Wednesday, April 26, 2017

Bob Dylan Lotto Arena/Antwerpen 24/04/17

Recent eigen werk van Dylan dateert al van 2012 (het uitstekende “Tempest”), sindsdien houd hij zich bezig met het coveren van oude standaarden. Dat resulteerde tot dusver in 3 albums waarvan laatst nog het 3 CD’s tellende “Triplicate” werd uitgebracht. Ook diens voorgangers “Shadows in the night” en het ook in onze rekken vertegenwoordigde “Fallen angels” staan nagenoeg boordevol vertolkingen van werk dat o.a. ook Sinatra bekendmaakte. Als u op ons advies durft voortgaan: platen die wat later op de avond en met een goed glas wijn in de hand uitstekend tot hun recht komen. Wat deze erg productieve periode voor de 75-jarige Nobelprijswinnaar voor literatuur live betekent, zijn we in Antwerpen gaan zien.
De Belgische Dylan fanclub mag alvast niet klagen. De voorbije 2 decennia hield His Bobness tijdens zijn “Never ending tour”  gemiddeld om de 2 jaar halt bij ons. Goed anderhalf jaar terug nog in het Brusselse Vorst, nu deed Dylan het kleine Sportpaleis, de Lotto Arena, in Antwerpen nagenoeg helemaal vollopen. Met een aanbod dat groter was dan de vraag floreerde er de weken voor het concert een interessante tweedehandsmarkt. Dure kaartjes - 99€ voor de best seats in the house is toch niet mis - gingen makkelijk voor een kwart van de prijs minder van de hand. Tegenover dat entréegeld mag, legende of niet, wel wat staan vinden we. De wat routineus afgehaspelde openers “Things have changed” en “Don’t think twice, it’s alright” gaven daar alvast weinig blijk van. Dylan nam plaats achter de piano en loodste zijn begeleidingsband – zonder uitzondering een kransje uitstekende muzikanten – erg grillig door de nummers heen. We zagen 5 bandleden die dan ook maar alleen in zijn richting keken. Het tempo ging omhoog voor “Highway 61 revisited” dat het concert al vroeg een stroomstootje toediende waar we even voor rechtop gingen zitten. Toen Dylan voor het eerst van achter de piano nogal strompelend het midden van het podium opzocht voor een intiem “Why try to change me now” nam het concert een geheel andere gedaante aan. De band nam het voortouw en Dylan, die met zijn microfoonstatief wat stuntelig een pose trachtte aan te nemen, zette zijn stem ten dienste van het nummer. Dat het hem menens is met die vertolkingen van oude standaarden leed meteen geen enkele twijfel meer. Ook verderop lieten we ons in dezelfde slagorde een even warm en doorleefd “Stormy weather” aansmeren als dat we ons door Dylan in een “Melancholy mood” lieten loodsen. De Lotto Arena was tot voor deze Dylan avond niet bepaald een zaal waar we de termen 'warm' en 'sfeervol' snel voor uit de kast zouden halen maar kijk, het kan verkeren. Tot zo een hoogtepunt kwam het ook in een mooi heraangekleed “Tangled up in blue”. Dylan is er nochtans niet altijd de man voor om zo’n eigen (grote) klassiekers de nodige eer aan te doen zo merkten we ook later toen in de bissen een haast onherkenbaar – gelukkig is er nog de tekst – “Blowin’ in the wind” voorbijkwam. Gelukkig had tegen dat moment deze man ons al lang weten te overtuigen met o.m. een indrukwekkend vertolkt “Love sick” en een verrassend heropgevist “Desolation row” (wat de teller uit classic “Highway 61 revisited” op 3 bracht voor deze avond). Ook “Soon after midnight” en “That old black magic” dompelden ons nadien nog een laatste maal onder in die late night sfeer die deze 'Dylan op leeftijd' toch een nieuw elan geeft. Genoeg momenten eigenlijk om te vergeven dat hij met piano ook een paar keer irritant de pas van gitarist Charlie Sexton had afgesneden (in “Spirit on the water” en “Early roman kings”). Maar soit, gelukkig viel alles nog één maal goed in de plooi voor slotsong, en onze Dylan-favoriet, “Ballad of a thin man” die on-Dylaniaans een erg getrouwe versie meekreeg in Antwerpen.
Mocht er al een Nobelprijs voor podiumkunsten bestaan, dit Dylan concert bevind zich vast nog op ettelijke lengtes van een eventuele shortlist. Niettemin speelde dit keer de doorgaans als eigenzinnig en nukkig te boek staande Dylan zich nog meer in onze gunst dan bij voorgaande gelegenheden al het geval was (fan zijnde). Af en toe grillig, in zijn totaliteit sterk. Dylan op zijn best dus.

No comments: