Sunday, March 11, 2018

Steven Wilson AB/Brussel 9/03/18

De loopbaan van de Brit Steven Wilson volgden we de afgelopen jaren met buitengewone belangstelling. Van bij eerste beluistering van zijn tweede soloplaat (“Grace for drowning” uit 2011), aan ons getipt via de eindejaar lijstjes van het Nederlandse OOR, zijn we fan. Daarop pakte Wilson uit met een haast onmogelijke spreidstand qua stijlen: van complexe progressieve rock (“Raider II”) naar dromerige pop (“Deform to form a star”). Van wat toen nog een niche publiek en fans van zijn vroegere band Porcupine Tree kon bekoren is met zijn volgende platen, die per release alsmaar homogener werden, de belangstelling voor zijn werk alleen maar toegenomen. Het vorig jaar verschenen “To the bone” is met invloeden van Wilson’s jaren 80 favorieten Tears For Fears, Kate Bush, Peter Gabriel en Talk Talk zondermeer zijn meest toegankelijke plaat geworden. De singel “Permanating” zorgde zelfs voor wat controverse onder de eigen fanbase doordat het net iets te nadrukkelijk met ABBA flirtte.
Een reeds maandenlang uitverkochte AB moest vorige vrijdag al vroeg op de afspraak zijn want om 10 over half acht ging Wilson van start met een eerste van 2 concertdelen. Dat Wilson zijn toebedeelde tijd tot half elf helemaal zou benutten, korte pauze in het midden, stond vooraf vast. De man staat er immers om bekend graag avondvullend uit te pakken. De lange rit opende met een kortfilm waarbij beelden met opschrift in sequenties van enkele seconden voorbijkwamen. Een beeld van een priester in tenue werd eerst “RELIGION”, even later werd hetzelfde beeld van het opschrift “FAKE” voorzien. Needless to say, onze aandacht had hij meteen. “Nowhere now” opende groots en met zangeres Ninet Tayeb in een hologram werd “Pariah” in de AB nog pakkender dan op de plaat al het geval was, wellicht ook een nummer – zoals zoveel van Wilson eigenlijk – dat ooit met terugwerkende kracht het predicaat “Klassieker” zal opgekleefd krijgen. Dat Wilson de progressievere zijde van zijn publiek met die recente “ruk naar pop” niet in de kou zou laten staan bewees hij in de AB al snel met “Home invasion/Regret #9” waarin all kinds Rush, Marillion en Pink Floyd goed vertegenwoordigd waren. Ook Porcupine Tree fans werden erna met “The creator has a mastertape” op hun wenken bediend. Rondduit fantastisch was het duo “Refuge” (zijn “Red rain” als u “So” van Peter Gabriel als referentiepunt gebruikt) met op de achtergrond beelden van persoonlijke spullen die op een leeg strand aanspoelen en “The people who eat darkness”, even goed vergezeld van een knappe animatiefilm. Na de koffie – handig in zo’n lang concert om even te gaan bijtanken – werd de draad vlotjes terug opgepikt met nog een hoogtepunt uit de Porcupine Tree songcatalogus “Arriving somewhere but not here”. Wilson, die de ganse avond moeiteloos het gesprek aanging met een volle AB, lichtte de totstandkoming van “To the bone” uitvoerig toe: de gitaarsound, alle muzikale invloeden alsook zijn keuze om een onvervalst popnummer te willen maken in de beste Beatle en ABBA traditie. Ook de uitdaging om stevig uit de kluiten gewassen Opeth fans – behorende tot zijn vast concert publiek - aan het dansen te krijgen trok hem hierin aan. Ja ja, er mocht ook wat gelachen worden vrijdag. Regenboog kleuren vulden vervolgens  de AB maar in hoeverre er werd gedanst op "Permanating" konden we maar op onze eigen vierkante meter afleiden: beperkt. Desalniettemin: een geweldig nummer. Ook “Song of I” waar Wilson de liefde bedrijft met iets van Depeche Mode en tekstueel onze ‘ik-cultuur’ op de korrel neemt was in de AB, net als het van een fikse scheut jazz rock voorziene “Detonation”, het instrumentale “Vermillioncore” en het met een Prince falsetto gezongen “The same asylum as before”, niet minder dan fantastisch. Het oudste nummer van de avond hield Wilson achter de hand tot in de bissen. “Even-less” (uit 1998!) bleek in een gestripte versie niets minder dan een vintage grunge nummer te zijn. Werkelijk van alle markten is deze man thuis! Ruim twee en een half uur concert werd besloten met het mooie maar erg mistroostige “The raven that refused to sing”. Al klinkt het tegenwoordig muzikaal wat lichter bij de Brit, voor thematische lichtvoetigheid richt een mens zich toch nog altijd beter tot iemand anders.
Hoe dit – al zeker in verkorte versie - op Werchter zal uitdraaien is ook voor ons nog een groot vraagteken. Ook wij konden het nauwelijks geloven wanneer hij ruim een week geleden werd toegevoegd aan de sterke line-up van het festival maar dat Wilson er na deze indrukwekkende tour de force in een volgepakte AB zijn plek meer dan verdiend heeft valt niet meer te betwisten.

No comments: