Saturday, August 26, 2023

Update #9 augustus 2023: BLUR (Lokerse Feesten) – In Memoriam(s) - "5 albums semi finals" op X (Formerly Known As Twitter) – Shine/Fatal Flowers – Zomerbars in Gent (Country Trio, Chris Corn) - Wilco

Welke releases pikken we op, wat concertnieuws zorgt voor euforie, welke oude platen (her)ontdekken we, in welke zaal of weide hebben we halt gehouden en voor wie? Onze appreciatie voor concerten drukken we vanaf nu ook gemakkelijkheidshalve uit in sterren (*), van 1 (slecht), over 2 (zwak) en 3 (goed) naar 4 (uitstekend) tot 5 (onvergetelijk).

Dat wij er ook eens flink naast kunnen zitten bewees de voorverkoop voor het concert van BLUR (8/08, ****) op de Lokerse Feesten. We voorspelden een uitverkoop in luttele uren maar dat werden maanden. Pas toen enkele weken terug alle kaarten de deur uit waren leek iedereen die er geen had toch plots één te willen. Om hun terugkeer naar de podia niet het aura te geven van poen scheppende recyclage – de groep kleeft aan de nineties als die vinyl-vloerbedekking aan onze zolder – beloofden ze ook een nieuw album dat nog voor de zomer op de wereld zou worden losgelaten. Drie van ‘The Ballad of Darren’ vond de groep setlistwaardig in Lokeren, net genoeg om te kunnen spreken van “een mooie mix tussen oud en nieuw”. Méér had duidelijk niet gehoeven want 10 jaar na hun memorabele passage op Werchter kon de Grote Kaai amper verhullen dat ze was volgelopen voor de oude hits. Aan de oevers van de Durme is in de eerste week van augustus nog geen seismologische curve opgetekend maar dat ‘Song 2’ dit niet voor mekaar kreeg stelde toch enigszins teleur. Niet dat er geen respons kwam van het in de vooravond natgeregende publiek – U zong als de betere spionkop ‘Parklife’ naar een hoogtepunt en een uitverkorene mocht tot algemene hilariteit het podium op voor de Françoise Hardy partij in ‘To the end’ – maar we zijn er stellig van overtuigd dat over de ganse avond beschouwd Albarn en co. meer hadden verwacht. Met uitzondering van een aarzelend begin en een veel te stil volume op de Kaai (@Lokerse Feesten: een groep van dit niveau onwaardig) deden zij er alvast 90 minuten hun stinkende best voor (‘Girls & Boys’! ‘This is a low’!! ‘The Universal’!!!). Misschien moet die paardenworst daar toch maar eens van het menu geschrapt worden.

De man met de zeis sloeg weer ongenadig toe de afgelopen weken. Na het heengaan van Sinéad O’Connor en Bea Van Der Maat (Won Ton Ton) hielden we bij de start van augustus de rouwband om voor Tom Pintens en Robbie Robertson. Pintens vult met zijn palmares (Zita Swoon, Het Zesde Metaal, Tamino,…) moeiteloos een aflevering van het bejubelde CANVAS programma Belpop en Robertson wees met The Band de weg voor ontelbaar veel grote namen die nadien met grote bijval Americana zijn gaan bedrijven. Hij dook ook op aan de zijde van Bob Dylan in één van zijn meest gedenkwaardige episodes. His Royal Bobness schitterde ook – niet echt een verrassing – in onze halve finales van de “5 albums”-polls die de Brit Richard Shaw nu al ruim 2 jaar terug eigenhandig lanceerde op Twitter (door nieuwe eigenaar Musk omgedoopt tot X). Het hoeft daar immers niet altijd rechtse vuilspuiterij te zijn. Zijn ‘Blood on the tracks’ stemden we immers mee naar de hoogste regionen van deze online zoektocht die aan het einde van 2023 moet leiden naar de beste plaat in 60 jaar popmuziek (1963-2022). U zal bij ons kunnen lezen wie met de trofee gaat lopen.

Wat ons naadloos brengt bij nog een deugd die we ervaren op het al te vaak in het verdomhoekje geplaatste Twitter. We ontmoeten er virtueel gelijkgestemde muzikale zielen. Laatst was het weer raak na een post gewijd aan Shine, het artistieke vervolg van Richard Janssen nadat die in 1990 de Fatal Flowers had ontbonden. In onze belevening stond het vast dat wij als zelfverklaarde grootste Belgische fan van de Nederlandse Fatal Flowers door het leven mochten stappen maar dat was buiten Twitter (of X-) collega’s Dinosaur Sr. en Alain Vermeyen gerekend. Laatstgenoemde verzorgde in 1988 met eigen band zelfs het voorprogramma van de Noorderburen in Koersel. Dinosaur Sr. was dan weer de onfortuinlijke winnaar van tickets voor een Fatal Flowers concert in Gent die hij pas daags na het concert in de brievenbus aantrof. Deze online ontmoeting zette bij ons alvast een stroom aan herinneringen in gang die teruggingen naar de late jaren ‘80: via VARA TV de groep zien zegevieren op “hun” Pinkpop (’87), met album ‘Johnny D is Back’ op de Gentse Feesten (’88), in dezelfde zomer backstage de groep ontmoeten op het Mariakerkse Hot Rock en de zwanenzang op het Haagse Parkpop in levende lijven meemaken in de zomer van 1990. Geheel onverwachts kwam er in 2019 nog een éénmalige reünie langsheen alle belangrijkste clubs in Nederland, één waarvoor we uiteraard ook op de afspraak waren. Fatal Flowers beschouwen we dan ook als één van de beste bands die onze Noorderburen ooit hebben voortgebracht en in dat oordeel staan we duidelijk niet (meer) alleen.

Drie zangeressen van bij ons die het werk van Emmylou Harris, Dolly Parton en Linda Ronstadt aandurven; het klinkt als een weddenschap en toch werd het een realiteit toen Naomi Sijmons, Pauline Verminnen en Janne Blommaert (12/08, ***1/2) gezamenlijk in de Mariakerkse Schuur verschenen op een stralende zaterdagnamiddag om het gezamenlijke ‘Trio’ album uit 1987 van de drie vrouwelijke country tenoren live te vertolken. Muisstil werd het onder het zeil van één van de leukste Zomerbars in het Gentse telkens een nummer door één van hen werd ingezet. Om de haverklap zei de man naast ons hoe goed de dames wel konden zingen terwijl zijn eega het niet meer droog hield bij al die country smart over slechte venten. Beetje storend misschien maar tegelijk ook begrijpelijk en dus geheel te verdragen. Minstens even beklijvend was Chris Corn (3/08,****) – wederom hij (zie ook update #8) – die tot 2 maal toe méér dan waardig Tom Waits vertolkte tijdens een avondje solo akoestisch coveren in UCOété, nog zo’n plek waar het in Gentse zomermaanden heerlijk vertoeven is en muziek op zijn puurst wordt gebracht. Het moet immers niet altijd de Main Stage van Werchter zijn om ons in vervoering te brengen.

Met ‘Evicted’ leverde Wilco – onze oprechte excuses aan Jeff Tweedy en Peter Ramone dat we niet in Lokeren waren op 10/08 – nog maar eens een pareltje af, het zoveelste al in een eindeloze rij. Al dagenlang staat het nummer bij ons op repeat, hopende dat er van de Amerikanen spoedig nog eens een zaalconcert wordt geboekt bij ons. Bij gebrek aan aankondigingen in augustus doen we dan maar een schietgebedje daarvoor.

No comments: