Saturday, April 09, 2016

Moke Gebouw-T/Bergen op Zoom (NL) 8/04/16

Zonder daarmee doelbewust alle Nederlandse lezers hier tegen de haren te willen instrijken durven we toch met stelligheid beweren dat er de laatste 2 decennia op muzikaal vlak meer spannender dingen gebeurd zijn onder dan boven de moerdijk. Zonder eventuele Nederlandse lezers hiermee extra te willen plezieren vinden we ook evengoed dat sommige bands van bij hen de voorbije jaren meer verdienden dan straal te worden genegeerd door Vlaanderen. Dat gold wat ons betreft zeker voor Moke, de band rond de Noord-Ierse Amsterdammer Felix Maginn die sinds hun debuut “Shorland” (’07) naar Britrock knipogende en vlot in het gehoor liggende songs verhandelt. Op hun eind 2015 verschenen laatste plaat “The time has come” – de eerste zonder 2e spilfiguur Phil Tilli in de gelederen – wil de groep om terug aansluiting te vinden met het oude succes misschien ietsje te nadrukkelijk behagen maar zijn de kwaliteiten die de groep in eigen land aan dat grote succes hebben geholpen ontegensprekelijk terug aanwezig. Inmiddels hebben Jett Rebel en Kensington de kop overgenomen in eigen land en voelt het voor Moke na 3 jaar afwezigheid wellicht aan als een beetje herbeginnen. Het promoten van die nieuwe plaat gaat momenteel dan ook via de kleinere clubs waarvan Gebouw-T in Bergen op Zoom tot onze verbazing zelfs niet eens was volgelopen.
Voor het in demo-fase verkerende groepje Morse zal het een leerrijke avond geworden zijn. Muzikaal lagen ze als voorprogramma niet ver weg van Moke maar zowel op vlak van songschrijven als qua vocale impact zullen ze het nog op te vullen gat met de groep die na hen kwam goed gevoeld hebben. Het aandeel 'Gent' in de groepsrangen kon uiteraard wel erg op onze appreciatie rekenen. Ondanks de relatief kleine zaal presenteerde Moke zich na Morse opvallend groots: veel licht en rook vulde de ruimte en gaf het concert al van bij opener “Dreams” veel allure. Ook zanger Felix Maginn – de kuif goed met brillantine gemodelleerd - oogde goedgemutst bij deze doorstart van zijn band en zong met zijn aan Ian McCullough, Scott Walker en Bowie verwante stem loepzuiver de micro in. Waar de groep zich in het verleden nogal nadrukkelijk modelleerde naar eigen idolen lijken de Weller en Oasis kapsels nu wat meer in bedwang. Het geeft de groep met nieuwkomer Robin Berlijn – laatst nog bij Kane en in een ver verleden ook Fatal Flower – hoe dan ook een meer eigen gezicht. Van de nieuwe plaat lieten in Bergen op Zoom vooral “Let it burn”, “Hide in the daylight” en het titelnummer een sterke indruk na. Ook goed: geen van de opgesomde songs haalde het strakke tempo van de avond, mede opgezweept door oude publiekslievelingen “Here comes the summer”, “This plan” en “Last chance”, naar omlaag. Dat ook in breed uitwaaierende songs Moke de weg kent was geen nieuws in Bergen op Zoom al wist in het verleden de groep niet met iedere poging daartoe even sterk te overtuigen.  Het van debuut “Shorland” geplukte “The long way” deed dat gisteren alvast wel. Ook Maginn’s Ierse roots werden nog eens aangehaald bij eerste bis “The long and dangerous sea”, zijn beschouwing op de moeilijke oversteek destijds voor Ierse migranten naar het beloftevolle Amerika. Eindigen deed Moke toch met knipogen naar één van hun idolen al bleef de Bowie cover “Starman” in Moke-versie gelukkig goed overeind.
Terugkeren uit een verloren gewaande situatie doe je met een sterk clubconcert als dit. Als nu ook het publiek nog op hun stappen terugkeert staat Moke weer waar ze horen te staan: (minstens) op kop in Holland.

No comments: