Friday, January 26, 2018

Stereophonics AB/Brussel 24/01/18

Ondanks dat enkele onvervalste classics hen al jaren vergezellen (“Maybe tomorrow”, “Have a nice day”, “Dakota”) blijft Stereophonics toch een relatief kleine naam. Bekend – zeker bij het neuriën van één van de voorgaande songs - maar niet groot. Vertaald naar de Werchter-ladder: latere namiddag hoofdpodium, niet hoger. In Engeland, en al zeker het “Welshe” deel ervan, verkopen grote zalen in een handomdraai uit. Hier werd dat in het zog van het knappe maar op alle radionetten straal genegeerde “Scream above the sounds” afgelopen woensdag toch een weken op voorhand uitverkochte AB in Brussel.
Voorprogramma Alex Francis kon ons 35 minuten aan zich binden met wat het midden hield tussen Paolo Nutini (zijn stem) en voor de songs enkele James’en (Bay, Blunt, Morrison). Beetje braafjes allemaal maar de man had zijn setje goed voorbereid en wist toch velen die achteloos kwamen binnengewandeld in de zaal aan zich te binden.
Met een handvol Britse arena’s in het vooruitzicht brachten Stereophonics ook in de AB een concert dat groots uitpakte. Het podium was maximaal ingenomen, drummer op verhoog, indrukwekkende videomuur met per nummer bijpassend beeldmateriaal en een pak licht dat netjes voorgeprogrammeerd meehielp voor de perfecte sfeerschepping. Niet alleen het merendeel van de spots maar ook alle ogen waren een concert lang voornamelijk gericht op frontman Kelly Jones die als belangrijkste songschrijver eigenlijk de voornaamste spil van de groep is. Jones heeft het soort cool dat in combinatie met zijn schuurpapieren stemgeluid voldoende charisma op een podium brengt waardoor praatjes maken eigenlijk geheel overbodig wordt. Dat zorgde voor een verbluffend tempo waarmee de groep in 24 nummers door hun 10 platen ging en opvallend in ruim drie kwart van de gevallen, halt hield bij de respectievelijke singels. Daarmee is ons punt dat Stereophonics eigenlijk een (ouderwetse) singel groep bij uitstek is afdoende gemaakt. Dat ene klassieke album ontbreekt echter op hun curriculum wat wellicht (bij ons) hun status van net-geen-grote-groep verklaart. Voor een volle AB en ons erbij ligt dat vanzelfsprekend anders. In het verleden vonden we de groep live nogal eens wispelturig maar dat bleek in Brussel - onze veertiende afspraak met de groep -  geenszins het geval. Zit het vaderschap van Jones er voor iets tussen - derde dochtertje erbij vrij recent - of is het gewoon de leeftijd die de man, niet alleen op de jongste platen, maar nu ook op hun concerten rijper doet klinken? Who knows, maar deze passage verveelde alvast geen minuut. Onze blaas stond bij slotnummer “Dakota” haast op springen want weggaan tijdens de 120 minuten die eraan vooraf gingen was nooit een optie. In het openingshalfuur kwamen “Have a nice day” en “Vegas Two times” – uit de tijd toen de groep wat poogde aan te leunen bij The Black Crowes - ons al op grootse wijze tegemoet en middenin lieten zowel het monumentale “What’s all the fuss about?” als het alweer perfect meezingbare “All in one night” uit die laatste plaat zich op bijzonder wijze opvallen. Het venijn zat ditmaal duidelijk in de staart met vooral werk uit de eerste twee platen (“A thousand trees”, “Local boy in a photograph”, “Just looking”). Verrassingen waren er in de vorm van het frisse “I wouldn’t believe your radio”, Jones die “Sunny” met een loeier van een solo naar zijn climax loodste en het snedige “Catacomb”. Net voor de groep ging besluiten met “Dakota” en de AB uit volle borst “You made me feel like the one” zou gaan meebrullen verklapte Jones al dat Stereophonics reeds geboekt zijn voor een Belgisch zomerfestival. De verlossende naam van dit bewuste festival viel jammer genoeg niet maar dat deze jukebox op zowat elk tuinfeest een toegevoegde waarde kan hebben staat onomstotelijk vast. Ons vijftiende Stereophonics concert is dus plotsklaps dichterbij dan gedacht. Bepaald geen onprettig vooruitzicht.

No comments: