“Time takes care of everything” lezen we op de website van
support Gambles, wat geld als een pseudoniem voor Matthew Daniel Siskin. Dit
uit LA afkomstige manusje van alles werkte reeds als (visual)designer met
Beyoncé en blikte voor Wilson recent de video van zijn singel “Loving you” in.
Zijn eigen muzikale exploten werden dan weer onder handen genomen door Father
John Misty. In de AB Club vielen we echter te laat in om een voldragen oordeel
te kunnen vellen van deze Gambles. Beetje kolderiek hoorden we de man wel liedjes
ter plekke uitvinden met door de zaal toegeroepen stijlen en één akkoord.
Amusant wel, goed is wat anders.
Niet zomaar losjes uit de pols maar vakkundig gespeeld opende
“Trafalgar square” met een hoog T-Rex gehalte gezwind het concert van Jonathan Wilson
waarna “Me” wel ontsnapt leek uit de kluis waarin Pink Floyd-outtakes van “Dark
side of the moon” verborgen had liggen. Met de derde van de avond “Over the midnight” volgde Wilson trouwwens netjes de plaatvolgorde. Het nummer bloeide
heerlijk open, dreef voort op een jaren 80 drumsound en werd door Wilson
heerlijk met gitaar ingekleurd. Trouwens, wie warm loopt voor The War On
Drugs mag blindelings achter deze Wilson aan want ook het bedwelmende “Loving
you” zet zich mooi in lijn met het beste van Adam Granduciel’s succesgroep. Titelnummer
“Rare birds” deed dan weer iets moois met The Band en The Eagles terwijl Wilson
met “There’s a light”, zijn jongste single trouwens, de geest van George
Harrison opriep. En net nu Joost Zwegers naarstig aan nieuw werk bezig is gaat
Wilson aan de haal met het dromerige en Beatlesque “Sunset Blvd” dat zo op een
plaat van Novastar had gekund.
Nauwst aanleunend bij zijn Father John Misty successen kwam
het slepende “49 hairflips” waarin Wilson een opmerkelijke observatie met de zaal
deelde: “We’ll be fucking we’ll be sucking. While the rest of them were posting their lives. These kids will never
rock again. Sign of the times”. Noem het rock'n'roll zedenleer.
Uit Wilson’s voorgaande platen moesten we het stellen met nauwelijks
een handvol nummers, in de AB Club wel stuk voor stuk niet minder dan
fantastisch: “Dear friend”, “Desert raven” en het tot ver over de tien minuten
grens uitgesponnen maar geen moment vervelend “Valley of the silver moon”. Terwijl
het nummer aan de gang was had, met het (AB) einduur van half elf in zicht, de
dienstdoende roadie Wilson immers met gebaren al ingelicht over slechts zeven nog
resterende minuten. Wilson en uitstekende begeleidingsband waren, dan al anderhalf
uur ver in hun set, niet meer uit hun flow te krijgen waardoor het nummer, helaas
zonder bissen erna, als afsluiter van een zinderend concert ons notitieboekje
inging.
Het zal aan de familienaam Wilson gelegen zijn vermoeden we
maar ook deze Jonathan is een hele grote. Voer voor onze eindejaarslijstes is
het. Plaat én concert. Nu al.
No comments:
Post a Comment