Thursday, November 19, 2015

Wolf Alice Botanique (Rotonde)/Brussel 18/11/15

Het Londense Wolf Alice wordt al sinds 2013 voortgestuwd door lovende Britse pers. Vreemd dat het met 2 festivalzomers ertussen toch wachten was tot gisteren eer de groep een Belgisch podium onder zich kreeg. Een beetje airplay op een nationale jongerenzender had kunnen helpen maar dat was tot nog toe, ondanks een prikkelende debuutplaat “My love is cool”, buiten Studio Brussel gerekend. Misschien zorgt de passage van de groep gisteren in het programma Zender en een volle Rotonde in de Brusselse Botanique wel voor de kentering.
In het voorprogramma maakten we kennis met het Lierse viertal Melting Time. De teletijdmachine stond een half uur lang ingesteld op het jaar 1980. Achter de krullen van zanger Niels ging een verbeterde versie van Red Zebra’s Peter Slabbynck schuil en gitarist Mauro leek qua oefenstof zich vooral te hebben toegelegd op Joy Division en jonge Editors. Bijster origineel was het niet maar het rolde er allemaal wel erg overtuigend en enthousiast gespeeld uit.
Eerder toevallig denk ik hebben Wolf Alice en Melting Time, met respectievelijk een bassiste en een zangeres, gemeen dat ze één vrouwelijk bandlid in de rangen tellen. Vanuit de coulissen zagen we kort na negenen de erg skinny ogende Ellie Rowsell in (“Miauw’kes!”) tijgershirtje voor het spotlicht treden met achter haar drummer Joel Amey die een erg aanstekelijk “Your loves whore” op gang trok. Het laveren tussen pop, rock en sludge maakt van dit Wolf Alice een haast onweerstaanbaar groepje. Rowsell, op een podium zangtechnisch wel wat geholpen door de wonderen der techniek, mist nog een beetje de podiumprésence van een Shirley Manson, maar een strak spelende band en – nu al – een mooie catalogus boeiende nummers maken het plaatje af. De groep maakte van hun eerste headline show in Brussel gebruik om naast hun debuutplaat ook nog wat werk van hun eerste 2 EP’tjes te presenteren. Daartussen zat onder andere het geweldige “Moaning Lisa Smile” dat zich 2 jaar terug wegens gebrek aan airplay bij ons wellicht een wekenlang verblijf in de Afrekening aan de neus zag  voorbijgaan. Een enthousiaste Rotonde maakte onze overtuiging alleen maar sterker. Het regende er immers nog meer potentieel radiovoer want ook “Bros”, “Fluffy”, “Freazy” en “Giant peach” zijn songs van het soort waar je niet achteloos naast luistert. Ook minder voor de hand liggend werk (het met wat stofzuiger arrangementen opgesmukte “Shallowtail”) bleef in de Rotonde goed overeind niet in het minst door een opvallende zangpartij van de drummer, die zich qua toonhoogte moeiteloos naast Roswell  hees. Aangezien die laatste ‘Geike Arnaert’-gewijs de ganse avond een enigma bleef was het de bassist - in zwartlederen (of plastieken) broek en met piekjeskapsel duidelijk naar zijn punkhelden gemodelleerd - die de honneurs waarnam om het publiek toe te spreken en na goed een uur de laatste ‘Bedankt’ de zaal toewierp.
Met dit geslaagd live-debuut en de opstap naar het Antwerpse TRIX in februari ligt de weg wagenwijd open naar de volgende festivalzomer. Niet schrikken dus als dit Wolf Alice ineens alomtegenwoordig zou zijn, wij hadden er het bordje ‘Aanbevolen’ al veel vroeger aan gehangen.

No comments: