Voorprogramma Sorry – toppertje qua groepsnaamkeuze vinden
we – wist heel wat aanwezigen toch vroeg de zaal in te lokken. Samenspel en
podiumprésence hadden wat last van hun jeugdige onwennigheid maar, met een
schriele zangeres in de rangen, méér dan embryonale Wolf Alice haalden we er in
hun half uurtje speeltijd niet uit. Sorry
daarvoor.
Van enige onwennigheid was bij Shame, in Brussel de kaap van 160
concerten dit jaar overgestoken, alvast geen sprake meer. Met de schuimbekkende
zanger Charlie Steen op kop – hij die eindelijk voor de comeback van de
bretellen zorgt - nam het vijftal stormenderhand de AB in. Steen greep met een
korte set voor de boeg (slechts één plaat en drie nieuwe nummers) de zaal
meteen bij het nekvel. Gewoon eens met de vingers knippen was genoeg om op de
tonen van “Dust on trial” nog sneller dan Pavlov ooit voor elkaar zou hebben
gekregen met zijn honden, de moshpit middenin de zaal op gang te trekken. Het
stof van hun openingsnummer was nog niet gaan liggen of in “Concrete” brulde
Steen, bretellen omlaag en de bast ontbloot, “I hope that you’re hearing me”(?)
het smeer uit onze gehoorgangen. En of.
Terwijl hun debuut eigenlijk nog vers op de toonbank ligt en
blijvend succes genereert heeft de groep inmiddels al de focus gezet op een vervolg.
Een grote stijlbreuk was – pak van ons hart – alvast niet op te tekenen in die drie
nieuwe songs die we in Brussel toegeworpen kregen. Van “Human for a minute”,
“Exhaler” en “Cowboy supreme” leek vooral de eerste nog het meest volgroeid te
zijn. Ons vertrouwen dat het ook met die andere twee goed komt is groot. Met
weinig ruimte voor optimisme (eigen woorden van Steen) en tegen de achtergrond
aan van enkele paniekaanvallen blijven de songs qua sfeer aansluiten op de
spanning die ook op elk nummer van “Songs of praise” voelbaar is. Het
onvermogen om mee te draaien in de wereld van vandaag is blijkbaar in de rangen
van Shame groot. Als je “I like you better when you’re not around” zingt (in
“Tasteless”) kan je bezwaarlijk aannemen dat iemand zich goed in zijn vel
voelt.
Het cynisme mag dan al groot zijn bij Shame, de songs zijn
krachtig genoeg om uiting te geven aan een gevoel van onbehagen. Onbedoeld
wellicht zit Shame daarmee dichter op de tijdsgeest dan vele andere bands van
dit moment. Hoe dan ook zal het jammer zijn dat op termijn al die nummers (van
die eerste plaat) die het ontluiken schetsen van één van de boeiendste bands
van de afgelopen jaren in hun live-set geleidelijk aan zullen ingewisseld
worden. Des te harder hebben we vorige donderdag dan ook onze keel schor
geroepen op “One Rizla” (Well I'm not much to look at - And I ain't much to
hear - But if you think I love you - You've got the wrong idea). In “Gold hole”
verpakte de groep dan weer zo veel walging dat een mens voor minder een moshpit
zou willen induiken.
Als waren we lege batterijen, helemaal opgeladen kwamen we buiten na dit - nu 5 dagen na de feiten - nog niet uit ons lijf geschud concert.
Als waren we lege batterijen, helemaal opgeladen kwamen we buiten na dit - nu 5 dagen na de feiten - nog niet uit ons lijf geschud concert.
No comments:
Post a Comment