Monday, November 06, 2017

The War On Drugs Vorst-Nationaal/Brussel 4/11/17

Dat The War On Drugs - de groep, niet de aanpak - zo veel bijval kent bij het grote publiek had wellicht niemand durven te voorspellen wanneer debuut “Wagonwheel blues” nog geen 10 jaar terug werd uitgebracht. De grotendeels op spil Adam Granduciel draaiende Amerikaanse band bleef nagenoeg helemaal onder de radar tot hun derde plaat “Lost in a dream” verscheen en zich in 2014 een plaats verzekerde bovenaan zowat alle eindejaarslijstjes. Granduciel’s recept is nochtans “zo oud als de straat”. Als er een universum van classic rock bestaat dan is The War On drugs het geografische middelpunt. Iedereen met een Dylan, Adams, Springsteen of Knopfler adoratie mag blindelings achter Granduciel aan. En qua publieke bijval heeft ook nu België weer een streepje voor. Alleen bij ons is de nieuwe plaat “A deeper understanding” bovenaan de charts geraakt. Geen wonder dus dat Vorst-Nationaal afgelopen weekend tot de nok gevuld was.
Als voorprogramma traden de Canadese Barr Brothers aan die qua akoestiek met hun mystieke delta blues in Vorst duidelijk op het verkeerde adres waren gestopt. Om de heren én een harpiste – we zagen ze maar hoorden ze niet - hun nieuwe plaat “Queen of the breakers” te gaan beoordelen lijkt een andere setting dan ook aanbevelenswaardiger. Onze vrees dat na de Barr Brothers ook The War On Drugs ondanks een stilistisch mooi met 2 lichtbogen vormgegeven podium gingen te kampen krijgen met de belabberde akoestiek van een zaal als Vorst werd snel bewaarheid. Van bij de opener tot aan het einde van de set leek het alsof de ritmesectie uit het beton en niet uit de boxen kwam gekropen. Gepaard gaande met een lichte slordigheid die de groep in Vorst aan de dag legde in de uitvoering van hun songs leverde dat bijgevolg jammer genoeg een erg wisselvallig verloop van de avond op. Openers “In chains” en “Holding on”, evenals het in een bad van eighties synthesizers gemarineerde “Nothing to find” en het erg mooie “Knocked down” konden de schijn nog enigszins ophouden maar “Pain” – misschien wel het mooiste nummer van het jaar – kreeg een belabberde versie mee waarbij het leek alsof Granduciel het stond af te haspelen. Zijn frasering ging immers zo dicht bij Dylan aanleunen dat het aanvoelde alsof hij er tot onze spijt ook de nonchalance ervan had overgenomen. Ook de op plaat mooi vormgegeven gitaarsolo deed (no pun intended) “Pain” aan de oren. Met “An ocean between the waves” leek het alsof alles nog in orde zou komen. Vorst reageerde enthousiast op de eerste selectie uit die “Lost in a dream” van 3 jaar terug en het nummer bouwde heerlijk op naar de climaxen die het in zich heeft. Maar de opleving hield niet in die mate stand om dit concert boven de middelmaat te doen uitstijgen. Daarvoor gingen nog wat aantekeningen tussendoor ons boekje in: het oude “Buenos Aires Beach” bleek geen aanwinst om een goede live set op koers te houden, “Red light” miste de scherpte in het soleren, “In reverse” kreeg een nieuw maar niet beter arrangement mee en klassieker “Under the pressure” – hoe welkom ook – denderde in het slot voort op een soort droge en in Vorst dus doffe beat die we normaliter eerder met AC/DC dan met The War On Drugs associëren. “Thinking of a place” had dan weer wel zijn verdienste. Het moet immers van “Private investigation” en Dire Straits geleden zijn dat een groep nog zo heeft gescoord met een onconventioneel én lang nummer. Dat doet ons deugd en ook in Vorst werd het nummer, geheel toepasselijk voor de locatie, vorstelijk ontvangen.
Met na elkaar “Baby missiles”, “Burning” en “You don’t have to go” biste The War On Drugs zonder nog noemenswaardig een verschil te maken op ons oordeel dat er voor reeds geveld was: de groep miste in Brussel voor ons de finesse die hun plaatwerk zo smaakvol maakt. Op Antwerpen (Lotto Arena, 29/11) gaan we ons geld niet inzetten maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt de groep dit volgende zomer op een festival rechtzetten. Deze War On Drugs is dan ook verre van gestreden.

No comments: