Er moeten redenen zijn waarom we tot nu gewacht hebben alvorens
voor het eerst Suikerrock aan te doen want van de verzamelde affiches van de
afgelopen jaren gaat voor ons nochtans een zoete aantrekkingskracht uit waar we
doorgaans niet aan kunnen weerstaan. Dit keer was het dus wél raak omwille van
de gelijktijdige aanwezigheid van veteraan en (nog) levende legende Iggy Pop –
vorige zomer nog in grootse doen op Werchter - en het beste classic rock combo
dat de jongste jaren vanuit Long Beach, Californië bij ons is komen
aangespoeld: de Rival Sons. Tel daarbij 2 inlandse namen, één nieuwe en één
gevestigde (Equal Idiots en Black Box Revaltion) en hop, we stonden op
vrijdagavond in hartje Tienen op De Grote Markt.
Onze quotering is als volgt:
Op een vrijdagavond in de late namiddag het traject Gent-Tienen
afleggen leek vooraf volgens onze gps makkelijker dan in werkelijkheid. De
drukte rond Brussel kostte ons dan ook het openingsconcert van Equal Idiots (18:30), nochtans een best
genietbaar duo uit Hoogstraten dat zich deze zomer een weg gebaand heeft naar
zowat alle festivals. Het vinnige “Put your head in the ground” hoorden we nog
bij het opwandelen van de Markt, een advies dat we met het oog op Rival Sons (❸, 19:45) die erna kwamen
helemaal in de wind sloegen. Door technische panne zag de band zich jammer
genoeg genoodzaakt ruim een kwartier later aan hun set te beginnen. Samen met
nog enkele andere trouwe volgelingen vooraan stonden we vanzelfsprekend stevig
te balen want dat ging ons enkele songs kosten. Een gevoel dat gelukkig instant
verdween toen de groep “Hollow bones pt. 1” inzette. Zanger Jay Buchanan
verkende (blootsvoets) meteen de catwalk die Suikerrock aanbood en maakte daar,
als groep die nog niet zo’n naambekendheid heeft hier ten lande, gretig gebruik
van om sneller contact te maken met het publiek. Gitarist Scott Holiday speelde
wederom met vuur in de vingers en drummer Michael Miley oversteeg ook op het
podium van Suikerrock ruimschoots de gemiddelde anonimiteit van een drummer
achteraan het podium. In “Secret” haalde Buchanan enkele keren vocaal zo hard
uit dat er zich vanuit de Tiense cafés wellicht nog enkelen bij het publiek
buiten op de Markt zullen hebben aangesloten. De groep werkte via een lang en
heerlijk “Hollow bones pt. 2” toe naar hun klassieke afsluiter “Keep on
swinging”. Zullen we zeker doen in afwachting van een volgende passage hier ten
lande van dit meesterlijke blues-rock gezelschap. Beetje onlogisch, maar gezien
het thuisvoordeel begrijpelijk, stonden Black
Box Revelation (❷, 21:30) na het internationaal veel meer uitstralende Rival
Sons geprogrammeerd. Moeilijk wel om niet toe te geven dat we daarmee ook
kwalitatief een verdieping of 5 naar beneden donderden. Hoe fris BBR ten tijde
van hun debuut ook was, des te jammer is het dat de groep intussen zo vlak en
éénvormig is gaan klinken. Een gevoel dat we wellicht voor de derde keer naar
hetzelfde nummer aan het luisteren waren illustreerde halfweg hun concert
pijnlijk de weg die BBR voor ons aan het afleggen is. Dat Jan Paternoster en
Dries Van Dijck na hun set de voorste gelederen kwamen vervoegen om Iggy Pop (❸, 23:00) te zien kon dan wel
weer op onze sympathie rekenen. Erg inspirerend voor hen hopen we want als
workshop ‘podiumkunsten’ en ‘klassieke rocksong’ kon de immer energieke Pop en
zijn geoliede begeleidingsband immers wel tellen. Openen met “I wanna be your
dog” en “Gimme danger” zorgde op de Tiense Markt duidelijk voor die
langverwachte stroomstoot die deze eerste dag nodig had. In vergelijking met
Werchter vorig jaar werd de setlist wat door elkaar geschud om in wezen bij
hetzelfde punt uit te komen: het beste van de Stooges combineren met de
classics die Pop solo achter zijn naam heeft gezet. Afleidende uit de titel van
zijn laatste plaat zit Iggy in een “Post Pop Depression” maar daar waren in
Tienen niet de voor de hand liggende symptomen van te merken. Pop – in april 70
geworden (!) - gromde, blafte, jutte het publiek op, liep het podium op en af
en zocht contact in de frontstage met de voorste rijen. Ook nu was dat vestimentair
allemaal in het vertrouwde ontblote bovenlijf. Alleen daarop zagen we de ware
leeftijd van Pop want in songs als “TV Eye”,
“Search and destroy” en “Real wild child” was van
ouderdomsverschijnselen immers nog lang geen spoor. Deze Iggy Pop is er, afgaande
op wat hij in Tienen tentoonspreidde, duidelijk nog lang niet aan toe om de hem
voorgegane muzikale legendes – met daartussen enkele persoonlijke vrienden – “hierboven”
te gaan vervoegen.
No comments:
Post a Comment