Monday, April 13, 2015

Paul Weller Cactus Club/Brugge 12/04/15

Een keelontsteking midden vorige week (met een uitgesteld concert in Amsterdam tot gevolg) dreigde even roet in het eten te gooien maar eergisteren trok de tourkaravaan van Paul Weller zich in Utrecht toch, verbazend snel, weer op gang om gisteren in Brugge halt te houden voor het eerste van 2 Belgische concerten in één week. Weller’s huidige passage kondigt een nieuwe plaat aan die pas volgende maand beschikbaar zal zijn maar nu al met enkele vooraf geloste fragmenten kan worden voorgeproefd op het net. We betwijfelen of dat er voor de aanwezigen echt toe deed want met Weller’s toekomst kan onmogelijk nog het rijke verleden in de schaduw worden gesteld hoe hard en creatief de man ook bezig blijft door 2-jaarlijks een boeiende plaat af te leveren.
In Brugge werd de avond ingeleid door The Vals, een vijftal uit Belfast, met een muzikale fixatie die het midden houdt tussen The Small Faces en The Beatles. Geen wonder dus dat de Modfather zo’n groepje mee op sleeptouw neemt, al waren we na een half uurtje niet in die mate onder de indruk dat we de heren de komende jaren niet meer uit het oog willen verliezen. Onze Weller-compagnon de route @PVandenbrande drukte het veelbetekenend zo uit: “Het stoorde niet.”
Klokslag negen uur opende Weller de set met - we betwijfelen of hij er Brugge mee bedoelde - het nieuwe “I’m where I should be”. Weller is nooit een spraakwaterval geweest op een podium maar het viel op dat hij gisteren wel erg spaarzaam was met bindteksten en zich weinig tot de zaal richtte. Ook wat nerveuze aanwijzingen tussendoor gaven een aantal keren aan dat er iets niet snor zat. Met “White sky”, “Into tomorrow” en het in tijden niet meer live gespeelde “Kosmos” (uit zijn solo-debuut) had het concert gelukkig snel 3 sterke momenten beet. Maar evengoed hadden we dan al schijnbaar wat gehaaste en obligate versies van “Come on let’s go” en “From the floorboards up” gehad. Van de nieuwe binnenkort te verschijnen plaat werden met mondjesmaat nummers in de set binnengeschoven, de één (“Saturns pattern”) al overtuigender dan de ander (“Long time”). Ook het voor de bissen opgespaarde “These city streets” was wellicht beter af geweest met wat luisterbeurten vooraf alvorens het live voor de kiezen te krijgen. Zo laveerde het concert een ganse avond tussen Weller grand cru (“Above the clouds”) en Weller in obligate modus (“Porcelain gods”). Bij die laatste – hoorden we daar ook niet wat véél effect op die gehavende stem? - en ook tijdens “Whirlpool’s end” dat de reguliere set afsloot bekroop ons méér dan ons lief was het gevoel dat beiden nu wel echt aan een inwisselbeurt toe zijn. Dat “You do something to me” Brugge qua (h)erkenning deugd deed was niet toevallig. Men was hoorbaar blij dat Weller een echte classic de Magdalenazaal binnenschoof maar ook hier hadden we, de prachtige solo van gitarist Steve Craddock buiten beschouwing gelaten, het gevoel dat we stonden te luisteren naar een verplicht nummertje. Alsof toevalligheden nooit alleen komen greep Weller ook in Brugge sinds lang niet meer terug naar oude Jam of Style Council, momenten die tijdens vorige concerten ook altijd net dat tikkeltje meer konden geven.
Met een verdienstelijke bisbeurt (“Foot of the mountain”, “Changing man”) reed Weller in Brugge over de finish als Wiggo in Parijs-Roubaix een paar uren voordien. Geen slechte koers gereden maar van een kopman mag toch wat meer verwacht worden. Als Brugge even los rijden was voor Brussel ziet het er alsnog goed uit. Afspraak in de AB komende zaterdag!

No comments: