❹ (uitstekend), ❸ (goed), ❷ (twijfelgeval) en ❶ (onder onze maat)
Het festivalseizoen moet ergens tot stilstand worden gebracht en de laatste jaren is Stekene daar alsmaar meer de uitgelezen plek voor. Een interessante subtopper – voor deze editie Stereophonics op zaterdag – wordt daar steevast vermengd met het beste inlandse festivalvoer. Ook de opstelling van de podia – een noord en zuid podium onder één tent – zorgt ervoor dat de festivalganger zich door slechts een keer per uur om te draaien haast non stop live muziek voorgeschoteld krijgt. Tel daarbij een democratische ingangsprijs en het zal u niet verbazen dat Crammerock ook voor deze editie het bordje ‘uitverkocht’ aan de deur kon hangen.
Het festivalseizoen moet ergens tot stilstand worden gebracht en de laatste jaren is Stekene daar alsmaar meer de uitgelezen plek voor. Een interessante subtopper – voor deze editie Stereophonics op zaterdag – wordt daar steevast vermengd met het beste inlandse festivalvoer. Ook de opstelling van de podia – een noord en zuid podium onder één tent – zorgt ervoor dat de festivalganger zich door slechts een keer per uur om te draaien haast non stop live muziek voorgeschoteld krijgt. Tel daarbij een democratische ingangsprijs en het zal u niet verbazen dat Crammerock ook voor deze editie het bordje ‘uitverkocht’ aan de deur kon hangen.
Op zaterdagnamiddag
vielen we in bij Gavin James (❷, 18:20). Het geroezemoes in de tent oversteeg
de muziek wat vaak geen goed teken is. De bard uit Dublin deed nochtans wat van
hem werd verwacht: sfeer proberen maken met akoestische liedjes en bij gebrek
aan eigen materiaal dat toch niet vanonder de schaduw van die ene hit raakt (“The
book of love”), dan maar uitpakken met covers (“Billy jean”, “What a wonderfull
world”). Spijts de inzet van deze Ed Sheeran protegé zou dit aan een kampvuur
naast de grote tent stukken beter tot zijn recht zijn gekomen.
Beter verging het The
Van Jets (❸, 19:15) die hun zoveelste festivalstop deze zomer ook in Stekene tot een goed
einde brachten. Nochtans werd er aarzelend gestart met nieuw werk en daartussen
het van de eerste plaat gehaalde, en lichtjes herwerkte “Electric soldiers”. De
vlam sloeg pas echt in de pan voorbij halfweg wanneer met “Here comes the light”,
“Danger zone”, “The future”, “Down below” en “Two tides of ice” de tent op de
knieën werd gedwongen. Zanger Johannes Verschaeve werd, bij een enthousiaste
duik in het publiek, dan ook letterlijk op handen gedragen in Stekene.
Ruim een jaar na het
verschijnen van de laatste plaat “Inside Out” was er ook voor Novastar (❸,
20:20) een plekje voorzien op Crammerock. Dit najaar gaat Joost Zweegers solo
de theaters in maar eerst wordt er dus nog eens met full band aangetreden. Met
Zweegers die vaker van begeleiders dan van ondergoed wisselt, was het dan ook geen
verrassing hem alweer aan te treffen met een gewijzigde bezetting. Ditmaal werd
onze Antwerpse Hollander vergezeld door drumster Karen Willems (Zita Swoon), bassist
Pascal Deweze (Metal Molly) en gitarist Aram Van Ballaert. Hoe goed het individuele talent ook moge zijn, in het samenspel – chaotisch geregisseerd
door Zweegers – ging het in Stekene enkele malen flink de mist in (“Never back
down”). Gelukkig stonden daar genoeg fantastische momenten (“Because”, “Inside
out”, “Wrong”) tegenover om ook dit Novastar concert met een ruime voldoende
over de streep te krijgen.
Met een desastreus
concert op De Nacht Van de Arbeid eerder dit jaar waren we vooraf weinig
enthousiast over de toevoeging van Admiral Freebee (❸, 21:25) aan de affiche
van Crammerock. Met onze vegetarische noedels in de hand werden we echter toch
sneller dan verwacht terug onder het tentzeil gedreven voor een groep die erg
compact stond te spelen en zich, zonder franjes, slim van classic naar classic
begaf. Van Laere beperkte het gebrul tot het strikt noodzakelijke en dat zorgde
voor uitstekende uitvoeringen van – opvallend: allemaal uit het debuut! - “Ever
present”, “Einstein brain” en “Bad year for rock’n’roll”.
Stereophonics (❸,
22:30) hebben weldra een nieuwe plaat uit (“Keep the village alive”) en deden afgelopen
zomer ter promotie enkele festivaloptredens. In thuisland Engeland zijn dat de
plaatselijke Rock Werchters, hier in België moeten ze het stellen met het
bescheidenere Crammerock. Bij de aanvang van het concert, de groep opende met
nieuwe singel “I wanna get lost with you”, voelde je die schaalverkleining nog
het meest in een tent die nauwelijks reageerde. Nochtans pakte de groep uit met
een carreer spanning setlist die – op
één na – alle platen de revue liet passeren én het accent legde op de singels. “Local
boy in a photograph” en “Mr Writer” bleken daarbij niet tot het collectieve
muzikale geheugen van Stekene te behoren. Iedereen wachtte overduidelijk op – mochten
jukeboxen nog bestaan, deze 2 zaten er ongetwijfeld overal in - “Have a nice
day” en “Dakota” die op driekwart en einde set de langverwachte verlossing
brachten.
2 jaar terug deelden
we Goose (❸, 23:50) om redenen van hun live erg opzwepende electro rock in bij
wat voor ons het beste was van een weekendje Werchter. In Stekene deden ze zaterdag
datzelfde trucje van toen nog eens identiek over. Bij het gevaar af een
anachronisme te zijn - maar dat zijn ze dus niet - is alles aan Goose early eighties. Flarden Front 242, Fad
Gadget, Depeche Mode en Eurythmics spookten door ons hoofd bij het voorbijkomen
van “Words”, “Control”, “British mode” en “Can’t stop me now”. De groep, een
lasertje had nog iets extra’s toegevoegd, baadde in smaakvol licht en zette op
Crammerock de perfecte festivalset neer die u en ik aan het eind helemaal murw
kregen met “Synrise”.
No comments:
Post a Comment