Saturday, October 15, 2016

Bryan Ferry Capitole/Gent 13/10/16

Veel van Ferry’s leeftijdsgenoten zijn inmiddels zetelvast geworden maar bij het voormalig stijl en popicoon die destijds stem en gezicht aan Roxy Music gaf lijkt van afremmen lang nog geen sprake te zijn op zijn 71e. 2 jaar toeren naar aanleiding van de man ’s laatste plaat kende eergisteren in Gent zijn laatste halte. Het had in één keer de Antwerpse Lotto Arena kunnen zijn maar Ferry verkoos drie kleinere Belgische zalen op rij: afgelopen week speelde hij in de Stadsschouwburg van Antwerpen en het Kursaal van Oostende om donderdag ll. te eindigen in de Gentse Capitole. Van beschikbare kaartjes was – wat had u gedacht… - al maandenlang geen sprake meer.
Zowel met Roxy Music als solo was Ferry de voorbije decennia live een certitude. Niets deed vermoeden dat dit in Gent ook niet het geval zou zijn. We hadden vooraf – nieuwsgierig als we zijn – toch even het net geconsulteerd naar de man’s actuele setlist en dat beloofde een feest van de herkenning te worden met een songcatalogus die al even iconisch is als de man zelf. Ferry, strak en ‘stylish as ever’ in het pak gestoken verscheen klokslag negen uur in het gezelschap van een tienkoppige begeleidingsband op het podium van de Gentse Capitole. Sandra Van Nieuwland, een voormalige Voice finaliste uit Holland, had voordien de zaal braafjes (maar bij momenten tenen krullend naïef) mogen opwarmen.
Het titelnummer en “Driving me wild” uit zijn jongste plaat “Avonmore” openden de avond, allebei vintage Ferry solosongs die neergezeten in het pluche van de Gentse Capitole perfect klonken. Al gauw volgden de eerste classics in de vorm van “Slave to love” en “Don’t stop the dance”, 2 hits die ons met een vleugje heimwee in gedachten deden terugdenken aan Ferry’s succesjaar 1985 en zijn aantreden op het befaamde Live Aid concert in het Londense Wembley. Met “Ladytron”, ingezet door de perfect naar Ferry’s wensen gemodelleerde saxofoniste Jorja Chalmers, daalden we nog verder af in het verleden, meer bepaald naar het debuut van Roxy Music uit de vroege seventies, het decennium waarin we doorheen de avond trouwens het vaakst halt hielden. Daarbij viel op dat Ferry dit materiaal, geruggensteund door het koortje met Fonzy Thornton en Bobby Gordon, vocaal het best lag. Opvallend beter dan het latere werk want in “More than this” en zeker “Take a chance with me” (allebei van “Avalon”) hoorden we een minder toonvaste Ferry. Wellicht daarom dat ze wél de setlist haalden maar dan in een wat ongelukkig verkorte versie (strofe, refrein, brugje, refrein). Ferry zelf toonde zich tevreden met het uitbundige applaus dat hij oogstte in de Capitole maar beperkte zijn intercepties tot één enkele verwijzing naar het mooie Gent waar hij ‘the last couple of days’ had verbleven. In alles merkte je dat dit concert het soort routine in zich had een grote naam waardig, tot zelfs de (gespeelde) aarzeling toe aan het einde van de avond om er al of niet nog een nummer achteraan te gooien. Een klein half uur voor we daar waren beland veerde de Capitole collectief rechtop uit het gestoelte om de onderste ledematen hun werk te laten doen – niet te uitbundig, maar lichtjes beheerst zoals Ferry zelf – op “Let’s stick together” en “Love is the drug”. Dat ook “Avalon” en “Jealous guy” – jawel met live geschuifel –  op minstens evenveel bijval konden rekenen zal u niet verbazen. Tot onze persoonlijke hoogtepunten van afgelopen donderdag rekenen we vooral Roxy’s debuut singel “Virginia plain” maar ook de Dylan cover “Don’t think twice, it’s alright” die, uitgerekend op de dag dat His Royal Bobness de nobelprijs voor de Literatuur kreeg toegeschoven, Ferry middenin de avond dropte. Als notoir Dylan fan had Ferry overigens allerminst moeite om dit nummer, slechts begeleid door toetsenman Paul Beard, helemaal naar zijn hand te zetten.
In een jaar dat we met Paul Mc Cartney, Bruce Springsteen, Pink Floyd’s David Gilmour, Iggy Pop en Robert Plant qua levende legendes al goed bediend zijn geweest bevestigde ook Bryan Ferry zijn status in Gent. Zoals het maatpak dat hij droeg en het publiek dat hem in de Capitole op handen droeg: een nagenoeg kreukvrij concert.

Deze blogpost met fotoverslag is ook verschenen op http://www.keysandchords.com/bryan-ferry-oktober-gent.html

No comments: