Peter Gabriel is één van de weinige artiesten waarbij aan de
integriteit geen seconde wordt getwijfeld, ook niet bij een recyclage toer als
deze. Aan alles, vorm en inhoud, van dit “Back to front” concert kon je immers merken
dat het geen snel winstbejag betrof. Met, zoals hij het zelf tweetalig
aankondigde, als dessert een integrale uitvoering van “So” op het menu had
Gabriel voor de gelegenheid bovendien ook alle (top-)muzikanten van destijds
terug meegebracht. Naast vaste waarden Tony Levin en David Rhodes betekende dit
vooral ook de aanwezigheid van de Parijse sterdrummer Manu Kathé. Die moest bij
aanvang wat langer in de coulissen blijven staan want Gabriel opende de avond in
zijn eentje achter de piano met een nieuwe onuitgegeven song gevolgd door een
knap “Come talk to me”. Daarbij gingen de stemmen van Gabriel en zijn
achtergrondzangeressen Jennie Abrahamson en Linnea Olsson alvast een innige
omhelzing aan. Intussen bleven de zaallichten branden in een bij aanvang
enthousiast reagerend Vorst. Ook “Shock the monkey” en “Family snapshot”
maakten in een hun akoestische bewerking een goede beurt. In die laatste
doofden de zaallichten en gingen Gabriel en band over in elektrische modus. Het
concert ging daarmee een beetje bruusk andere sferen opzoeken. Zo kwamen we via
“Secret world” terecht bij “The family and the fishing net” en het knappe “No self
control”, 2 songs die duidelijk aanspraak maakten op een ander doelpubliek dan dat
van onze buurvrouw. Dat Gabriel ook een verleden heeft in de symfonische
rockmuziek was haar kennelijk vooraf niet medegedeeld. Haar beide armen gingen
echter weer opgelucht omhoog bij een bevrijdend “Solsbury hill”, af te meten
aan het overweldigende applaus Gabriel’s populairste van de avond en dan was
van “So” op dat moment nog geen song gelost. “Red rain” gaf daarvan even later het
startschot, opgesmukt met erg smaakvolle visuals en een Manu Kathé die zijn
klasse uitvoerig kon tentoonspreiden. Met erna een pittig “Sledgehammer” en het
met Jennie Abrahamson gebrachte “Don’t give up” kende het concert een ware piek.
Niets zo ondankbaar als Kate Bush trachtten te doen vergeten dachten we maar die
Jennie bracht het er in Vorst verdienstelijk van af. In dit stadium van het
concert werd de volgorde van de plaat gerespecteerd wat niet gelijk stond met
de reeds opgebouwde sfeer op peil houden. Ondanks smaakvolle uitvoeringen van
“Mercy street” en het leuke “This is the picture” leek Vorst richting bissen
toch wat in te dommelen zodat recht veren voor slotsong “In your eyes” geen
evidentie meer was. We keken met een ganse zaal mee uit naar het moment waarop,
zoals in 1987, Youssou N’Dour het nummer naar Afrikaanse hoogten zou loodsen
maar dat was tevergeefs. Met stand-in Jennie bleef de verwachte apotheose dus
een beetje uit al had Gabriel zijn bisreeks zeker verdiend. Bij het aanzwellen
van “Biko” was duidelijk dat hiermee het einde in zicht was. Vorst nam, zoals
dat al decennialang het geval is bij Gabriel concerten, de song over van zijn
maker. Gabriel had ingeleid met een hulde aan mensen die ook vandaag nog hun
leven op het spel zetten voor vrijheid en tegen onrecht. Wie twijfels had over de (
politieke) relevantie van die song op vandaag kon zijn mening meteen
bijstellen.
De grootte van een artiest kan vandaag ook worden afgemeten aan de zorg die hij besteed aan zijn eigen verleden. In het geval van dit “Back to front” concert haalde Gabriel in Vorst dan ook moeiteloos de onderscheiding binnen.
De grootte van een artiest kan vandaag ook worden afgemeten aan de zorg die hij besteed aan zijn eigen verleden. In het geval van dit “Back to front” concert haalde Gabriel in Vorst dan ook moeiteloos de onderscheiding binnen.
No comments:
Post a Comment