Shakes) en John Paul White, de man die we kennen van het inmiddels opgedoekte duo The Civil Wars.
Voor de 2e keer in evenveel weken tijd hadden we gisteren afspraak in de Brusselse Botanique, als het op kleine debuterende namen aankomt duidelijk the place to be. St. Paul & The Broken Bones traden aan in de Rotonde en lieten zich voorgaan door Little X Monkeys. een groep uit Namen maar muzikaal - én met een zangeres uit Mauritanië – een pak verder weg van huis te situeren. Het ook al vorig jaar verschenen “Mystic river” (hiermee wordt wellicht niet de Maas bedoeld) baadt immers in een sfeer van oude folk, bluegrass en country. Frontvrouw Marjorie Piret was qua stem en présence een revelatie en de Rotonde sloot haar en groep dan ook gauw in de armen. Met een leuke cover (“Pumped up kicks” van Foster the People) en het opzwepende “Let’s burn it down” was dit een méér dan aangename kennismaking waar we ook Arno instemmend zagen naar kijken.
Of ‘Le Plus Beau’ ook is blijven hangen voor de hoofdbrok van de avond, St. Paul & The Broken Bones, konden we in de volle Rotonde een half uurtje later jammer genoeg niet meer uitmaken. Zanger Paul Janeway keek bij het betreden van het podium, met of zonder Arno er nog in, hoe dan ook een zaal vol goesting in de ogen. Janeway - denk aan politicoloog Carl De Vos die zich in het zweet werkt met een micro – is met het blote oor nauwelijks te onderscheiden van een zwarte genregenoot. Ook als het op het bespelen van het publiek aankomt hoeft hij bij niemand meer in de leer te gaan: 90 minuten lang haalde hij alles uit de kast om – met succes overigens – de Rotonde uit zijn hand te laten eten. Gesticuleren met zijn pochette, door de knieën gaan, mee op de selfie met de voorste rijen, Janeway was duidelijk naar Brussel gekomen om wat indrukken achter te laten. Het deed de man ook zichtbaar deugd te kunnen spreken van “a vast improvement” toen hij in de Rotonde hun eigen publieksaangroei merkte in vergelijking met de 5 man en een paardenkop bij hun laatste aantreden hier ten lande. Dat belooft trouwens voor de volgende stap die de groep zal mogen nemen want als we hun website mogen geloven passeren ze op 25 juni in een bekend Brabants dorpje. “Simple song” opende gisteren in Brussel alvast gezwind de feestelijkheden en zo wat de ganse “Half the city” plaat volgde met “Don’t mean a thing”,  “Mighty river”, (U zoekt een nieuwe Otis Redding? Hier is hij!) “I’m torn up”, “Ninety-nine and a half”, “That glow” en “Call me” als uitschieters. Ook het coveren ging deze Heilig Paul goed af. Met Sam Cookes “Shake”, Bowies “Moonage daydream”  en – hier moesten we toch even de oren voor spitsen – “Fake plastic trees” van Radiohead won het concert aan spankracht en moest, bij gebrek aan ander plaatmateriaal, niet vroegtijdig worden afgeklopt.
90 minuten lang smulde de Botanique gisteren met ons mee van dit heerlijk potje Albama soul. Wij houden alvast onze smartphone klaar om straks die selfie met Paul vast te leggen op de voorste rij in een Werchterse tent.

No comments: