Saturday, November 11, 2017

The National Vorst-Nationaal/Brussel 9/11/17

Waarom The National geen twee avonden na elkaar in het Paleis Voor Schone Kunsten te Brussel stond anderhalve week geleden is bekend. Voormalig Amerikaans President Obama had hen immers uitgenodigd om een avondje van zijn Foundation te komen opluisteren. Dat werden uiteindelijk drie (3!) nummers waarvoor de groep een retourtje Chicago deden te midden van hun lopende Europese tournee ter promotie van “Sleep well beast”. Om de twee geannuleerde concerten van de Bozar terug op de kalender te krijgen werd drie weken geleden inderhaast één avond in Vorst-Nationaal geboekt. Om het kort te houden: qua concertbeleving een wereld van verschil tussen beide zalen. Maar beter één National in Vorst dan geen National zeker?
In de voorafgaande uren aan hun concert had de groep via sociale media laten weten iets bijzonders te zullen doen in Brussel. Uit de hints viel af te leiden dat hun vierde plaat “The Boxer” (dit jaar aan zijn tiende verjaardag toe) integraal zou worden opgevoerd. Geen onaangenaam vooruitzicht vonden we maar toch verrassend wanneer algemeen verwacht wordt dat een nieuwe – én boeiende plaat – live prominent naar voor zal worden geschoven. Na een wel erg slap voorprogramma (Buke and Gase) zagen we de groep op de schermen in de catacomben van Vorst om negen uur zich een weg banen naar het podium. Een erg simpel en leuk trucje waar de groep zich ook al eerder van had bediend. Het concert ging van start met “Fake empire” en ging, jawel, vervolgens helemaal door “The Boxer” heen. Met klankmannen die koortsachtig op zoek waren naar wat balans legde dat, ook nu weer in Vorst…, een hypotheek op de uitvoering van 5 sterren songs als “Mistaken for strangers”, “Slow show” en “Squalor victoria”. Tel daarbij een handvol songs die er normaliter nooit zouden bijzijn en dus voor velen in de zaal hun vuurdoop ondergingen en je krijgt qua spankracht in een concert een toch wel uitdagende situatie. Niet dat de groep hiermee door het ijs ging – een luisterende zaal was hun deel - maar met de intrede van “The system only dreams in total darkness” voelde je de welgekomen omschakeling. Nieuwelingen “Walk it back” maar vooral “Guilty party” – U vraagt ons het beste moment van de avond? Dit was het. - waren ronduit schitterend,niet in het minst doordat eindelijk een aanvaardbaar geluid Vorst vulde. Wat een weelde het intussen is bij The National bewezen, na elkaar(!), “Don’t swallow the cap”, “I need my girl”, (in een gloed van rood licht) “Bloodbuzz Ohio” en “Day I die”. Zo hecht de groep in Vorst stond te spelen, zo ogenschijnlijk nonchalant gedraagt Matt Beringer zich op een podium. Vaak strompelend, drinkend, gesticulerend en niet zelden alle drie tegelijk. Ook zijn wandelingen in het publiek zijn inmiddels een vast onderdeel geworden. In Vorst trok Beringer tijdens “Mr. November” zelfs richting de bar onder de tribune waar hij om een biertje vroeg. Telkens weer zijn we verwonderd dat dit soort escapades nog steeds gebeuren met (gelukkig een extra lange) draad en micro. “Terrible love” en “Varderlyle Crybaby Geeks” waren ook dit keer, net als die eerste keer in Vorst bijna zeven jaar terug, de uitsmijters. Vooral het laatste nummer bewees ook nu weer zijn kracht. Het op 7000 koppen geschatte Vorst nam het slechts met wat akoestische gitaar versterkte nummer haast woord voor woord van Beringer over.
Mocht de keuze aan ons zijn geweest dan hadden we de optie om “The Boxer” helemaal in de set op te nemen (nu) niet gelicht. Een meer afgewogen concert had, getuige het tweede deel, vast voor een nog grotere triomf gezorgd dan nu al het geval was. The National is zondermeer één van de boeiendste bands van het moment. Dat bewijst ook de warme knuffel van Michele Obama die de groep in Chicago te beurt viel en die Beringer ons donderdag één voor één wou doorgeven.

No comments: