Met ruim een halve eeuw carrière, eerst met jeugdvriend Art
Garfunkel en nadien solo, verdient Paul Simon zeker het predicaat van (nog
levende) muzikale legende. Vele van zijn songs mogen wereld muzikaal erfgoed
genoemd worden en ook met gedurfde collaboraties werkte Simon zich geregeld in
de kijker. Meest spraakmakend daarbij was zijn samenwerking met Zuid-Afrikaanse
muzikanten voor zijn “Graceland” album te midden van de culturele boycot die in
de jaren ’80 was afgeroepen naar aanleiding van het daar toen nog heersende
apartheidsregime. De afgelopen jaren was Simon met opvallende regelmaat te gast
op een Belgisch podium, laatst nog anderhalf jaar geleden met Sting in het
Antwerpse Sportpaleis en 4 jaar terug ook al in Vorst, toen naar aanleiding van
de Graceland verjaardagstoer. Ditmaal zakte Simon opnieuw naar Brussel af met
een nieuw album onder de arm: het eerder dit jaar verschenen “Stranger to
stranger”, zijn dertiende soloplaat.
Met amper een handvol songs uit die nieuwe (w.o. het niet
onaardige “Wristband”) zag een toch weer aardig gevuld Vorst-Nationaal zich zoals
op voorgaande gelegenheden met de New Yorker vooral verzekerd van een aardig carrière
overzicht dat langsheen alle grote klassiekers liep. En dat
ging op die 1e november erg snel. Jammer dat het geluid in het
openingskwartier nog wat rammelde en onvoldoende de zaal vulde want daar
trakteerde Simon ons al op “The boy in the bubble” en “50 ways to leave your
lover”. Simon herinnerde zich voor het inzetten van “Dazzling blue” (haar
favoriete kleur) dat het backstage in Vorst was dat hij zijn latere echtgenote
Edie Brickell voor het eerst tegen het bevallige lijf liep toen hij er in 1989 zelf
te gast was op een Dylan concert en zij het voorprogramma verzorgde. Een leuk
wist-je-datje waarmee u binnenkort ongetwijfeld de eindejaarsfeesten eens kan
opleuken. Doe er uw voordeel mee! Dat ook – herkenningsapplaus tot op de
bovenste rijen - “Slip slidin’ away”, “Mother and child reunion” en “Me and
Julio down by the schoolyard” snel vielen kon voor ons niet verhullen dat het
concert toch wat braafjes voortkabbelde in dat eerste uur. “The obvious child”,
in 1990 de eerste singel na het eclatante “Graceland” succes, kwam middenin het
concert gekruid met pittige drums voor ons dan ook als geroepen. Paul hield de
zaal erna goed vast door een dubbeltje Simon & Garfunkel in te lassen: een
mooi “Homeward bound” en het in coolere kringen
wat respectloos tot Sarma muziek gecatalogeerde “El condor pasa (If I could)”.
Links en rechts hoorden we Simon al eens een andere frasering nemen zonder gelukkig
de respectieve song tot vallen te brengen. Het mooie “The cool cool river” (ook
al uit “The rhytm of the saints”) met verrassend ritmische wendingen deed dat helaas
wel en klonk voor een kransje sessiemuzikanten overigens onorthodox slordig. Gelukkig
volgden erna “Diamonds on the soles of her shoes” (Simon insisteerde bij het zittende
publiek om te gaan dansen) en “You can call me Al”, allebei wat voorspelbaar maar
wel heerlijk ingekleurd door Kameroener Vincent Nguini op gitaar en Bakithi
Kumalo die destijds ook tekende voor het originele basloopje van die laatste
song.
Het scenario voor deze avond voorzag in drie bisbeurten. In
het eerste luik pakte Simon uit met onder meer “Graceland”, het verrassende “Wheels”
van Chet Atins en – toch kippenvel bij aanvang - “Still crazy after all this
years” dat een te dwingende en veel te luide saxsolo meekreeg. Een door Vorst welwillend
van extra stemkracht voorzien “The Boxer” (daags nadien krijgen we die “Lie la
lie” met geen stokken meer uit ons hoofd) besloot het volgende luik waarna
Simon in zijn eentje de avond in een muisstil Vorst afrondde met “The sound of
silence”.
Simon toonde zich oprecht gelukkig met de staande ovatie
waar de zaal hem aan het einde op trakteerde. We klapten overtuigd mee voor wat
Simon ons die halve eeuw al allemaal schonk aan moois maar drukken vandaag nog
meer dan gisteren de goed op CD gedocumenteerde eerdere concerten van de man
tegen de borst. De magie die u daarop treft ging gisteren slechts bij vlagen
door Vorst.Deze blogpost is met fotoverslag ook verschenen op http://www.keysandchords.com/paul-simon--vorst-nationaal-brussel-01-nov-2016.html
No comments:
Post a Comment