Wednesday, March 29, 2017

Rhiannon Giddens AB (club)/Brussel 26/03/17

Dezer dagen valt het ons op dat de naam van Rhiannon Giddens alsmaar luider gaat klinken. Daar zit wellicht een radiohitje van het moment voor iets tussen want  waarschijnlijk zal ook U de voorbije dagen al eens gezwind in de wagen het mantra Young man was a good man meegezongen hebben uit die “Better get it right the first time” van Giddens. De AB had dit succes maanden geleden wellicht ook niet zien aankomen want voor Giddens was slechts de Club geboekt, het kleinere zaaltje op de eerste verdieping aan de Brusselse Anspachlaan. Nochtans is Giddens, 40 geworden vorige maand, al ruim een decennium actief in de Amerikaanse folk scène, aanvankelijk met de Carolina Chocolate Drops maar de laatste jaren nadrukkelijker als soloartieste. Verre van onopgemerkt leverde dat werk haar tot dusver zelfs al enkele Grammy nominaties op, één maal winst zelfs. Vorig jaar nog sleepte ze, dichter bij ons, de BBC Radio 2 Folk award in de wacht. Something was al eventjes coming voor deze Rhiannon Giddens, zoveel is ook ons nu duidelijk.
In de AB liet Giddens zich voorgaan door de erg sympathieke Jordan MacKampa, een geboren Congolees die in Engeland resideert. Slechts gewapend met een akoestische gitaar en een erg warme stem deed MacKampa via een zestal eigen songs iets wat het midden hield tussen Keziah Jones en Michael Kiwanuka. In mei verschijnt officieel nog een EP’tje “Tales from the broken” dat hij al vlotjes van de hand liet gaan na de show. Brussel en Congo, ook MacKampa zal gevoeld hebben dat er een bijzondere band was. Na vooraf zelf alle instrumenten nog eens goed te hebben gezet  kwamen Giddens en haar begeleiders klokslag negen uur het podium van de reeds weken uitverkochte club terug opgewandeld. 90 magische minuten werden ingezet voor een indrukwekkende tocht langs wegen dicht-geplaveid met americana. Er gulpte rijkelijk rhythm en blues, folk, cajun, gospel en soul van het podium als waren we plotsklaps in een bar te New Orleans beland. Het (zonder enige twijfel) aangeboren naturel waarmee Giddens doorheen dit alles laveerde en daarbij vooral met haar stem hoge toppen scheerde was ronduit indrukwekkend. De schijnbare luchtigheid waarin we stijlmatig verkeerden stond echter in contrast met de thematiek die er vaak onder schuilde. Vooral het werk van haar pas verschenen tweede plaat “Freedom highway” die een hele hap van het concert uitmaakte handelt over de mensonterende situatie waarin Amerikaanse slaven zich bevonden tot diep in de negentiende eeuw, iets wat Giddens overduidelijk inspireerde tot een aantal beklijvende songs. Dat een potentiële koper kon passen voor het pasgeboren kind van een slavin leidde tot een door merg en been gaand “At the purchaser’s option”, zo lichtte Giddens niet zonder afschuw en met trillende stem in haar inleiding van het nummer toe. Ook “We could fly” – de droom levend houden van ooit te kunnen (weg-)vliegen – gaf ze zo’n doorleefde uitvoering mee dat de volle zaal na de laatste noot amper ophield met applaudisseren. Recenter van datum, maar evenzeer op discriminatie  down South gebaseerd verwees Giddens met “Birmingham Sunday” – eerder ook al door Joan Baez vertolkt – naar een aanslag van de Ku Klux Klan op een kerkje waarbij 4 kinderen omkwamen. Dat het werk van haar bejubeld debuut “Tomorrow is my turn” wat lichtvoetiger was hield het concert goed in balans. Zowel “She’s got you” als “Waterboy” werden in de AB minstens even geestdriftig onthaald. Dat al haar begeleiders – dezelfde als op die laatste plaat trouwens – al die tijd met een aanstekelijk enthousiasme stonden te musiceren droeg daar uiteraard toe bij. Vooral haar Chocolate Drops- collega Hubby Jenkins en multi-instrumentalist en mentor voor die laatste plaat Dirk Powell stonden even hard te glimmen van trots dat ze deze Rhiannon Giddens zowel in eigen werk (“Come love come”) als dat van anderen (“Freedom highway” van The Staple Singers) mee naar een hoger plan tilden. Meezinger “Up above my head” vormde de apotheose van een in al zijn kleinschaligheid wel erg groots concert.
Deze Rhiannon Giddens bulkt van het talent. Dat ze om dit te bewijzen aan een laaiend enthousiaste AB Club hiervoor niet eens haar jongste radiosucces nodig had zegt genoeg. Mocht ze ons de Gele Gids komen voorzingen dan nog zouden we luisteren. Een prachtconcert was het.

Deze blogpost is met fotoverslag ook verschenen op http://www.keysandchords.com/rhiannon-giddens-bull-ab-clubbrussel-bull-25-maart-17.html

No comments: