Friday, June 23, 2017

Eddie Vedder Lotto Arena/Antwerpen 19/06/17

Het is dit jaar exact 25 jaar geleden dat de festivalzomer, tenminste aan het begin ervan, sterk gekleurd  werd door het jonge Pearl Jam. De beelden van een ontketende Vedder staan wellicht op ieders netvlies gebrand. Van een letterlijke sprong in het diepe op Pinkpop (check dat op You Tube) ging het enkele weken later echter naar een figuurlijke sprong in het diepe toen Vedder op Roskilde mentaal instortte en hij met zijn groep spoorslags terugkeerde naar huis en de rest van hun festivaltoer alhier (met inbegrip van Torhout-Werchter) voor bekeken hield. De rest is geschiedenis. Pearl Jam werd één van s ’werelds grootste bands en los van het pad van de groep vestigde Vedder ook solo zijn naam met inmiddels twee platen. Zowel zijn “Into the wild” soundtrack als het misschien nog moeilijker in de markt te zetten “Ukulele songs” zijn beiden geheel tegen hun opzet in een klinkend succes geworden. Echter zonder nieuwe plaat werd eerder dit jaar een nieuwe solotoer van de man aangekondigd. Dit keer stond België wél op de kalender en dat veroorzaakte begrijpelijkerwijs  een rush op de tickets. In amper 10 minuten en met velen die naast het net visten was de zaal reeds maanden hopeloos uitverkocht.
Vedder had voor deze concertreeks ook nog een wel heel bijzondere gast mee uitgenodigd, de Ier én long time friend Glen Hansard. Vorig jaar zette die overigens nog zelf een uitstekend Werchter concert op zijn naam om nu dus voor een solo-spot terug op Vlaamse bodem te verschijnen. Een kolfje naar diens hand zouden we zeggen want of deze Hansard nu voor 5 man op de stoep in Dublin of in een zaal van de omvang van de Lotto Arena alleen moet spelen, telkenmale grijpt hij naar de keel. Als je na slotnummer “Way back when” de voorste rijen voor een staande ovatie ziet recht veren weet je dat het goed was.
Nog voor Vedder één noot kon aanslaan veerde de ganse zaal al recht toen hij ietsje na negen dan zelf het podium opkwam. In een zaal die met buitentemperaturen rond de dertig er binnenin nog wat los over ging was het warme onthaal er óók letterlijk één. Dat een mens in zo’n omstandigheden ook nog kippenvel kan krijgen bewerkstelligde Vedder, aangedreven met een stem op orkaankracht en met een openingskwartier waarin Pink Floyd’s “Brain damage”, een fantastisch “Wishlist” en Neil Youngs “Needle and the damage done” gepassioneerd werden neergezet. Op het podium was op tapijt een soort knusheid gecreëerd met versterkers, een ouderwetse bandopnemer en gitaren waartussen Vedder had plaatsgenomen. De stoelen rechts van hem werden rond het half uur ingenomen door het Nederlandse Red Limo String Quartet, het kwartet dat Vedder na Amsterdam - waar ze eenmalig zouden aantreden - maar meteen voor de rest van de toer mee op sleeptouw nam. Vooral in het later in de set geparkeerde “Black” accelereerde deze combinatie naar een fenomenaal hoogtepunt. Waar Vedder aanvankelijk wat zwijgzaam was en eerst de muziek wou laten spreken ontdooide hij gaandeweg en werden zijn intercepties alsmaar langer. Het feit dat Antwerpen  – zou dit ergens niet het geval zijn vragen we ons dan af? – hem instant in de armen sloot zal hier wellicht in geholpen hebben. Verontschuldigend voor zijn Vlaams en Frans (het zou geen van beiden op iets trekken) verkoos hij het Engels dat naar Vedder’s zeggen alleen wat hinder zou ondervinden van het aperitief dat die namiddag al vroeg was ingezet. Was het onze verbeelding of foute invulling maar de man leek ons zelfs een beetje getroubleerd al had dit in geen geval een negatieve uitwerking op de prestatie van de avond. Sterker nog: de puurheid waarmee Vedder zich aandiende vonden we ongezien. Vooral zijn vergelijking van het leven met het reuzenrad dat hij zag vanuit zijn Antwerpse hotelkamer leek uit eigen leven gegrepen. Enigszins verbaasd door zo’n geopenbaarde kwetsbaarheid van een grote naam – die ook maar mens blijkt te zijn – greep het ook ons erg aan. Maar er werd ook gelachen. Meerder malen insinueerde Vedder iets over de tropische temperaturen waarin de zaal zat opgesloten, “of er iemand eens een raam wilde openzetten”. Samen met werkelijk adembenemende versies van Pearl Jam classics “Elderly woman”, “Better man” en “Porch” als met een kransje heerlijke covers (Beatles, Bowie, The Clash) hing de zaal ruim 2 uren onafgebroken aan Vedder’s lippen.
Met de kaap van drie uur in zicht besloot “Hard sun” uit de “Into the wild” soundtrack, in een grandioze finale met Hansard en dat Red Limo String Quartet er intussen opnieuw bij, dit memorabele concert. Van het applaus dat hem daarna te beurt viel hebben we op vandaag nog oorsuizingen. 25 jaar later is het dus voor Vedder niet langer meer nodig zich lijfelijk in het publiek te storten om op handen te worden gedragen. Een avond om nooit te vergeten.

No comments: