Ben Harper volgden we de voorbije 2 decennia met wisselende
interesse. Zijn eclectische mix van stijlen leverde al tal van boeiende platen
op (en daarbij rekenen we zeker ook zijn laatste “Call it what it is”) maar
zorgde er live, met lange jams, al eens voor dat we niet altijd een aanrollende
geeuw konden onderdrukken. Onze laatste ontmoeting, daterende van 2013, toen de
Californiër in het gezelschap van mondharmonica speler Charlie Musselwhite op
TW Classic te gast was naar aanleiding van hun gezamenlijke plaat “Get up”,
smaakte echter nog eens naar meer en ziedaar: eergisteren stapten we het
hoofdstedelijke Vorst-Nationaal binnen voor een avondje Harper en zijn Innocent
Criminals.
Terwijl we via sociale nieuwsmedia een gijzeling in een
nabijgelegen supermarkt oppikten teleporteerde de muziek van voorprogramma The
Jack Moves ons naar het New York van de seventies. De stem van Zee Desmondes
was Bee Gee-proof en de songs sloten naadloos aan op de jonge Hall and Oates.
Iemand vergat die discobal in gang te draaien om het sfeergevoel helemaal te
optimaliseren maar ook zonder dat was dit één van de verfrissendste
voorprogramma’s die we de laatste jaren hebben opgepikt. 24 uur na de feiten
zijn we al verknocht aan hun titelloos debuut dat reeds vorig jaar op de wereld
werd losgelaten. Zo snel kan het gaan.
Harper heeft een lange en hechte band met ons land die
teruggaat naar zijn begindagen. De eerste grote podia waar Harper op mocht
aantreden staan hier immers bij ons en dat is de man, getuige zijn
hartverwarmend dankwoord aan het einde van de avond waarin hij zelfs het
vergane Rock Torhout vernoemde, nog lang niet vergeten. Een handvol passages
daar en nadien enkel nog in Werchter zorgden al die tijd voor een gestage
publieksaangroei die hem eergisteren oog in oog bracht met een halfvol Vorst.
Niet slecht voor een man die het qua radiobelangstelling in ons land vooral moet
hebben van onze Waalse vrienden bij Classic 21.
Met het soort applaus dat we normaal gewoon zijn van een
Werchter tent werd Harper in Vorst ontvangen. De toewijding waarmee zijn
publiek steevast op post blijft was er blindelings van af te leiden. Haast
extatisch werd het wanneer in openingsnummer “Oppression” al een eerste solo
spot werd gewijd aan de immer sympathieke percussionist Leon Mobley, één van de
vijf smaakmakers die van deze Criminals een te duchten begeleidingsband maken. Dat
over “Diamonds on the inside” een sluier van Dylan’s “I shall be released” hing
vonden wij geen schande evenmin dat “In the colors”, “Shine” en “Finding our
way” muzikaal schatplichtig zijn aan alles wat op de weg van New Orleans tot
Jamaica ligt. Ondanks hun geëngageerde gelaagdheid blazen ze ook een soort
zomers optimisme een concertzaal binnen waar een mens blijgezind van wordt. Harper
wijdde enkele platen aan deze Criminals maar hield voor het merendeel van wat
het menu in Vorst haalde toch de focus op zijn solowerk. De som der delen –
Harper en deze 5 Criminals – deden echter tal van songs uit zijn vroegere
platen (“Faded”, “Fight for you mind”, het verrassende “Excuse Me Mr.”) in
Vorst boven zichzelf uitstijgen. Een hogedrukgebied vol spelplezier was ruim
twee uur lang niet uit het holle Vorst-Nationaal te verdrijven waarna Ben
Harper in de bissen in zijn eentje moeiteloos de immense zaal verkleinde voor
een kampvuurmoment pur sang met “Waiting on an angel” (uit zijn debuut “Welcome
tot he cruel world”). Dat ook voorprogramma The Jack Moves nog mee het
overrompelende applaus in ontvangst mocht nemen in de staart van het concert strekt
Harper tot eer. Hij haalde het talentvolle jonge grut het podium terug op voor
een verdienstelijke versie van de Bowie en Queen hit “Under pressure”.
Aan beide zijden van het podium stonden enkele microfoons
opgesteld die ons deden vermoeden dat er in Vorst een opnameband meeliep. Een
fantastisch concert als dit laat zich immers makkelijk omzetten in een al even
fantastische – en hopelijk toekomstige - live plaat dachten we al die tijd.Deze blogpost met fotoverslag is ook verschenen op http://www.keysandchords.com/ben-harper-and-the-innocent-criminals-ndash-support-the-james-moves-bull-18-oktober-2016-bull-vorst-nationaal-brussel.html
No comments:
Post a Comment