Sunday, June 21, 2015

Natalie Prass Botanique/Brussel 19/06/15

De uit Richmond, Virginia afkomstige Natalie Prass debuteerde begin dit jaar met een naar zichzelf getitelde plaat die snel lovende recensies oogstte op toonaangevende muzieksites en haar meteen een uitnodiging opleverde voor het prestigieuze BBC muziekprogramma ‘Later with Jools Holland’. Toen Prass in de lente dan ook nog eens op toer werd meegenomen door Ryan Adams, nog zo’n graadmeter, was onze belangstelling helemaal gewekt. Pukkelpop heeft haar deze zomer te gast op de eerste festivaldag maar afgelopen vrijdag stond ze samen met de Ierse Chanele McGuiness als voorprogramma in de bij uitstek leukste zaal van het land: de Rotonde van de Brusselse Botanique.
McGuiness had zich de voorbije jaren internetgewijs in contact gebracht met Prass en stond nu, kirrend van geluk, in diens voorprogramma te spelen, dat hebben we tussen haar broze en (nog) wat naïeve  liedjes door ettelijke keren mogen aanhoren. Met een erg knappe bewerking van Springsteens “Dancing in the dark” kreeg ze, het geluk kon niet op, de oprecht luisterende en gemeend applaudisserende Botanique ook nog eens helemaal aan haar kant. Een avond die ze wellicht niet snel zal vergeten.
Om de avond voor ons gedenkwaardig te maken nam om negen uur Natalie Prass het podium in. Het nog wat klank technisch een juiste balans zoekende “Your fool” deed dienst als opener. Met slechts 3 begeleiders was van meet af aan duidelijk dat het op plaat rijker gearrangeerde materiaal in Brussel met minder overeind zou moeten worden gehouden. Dat lukte alvast aardig met “Never over you”, een nummer dat het in tegenstelling met de plaatversie moest stellen zonder bedje van strijkers en blazers. Het leek wel dat net omwille van die beperktere bezetting Prass’ zachte, ijle, soms wat nasale maar bovenal veelzijdige stem, stukken beter tot uiting kwam dan op de plaat. Ook haar krolse – voor het mannelijke deel van het publiek: verleidende – pose op het podium werkte goed. De laatste 2 elementen kwamen betoverend mooi samen in het naar zwart-witte musical films refererende “It is you”, één van de hoogtepunten van dit concert en een moment waarop het concert je helemaal in zijn greep kreeg. Naast het werk van haar debuut pakte Prass ook uit met 2 (veelbelovende) nieuwe songs  en een verrassende coverkeuze. De erkenning voor Ryan Adams is torenhoog. Dat Adams ooit wegens een gemiste vlucht haar voorprogramma met haar songs helemaal overnam was een anekdote die ze voor de Rotonde met trots graag nog eens opdiepte. Als bedanking nam ze trouwens een song van de man (“My winding wheel”) in haar concert op. Uit haar geboortejaar (1986) haalde ze een haast vergeten soft-soul klassieker van Anita Baker (“Caught up in the rapture” uit het voortreffelijke “Rapture” album) naar boven. Geloof ons: wie Baker op gelijke hoogte weet te coveren is een grote. Even goed verging het haar in het zwoele “Anytime, any place” van Janet Jackson. De covers stonden in de set gelukkig schouder aan schouder met sterk eigen werk: in “Reprise” hees Prass zich moeiteloos naast Dolly Parton, het van een heerlijke groove voorziene “Bird of prey” bewees een sterke singel te zijn en in “Why don’t you believe in me” herkenden we de hand van oud compagnon de route én medeproducer van haar plaat Mathew E. White. De ganse avond was Prass haar charmante zelf en deelde het publiek in leuke anekdotes die vast – wanneer ze een volgende keer langskomt – nog eens voor haar voeten kunnen worden gegooid. Herinner in deze vooral haar verwondering in Brussel nog een Chi Chi’s-restaurant  te hebben aangetroffen.
We zouden, mocht u een Pukkelpop-ganger zijn, haar met stip aanduiden in uw festival-spoorboekje. Voor alle anderen: onthoud die naam. Hebben we afgelopen vrijdag een stevige Natalie Prass crush opgelopen? You bet!

No comments: