Saturday, November 29, 2014

Morrissey Stadsschouwburg/Antwerpen 26/11/14

Concertjaar 2014 zal voor ons de boeken ingaan als het jaar waarin we, met de dubbelslag Johnny Marr en Morrissey, het dichtst bij The Smiths zaliger zijn geraakt. Marr maakte in augustus al een uitstekende beurt op de Lokerse Feesten, voor Morrissey trokken we afgelopen woensdag naar t ’Stad waar de grilligheid die de man eigen is en zijn recente gezondheidsproblemen de spanning naar het mogelijkse verloop van de avond ietsje meer opdreef dan bij Marr het geval was. Morrissey had immers enkele dagen terug in Polen een concert vroegtijdig beëindigd omwille van uitlatingen in het publiek over diens slechte gezondheid. Ondanks negatief advies van de artsen – “Als ik sterf, dan sterf ik. Indien niet, dan niet” – gaat zijn huidige toer immers door zoals gepland.
Met Anna Calvi erbij als voorprogramma was het voor ons een absolute must om tijdig in de zeteltjes van de Antwerpse Stadsschouwburg te geraken. Alsof de duivel ermee gemoeid was waren we daar door een wiebelende kraan aan de Gentse Dampoort bijna niet in geslaagd. Terwijl Calvi en band een machtig “Eliza” aan de Schouwburg ten beste gaven liepen we gehaast en dus engszins wat buiten adem de trappen van het balkon op. Gelukkig hadden we op dat moment nog 30 superbe minuten van de stijlvolle Britse tegoed. Calvi had in dit korte tijdsbestek immers het beste van haar 2 albums in petto en dat stemde ons én de Morrsissey aanhang doorheen de set alsmaar gunstiger. Met een zinderende “Cry” en het adembenemende slot van “Love won’t be leaving” en “Jezebel” oogstte ze een, atypisch voor een voorprogramma, groots applaus. Calvi oversteeg dan ook moeiteloos haar statuut van opwarmer.
De pauze tussen Calvi en Mozzer werd opgevuld met een half uurtje clips op een doek waarachter het podium verscholen bleef. Personal favourites van Morrissey kwamen voorbij: The Ramones, New York Dolls en zelf zijn eigen “Bullfighter dies” met – u raadt het al – passende beelden van sterrenvechters die stevig te grazen genomen worden. “Hurray Hurray!”, instemmend applaus op alle rijen in de stadsschouwburg. Kwart over negen doofden de lichten en onder het gejoel van een devote ontvangst en de eerste rijen die zich uit het gestoelte tot aan het podium repten kwamen Morrissey en bandleden – allemaal in jeans, bretellen en hetzelfde shirt - het podium op. Een blik vooraf op de rondcirculerende setlists leerde ons voor het concert dat het merendeel van de avond zou bestaan uit nieuw werk afkomstig van het prima “World peace is none of your business” maar dat belette niet dat de avond werd afgetrapt met een Smiths classic (“The queen is dead”) gevolgd door zijn solo debuut “Suedehead”. Eventjes dreigde het fout te gaan bij de start van het nieuwe “Staircase at the university” toen vooraan in het publiek wat gerommel ontstond en de dienstdoende security er nogal wild op af stormde. “This is no time for brutality” liet Morrissey verstaan aan de zaal (en aan de security wellicht) waarna hij gelukkig onverstoord zijn set verderzette. In tegenstelling tot de onheilstijding over de mans gezondheid oogde Morrissey goed en presenteerde hij zich erg goedgeluimd en druk handenschuddend met zowat iedereen die op de eerste rijen had postgevat. Morrissey – niet altijd even toonvast – kwam dominant uit het naar schouwburgnormen stevig maar goed uitgebalanceerd geluid. Met een overgewicht aan nieuwe songs moest Antwerpen het wellicht stellen met minder ouder werk dan gehoopt al nekte dat geenszins het concert. Nieuwelingen “Istanbul” en het zwierige “Kiss me a lot” stonden immers mooi schouder aan schouder met “Speedway” en - het Morrissey ten voeten uit - “Trouble loves me”.  Op 5 kwartier kwam het concert een eerste maal tot stilstand met een mooi “Yes I’m blind” en het van bloederige taferelen voorziene “Meat is murder”, qua sfeerschepping misschien geen leuke maar wel erg sterke afsluiter. Het in verhouding tot “Meat is murder” wat “luchtigere” “Everyday is like Sunday” sloot als enige toegift het concert af.
Johnny Marr leunde  in Lokeren wat ons betreft muzikaal iets dichterbij zijn roemrijke geschiedenis maar Morrissey had in Antwerpen de performance, band en persoonlijkheid mee om ook groots uit te pakken. Twee maal raak dus!

No comments: