Op de tonen van Patti Smith’s “People have the power”
wandelde Bono van achteraan in het publiek de zaal binnen. De mensenzee
splitste zich niet zoals bij Mozes vanzelf, daar waren in Antwerpen gelukkig een
legertje security mensen voor ingehuurd. Vanuit iedere hoek van het Sportpaleis
was een eerste golf smartphone foto's voelbaar. Een gigantische videowall
deelde de zaal in een linker en rechter helft in – het beste zicht van op de
flanken dus - met daaronder een lange catwalk die het grote podium verbond met
een kleiner podium middenin de zaal. Het is daar waar Bono – de overige drie waren
in alle rust het grote podium opgewandeld – openingsnummer “The Miracle (of
Joey Ramone)” inzette. De splijtende riff van The Edge klonk, net als het ganse
groepsgeluid, van bij de start perfect. Van hoeveel groepen is dat mogelijk in
een zaal als het Sportpaleis? De jongste plaat gaat thematisch terug naar de
jeugd en begindagen van de band(leden). Bono eerde in “Iris (Hold me close)” zijn
vroeg gestorven moeder en ging (door de videowall) op wandel in zijn eigen “Cedarwood
road”. Met foto’s van slachtoffers van hét Ierse conflict boven hen
geprojecteerd marcheerde het viertal over de catwalk in een licht gestript en luidkeels
onthaald “Sunday bloody Sunday”. Ook ervoor was met “Electric Co.” en “I will
follow” de ons zo dierbare jaren 80-U2 niet onderbelicht gebleven. Met het
eerste halfuur gerond was dus absoluut sprake van een méér dan vliegende start.
Een fantastisch “Untill the end of the world” bracht ons naar het Berlijn van “Achtung
baby”, muur op de schermen inbegrepen. Met “Invisible” en een vertimmerd “Even
better than the real thing” maakte de groep geleidelijk aan de overstap naar
het podium in het midden van de zaal. Als er al intimiteit moest worden
gecreëerd dan gebeurde dat daar met een lichtvoetig “The sweetest thing” en Bono die enkel begeleid
met The Edge op piano het volle
Sportpaleis helemaal stil kreeg met – voor zijn first and last love - “Every
breaking wave” en “October”. Ellen uit
Brussel was net daarvoor de gelukkige die door Bono ten dans werd uitgenodigd
voor “Mysterious ways” en een rechtstreekse video opname van haar de wereld
mocht rondsturen tijdens een extatisch
onthaald “Elevation”. “October” was de gangmaker voor ons hoogtepunt van de avond: een alweer messcherp gespeeld “Bullet
the blue sky”. Het nummer handelt over de militaire inmenging van Amerika
destijds in El Salvador maar is er vandaag
met nieuwe broeihaarden niet minder
relevant om . In een korte beeldsequentie zagen we trouwens de Europese vlag
passeren gevormd door drenkelingen in het water... Bono legde de vinger even
later nog eens op de wonde: een Europa die de vluchtelingencrisis niet aankan
is een mislukt Europa. Het applaus ging niet rijen dik door het Sportpaleis,
wellicht een weerspiegeling van onze inlandse politieke verhoudingen. De tijd
dat Bono unaniem de handen in de lucht kreeg voor politieke issues ligt
duidelijk achter ons. Hopelijk kreeg de zaal collectief wél de krop in de keel
bij het aan Martin Luther King
opgedragen “Pride” en een erg sterk “With or without you .
Met bissen “City of blinding lights”, “Beautiful day” (met – we schatten een 8-jarig – meisje aan Bono’s hand) en een door het Sportpaleis grotendeels zelf gezongen “One” deden de ‘Dublin 4’ het licht uit in Antwerpen. Vanavond volgt wellicht, met kleine verschillen, een reprise van het voorgaande. Ons zesde U2 concert in drie decennia, en over minstens evenveel incarnaties van de groep heen, was wederom ééntje om in te lijsten. Dit was in alle regioenen een groots opgezet arena-concert dat iedereen het nakijken geeft. Voor hun plaats in dat rijtje helden uit onze beginalinea hoeven ze ( al lang) niet meer te vrezen.
Met bissen “City of blinding lights”, “Beautiful day” (met – we schatten een 8-jarig – meisje aan Bono’s hand) en een door het Sportpaleis grotendeels zelf gezongen “One” deden de ‘Dublin 4’ het licht uit in Antwerpen. Vanavond volgt wellicht, met kleine verschillen, een reprise van het voorgaande. Ons zesde U2 concert in drie decennia, en over minstens evenveel incarnaties van de groep heen, was wederom ééntje om in te lijsten. Dit was in alle regioenen een groots opgezet arena-concert dat iedereen het nakijken geeft. Voor hun plaats in dat rijtje helden uit onze beginalinea hoeven ze ( al lang) niet meer te vrezen.
No comments:
Post a Comment