Wednesday, November 16, 2016

Savages (Sonic City) De Kreun/Kortrijk 13/11/16

Nu we de novembermaand zijn ingegaan kunnen we ons al eens aan een gokje wagen welke namen kans maken om de eindejaarslijstjes te halen. Tot één van de smaakmakers van 2016 rekenen wij al zeker Savages, het Britse dames kwartet dat met zangeres Jehnny Beth ook wel één Française in de rangen telt. Mensen met een liefde voor post-punk zullen wellicht drie jaar geleden al hun debuut “Silence yourself” hartstochtelijk in de armen gesloten hebben. Begin dit jaar kwam daar het fantastische “Adore life” bij waarmee de groep vorige zomer niet onopgemerkt bleef tijdens hun doortocht op de Europese festivals. Met het Nederlandse Le Guess Who en het Kortrijkse Sonic City kregen de dames afgelopen weekend zelfs de eer 2 indoorfestivals mee te mogen cureren met voornamelijk bands die onder de commerciële radar blijven, niet toevallig gelegenheden waarop ze enkele jaren terug zelf kwamen bovendrijven. Het randgebeuren van dit Sonic City festival bood ook interviews met de respectievelijke groepen aan en liet non-stop een bijzonder knappe foto documentaire zien over de toer die Savages tot nu achter de rug heeft. Een fraaie inkijk in de wereld van een groep die méér dan gemiddeld onze nieuwsgierigheid prikkelt.
In de vooravond pikten we van het zondagprogramma nog Motorama en Beak> mee. Respectievelijk uit Rusland en Engeland kwamen deze twee namen ook muzikaal uit een verschillend straatje. De eersten klonken bij vlagen als vintage Joy Division. Van zanger Vasily Yakovenko was moeilijk te onderscheiden of hij Engels dan wel in het Russisch aan het zingen was , maar in Kortrijk beseften we plots dat ons dat bij Daan ook wel eens overkomt. Met Beak> maakten we in positieve zin kennis met de betere Pink Floyd kloon (uit de Syd Barrett beginjaren). De toetsenpartijen waaiden het soort psychedelica De Kreun binnen die tal van geestverruimende substanties meteen overbodig maakten. Een aangename kennismaking was dat met hobby-project van Portishead lid Geoff Barrow.
Ten huize Savages had het recente heengaan van Leonard Cohen duidelijk ook een snaar geraakt want voor hun concert met “I am here” als een vulkaan tot uitbarsten kwam mocht de zaal in gedoofde lichten eerst luisteren naar “A thousand kisses deep”, een door Cohen zelf voorgedragen gedicht. Het contrast tussen de warme Cohen en de ontketende Beth kon vervolgens niet groter zijn, maar beiden hadden ons instant in de greep. Van de eerste gitaaraanslag in “I am here” tot de finale cymbaalaanslag in “Fuckers” herleide ons universum zich 75 minuten lang tot enkel dat datgene wat zich afspeelde op het podium en – een kleinere zaal doet wonderen daarvoor – wat daarvan uitdijde naar het publiek. Toen Beth aan de gretige en volle zaal benedenvloers vroeg om met z’n allen 1 stap vooruit te zetten lokte ze, als een vonkje waarmee de boel in lichterlaaie werd gezet, de pogo uit in het opruiende “Husbands” dat er meteen achteraan kwam. Op de maat van een heftig pulserende bas ging ze in “I need something new” even later, met een onverschrokken blik in de ogen, blootvoets en door het publiek op handen gedragen naar het midden van de zaal. Het concert raasde als een tornado door De Kreun waarin een intensiteit voelbaar was die zich best liet vergelijken met wat Nick Cave doorgaans vanop een podium teweegbrengt. Als toeschouwer slingerde je van heftig (“No face”) naar sierlijk (“Adore life”), van geil (“Hit me”) over dreigend (“T.I.W.Y.G.”) naar boos (“Fuckers”). Dat laatste omwille van de “Paris attacks”, waar Beth naar verwees. Als Française was het precies 1 jaar na de feiten wellicht onmogelijk om daar vorige zondag niet aan terug te denken.
Deze Savages tekenden in Kortrijk voor een uppercut van een concert! Gewond zijn we na afloop (gelukkig) niet buitengekomen, maar geraakt in elke vezel van ons lijf des te meer.

No comments: