Het concert in Londen – in plaats van starstruck waren we voor onze eerste Albert Hall wel een beetje “venue-struck” – volgde grotendeels het
pad van Wilson’s Brusselse doortocht begin maart. De meest verrassende setlist
zat – toch een beetje een streep door onze rekening… – op de daaropvolgende avond
maar gelukkig bood het eerste van de drie concerten alsnog genoeg verrassingen
om ook voor “die van ons” de reisfactuur te verantwoorden. De Israëlische
zangeres die Wilson nu al twee platen vocaal bijstaat, Ninet Tayeb, was de eerste
gaste die het podium op mocht. Voor zowel “Pariah”, “Ancestral”, “People who
eat darkness” als verrassende bis “Blank Tapes” was Tayeb de bonus waar we
vooraf voor hadden willen tekenen. Trouwens: voor haar haar gezongen versie van
“People who eat darkness”, in Londen net als in Brussel het hoogtepunt van het
eerste concertgedeelte, kan weldra een speciale Record Store Day uitgave worden
gekocht. Ook een alweer duizelingwekkend “Home invasion” zette ons in Londen terug
op het puntje van onze stoel. Deel 2 van de avond volgde een licht gewijzigd
parcours. Porcupine Tree’s “Arriving somewhere” beet zoals verwacht de spits af
en Wilson grapte weer een eind weg in de aanloop naar “Permanating”. Iedereen werd
uitgenodigd om te dansen, behalve de toeschouwers met een ‘King Crimson' t-shirt,
die mochten met de voeten tikken. Als uit een doosje gesprongen kwamen zoals in
de knappe clip 6 Bollywood danseressen mee het podium van de Albert Hall op wat
welllicht velen over de psychologische drempel - King Crimson shirt of niet - meehielp
om de heupen te wiegen. “Song of Unborn” maakte in de Albert Hall dan weer zijn
live debuut met een gloednieuwe video gemaakt door Jess Cope, de vrouw (ook een
perfectioniste volgens Wilson) die in het verleden al meermaals met hem had samengewerkt. Met “Blank Tapes” en “The sound of
muzak” (een laatste maal Porcupine Tree) verschilden, “The Raven” uitgezonderd, ook de bissen van het
concert in Brussel. Wilson, de ganse avond
blootsvoets op de planken van de iconische Londense zaal, vertelde net als in
Brussel tussen de songs honderduit over zijn invloeden, zijn Telecaster gitaar
als fundament voor vele songs van het laatste album, de betekenis van een échte
artiest (iemand die zoals hem eigenlijk gewoon zijn zin doet, ongeacht wie het
goed vind of niet) en plaagde zijn thuispubliek, eigen moeder incluis, door extra bijval van hen te vragen.
Om nog méér extra’s te kunnen sprokkelen hadden we present moeten zijn op
de tweede avond maar 10 maanden geleden, bij de start van de voorverkoop voor
zijn Londense concerten, was het op goed geluk af kiezen. Wilson was hoe dan ook na Brussel ook in Londen al even adembenemend als de zaal waarin hij aantrad. Dat op Rock Werchter komende zomer (5 juli, The
Barn, 15:00) nog vele ogen mogen opengaan.
1 comment:
Ok, ik ben officieel jaloers!!
Post a Comment