Friday, June 09, 2017

Paul Weller AB/Brussel 5/06/17

Paul Weller, pas 59 geworden, was in 1977 met “In the city”, het debuut van The Jam, meteen here to stay. Het succes van die groep nam destijds in thuisland Engeland zo’n proporties aan dat dit 4 decennia later, onder impuls van enkele naaste getrouwen, zelfs aanleiding gaf tot het opzetten van een heuse expositie. Zowel laatst in Liverpool als 2 jaar terug in het Londense Somerset House genoot deze “About the young idea” dan ook massale belangstelling. De man vatte destijds met The Jam de tijdsgeest en het leven van adolescenten in zijn muziek immers zo goed samen dat hij erin slaagde onlosmakelijk binnen te dringen in het DNA van een generatie Britten. Inmiddels is Weller een gevierd soloartiest die vorige maand de teller op 25 gereleaste albums heeft gezet. Op die laatste “A kind revolution” is een gelouterd man te horen die er nog maar eens in geslaagd is een uitstekende plaat af te leveren en - opvallend -  ditmaal ook weer ééntje die appelleert aan een groot publiek. De kaap van zestig is in zicht voor Weller en nieuw vaderschap – het achtste hebben we ons laten vertellen - wenkt. Het vuur dat al vele jaren in de man brandt blijkt dus nog lang niet geluwd, zo zagen we ook vorige maandag in de AB.
Het voorprogramma kwam dit keer van het Brusselse Jacle Bow. De groep greep in de Nieuwe Lichting van 2015 net naast het podium maar werkte zich ondertussen met de steun van Mario “Triggerfinger” Goossens en enkele fel gesmaakte (StuBru-) singels naarstig verder in de kijker. Hun klassieke rock-’n-roll snit, her en der gemodelleerd naar oude Stones en Small Faces, maakte van hen dan ook het geknipte voorprogramma voor de Modfather. Daarin stelde het viertal niet teleur wat van hun debuut “What’s all the mumble about” de op te pikken plaat maakt van de komende weken. Dat ze in hun tienerjaren waren gebotst op een cafébaas die Weller –fan was heeft hen alvast tot in de AB gebracht en daar zal het naar ons aanvoelen niet bij blijven. Wat een heerlijk groepje!
Met een vroeg start-uur (20:10) wou Weller zich klaarblijkelijk verzekeren van een lange set en dat bleek aan het einde van de avond (22:30) helemaal te kloppen. Met slechts één wissel (toetsenman naar bas, nieuwe toetsenman) verschilde de begeleidingsband nauwelijks van de bezetting die Weller nu al een 10-tal jaren trouw volgt. Opener “I’m where I should be” was een weggevertje ten voordele van de geluidsmannen die de knopjes moesten goed krijgen. Wie zat te wachten op een Style Council momentje werd al vroeg op zijn wenken bediend al kreeg “My ever changing moods” wel wat knullig een valse start mee. Met “Nova” en het fantastische “Woo sé Mama” onderstreepte Weller de klasse van de nieuwe plaat al greep hij met sterke live-uitvoeringen van zowel het titelnummer als “Going my way” en “White sky”  in de AB toch verrassend meer terug naar diens voorganger “Saturns pattern”. In vergelijking met zijn voorgaande concerten die de gemiddelde liefhebber vaak wat in de kou liet staan waren in Brussel ditmaal opvallend wél veel publieksfavorieten erbij. Een concert dat zowel Style Council classics als The Jam’s “Start” en “You do something to me”, “Wild wood”” én “The Changing man” bevat, we moeten er hard over nadenken of dat ons ooit is te beurt gevallen. Je voelde dat hij daarmee zijn status van grote naam eindelijk alle eer aandeed en de zaal ook sterker aan zich wist te binden. Eigenlijk vonden we het geen toeval dat hij uitgerekend nu – met 2 sterke platen elkaar opvolgend – in concerten vooral ook aansluiting zocht met werk uit zijn artistieke hoogdagen (midden jaren 90). Een flinke greep uit zowel “Stanley road” als “Heavy soul” stond immers erg prominent op het menu in de AB. In de eerste bisreeks (met nog 2 te gaan) pakte Weller en band uit met een akoestisch setje waarin zelfs een nieuwe song werd gedropt naast – een tikkeltje slordig vonden we wel – het klassieke “Wild wood”. Daar stond gelukkig een erg geslaagd “Out of the sinking” tegenover. Met nog vier nummers in volle uitvoering bleek alsof de match met “Changing man” gespeeld was maar de klok gaf nog enkele minuten voor half elf toch voldoende tijd voor - nog een publiekslieveling! - het fraaie “Broken stones” waarmee het concert mooi afrondde.
Weller – nooit een man van veel woorden geweest – boog erna met brede glimlach samen met zijn muzikanten naar een heftig applaudisserende AB wellicht ook beseffende dat hun missie méér dan geslaagd was. Jammer dat, net nu hij zijn successen live zo voorop zette, er achteraan in de zaal wat lege rijen waren.

No comments: