Sunday, November 26, 2017

Mark Lanegan Band TRIX/Antwerpen 23/11/17

De geschiedenis van Mark Lanegan gaat terug tot voor de grunge uitbraak begin jaren ’90, een golf waarop hij met zijn groep de Screaming Trees overigens zijn eerste successen boekte. Het op de soundtrack van de film “Singles” terechtgekomen nummer “Nearly lost you” vinden wij trouwens vandaag nog altijd één van de archetype nummers voor het genre. Na het uiteenvallen van de Screaming Trees bouwde Lanegan een erg productieve solocarrière uit die ook tussendoor nog ontelbare collaboraties heeft gekend met een keur aan bekende namen. Daar springt zeker zijn bijdrage aan Queens Of The Stone Age uit, naast werk met Afghan Whig Gregg Dulli als The Gutter Twins.
Lanegan verscheen afgelopen week in Antwerpen met zijn 53e verjaardag in het vizier voor 2 opeenvolgende concerten die op enkele kaarten na voor de vrijdag helemaal waren uitverkocht. De man oogde wel wat mager en bleek, stapte mankend het podium op maar bleek in uitstekende luim. Eerder die dag had hij op sociale media zijn komst naar de Scheldestad zelfs bestempelt als homecoming, iets wat met een handvol Belgen in zijn begeleidingsband eigenlijk niet hoeft te verwonderen. Zijn eerdere doortocht dit jaar in ons land – op Werchter – was geslaagd te noemen maar met de man ’s muziek in gedachten, donker van snit, leek ons de kans op een nog betere Lanegan in een clubzaal haast vanzelfsprekend. Onder gedimde spots – Lanegan keek net voor hij begon even omhoog naar een te nadrukkelijk schijnende heldere spot waarop de lichtman de knop meteen dichtdraaide – ging het concert van start met “Death’s head tattoo” uit zijn laatste en uitstekende plaat “Gargoyle” waaruit vooral bij aanvang van de avond songs werden geput. Het door een illustere dame – waarmee Lanegan trouwens enkele betekenisvolle blikken uitwisselde - van tweede stem voorziene “Sister” en het naar Iggy Pop knipogende “Emperor” waren in dat eerste half uur niet minder dan verdienstelijk maar wanneer “Nocturne”, met een pompende baslijn, de set binnenkwam voelden we pas écht dat het concert een versnelling hoger schakelde. Ook het van The Twilight Singers geleende “Deepest shade” dat er meteen na kwam was ronduit fantastisch. Door zo vroeg al op zo'n hoogtepunt aanbeland te zijn leek het haast onmogelijk dit niveau vast te houden maar dat bleek buiten Lanegan en co. gerekend die gesterkt door zijn boeiende backcatalogue gewoon op dat elan door gingen.  Met “Riot in my house” en het op plaat nogal opzichtig naar een club remix hengelende “Ode to sad disco” hield Lanegan met werk uit het al even knappe “Blues funeral” het concert perfect op koers. Veel woorden wisselde de Amerikaan met het grofkorrelige stemgeluid – onze favoriete nonkel Van Grauwel uit het Leugenpaleis zeg maar - niet uit tussen de nummers maar toch leek ie oprecht gecharmeerd door de bijval die hij in Antwerpen genoot. Met wat Belgen in de gelederen bezorgde het voorstellen van zijn bandleden na een al even knap “Harvest home” en “Come to me” aan het einde van de set hem dan ook een open doekje. Terugkomen deed Lanegan in eerste instantie enkel met gitarist Jeff Fielder en de reeds eerder vermelde dame. Fielder, een man die gevoel boven techniek laat primeren, zorgde ook in “Bombed” en “One way street” voor de best passende klankkleur bij de songkeuze. In volle bezetting kwamen daar nog “The killing season” en “Dead souls” bij. Met die laatste eindigde Lanegan dus na Werchter ook in Antwerpen opvallend met een Joy Division cover.
De Mark Lanegan Band in Antwerpen was andermaal het bewijs dat een stel uitstekende muzikanten en 20 goede songs nog steeds de belangrijkste ingrediënten zijn voor een uitstekend concert. Sterker nog: waar méér dan dat gewoon te veel zou zijn geweest.

No comments: