Sunday, March 19, 2017

Tom Chaplin Botanique/Brussel 16/03/17

In Tom Chaplin zagen we al jaren – 5 platen met Keane sinds 2004 – ook een potentieel soloartiest. Vreemd dat het tot 2016 heeft geduurd alvorens hij zijn eerste plaat loste, of moeten we zeggen “durfde te lossen”? We zijn er nochtans van overtuigd dat geen Keane fan ontgoocheld kan zijn met het materiaal dat Chaplin nu solo presenteert. Het tot dusver beperkte commerciële succes ervan geeft echter aan dat het Keane en Chaplin publiek (nog) geen communicerende vaten zijn. Om zijn plaat “The Wave” live voor te stellen volstond zelfs de Brusselse Botanique – wél uitverkocht - daar waar je de man na geslaagde Proms in Antwerpen eind vorig jaar en als “the voice of Keane” toch makkelijk zou verwachten in de AB. Ons hoorde U alvast niet klagen want een uitstekend zanger als Chaplin kunnen proeven in een eerder bescheiden zaal is een opportuniteit die we zeker niet wouden laten voorbijgaan.
Zonder voorprogramma en door het publiek pas laat in de zaal toe te laten stond er in de gangen van de Brusselse Botanique tot kort voor het concert van start ging een lange rij wachtenden. Helemaal juist kunnen we het niet zeggen maar onze indruk gaf toch een meerderheid van dames aan daartussen. Die stuwden het aanvangsapplaus voor opener, het aanzwellende “Still waiting”, verwachtingsvol de hoogte in. Een glas helder geluid met , op een bedje van galm, uiteraard alle ruimte voor Chaplin’s indrukwekkende stem vulde meteen de ganse zaal. De neiging tot theatrale popsongs is ons ook van Keane bekend dus hoefden we niet verrast te zijn dat er zich ook tussen het solowerk van Chaplin enkele zouden bevinden. Royaal flirtend met de grenzen van “trop is te veel” passeerden in de Botanique “Hardened heart”, “The Wave” en “Bring the rain”. Ietsje meer afgemeten en dus beter vonden wij singel “Quicksand” en – laat maar komen dat XL mannen en vrouwen koor – “See it so clear”. Ook het kleiner gehouden “Worthless words”, zijn welgemeende sorry voor die laatste drug-escapade van hem was een schot in de roos toen hij het van achter de piano alleen bracht. Voor deze ongewone openhartigheid was – wat had u gedacht – een erg meelevende en begripvolle Botanique zijn deel. Zelfs in zijn huwelijksleven gaf Chaplin, niet tegengehouden door enige schaamte, de bomvolle zaal wat inkijk. Dat leverde zo te horen zowel in goede (“Solid gold”) als kwade dagen (“Hold on to our love”) inspiratie op voor zijn plaat. Hoe moedig we solo-uitstapjes zonder verwijzingen naar andere successen ook mogen vinden, het is koffiedik kijken of Chaplin het in Brussel zou gered hebben zonder een greep uit de best-of van Keane. We zijn geneigd te denken van niet. Met hoorbaar grote genoegdoening tot aan de achterste rijen in het publiek pikte hij al vroeg in het concert “Bend and break” op uit het Keane debuut van 13 jaar geleden. Mooi verdeeld – of moeten we schrijven slim verdeeld? – over de ganse avond kwamen ook nog “Silenced by the night”, “Bedshaped”, “Crystal ball” en in de bissen “The lovers are losing” en “Somewhere only we know” voorbij. Stuk voor stuk klonken ze erg getrouw aan hun origineel dus ook daar hoefde zich niemand aan te storen.
Wellicht ongewild klonken we in voorbijgaande alinea’s nogal streng maar om het in positieve zin te duiden maakte het van dit solo concert méér dan verwacht de kleinschalige versie van een Keane concert waar normaliter de grote zalen en festivalweides voor vollopen. Dat Chaplin daarmee geen ander gezicht toont dan dat wat we kennen, en ook al langer dan vandaag bewonderen, leek in dat opzicht voor een laaiend enthousiaste Botanique geen enkel bezwaar, al is het begrip solo-avontuur in deze dus wel erg relatief.

No comments: