Johnny Marr loste recent zijn derde échte soloplaat “Call
the comet”. In de jaren volgend op The Smiths stelde hij dus lang uit zélf muzikaal
het voortouw te nemen, veeleer koos hij ervoor in dienst te blijven spelen van
anderen (The The, Pretenders, The Cribs, Bryan Ferry,…). In Antwerpen stelden
we snel vast dat de basis van een Johnny Marr concert vandaag echter wel
degelijk zijn solowerk is waartussen uitstapjes worden gemaakt naar Marr’s verleden,
in hoofdzaak dat van The Smiths. De wortels van dat solo werk zijn onmiskenbaar
late jaren 70, begin 80, maar “Hi hello”, “Day in day out” en “Jeopardy” moesten
qua versheid niet onderdoen voor een krat tomaten op de Antwerpse vroegmarkt. Ook
de stand der dingen ontgaat Marr klaarblijkerlijk niet. Met een brede grijns
vroeg Marr of er Trump aanhangers in de zaal waren en “Bug” aan hen op te
dragen.
Omringd door een uitstekende begeleidingsband is deze Johnny
Marr dan ook geen belegen, met de eighties dwepend, vehikel maar een van
vitaliteit bruisende live-act die moeiteloos de competitie aankan met de jonge
honden van vandaag. Niet alleen het cool hadden gitarist James Doviak, bassist
Iwan Gronow en drummer Jack Mitchel gemeen met hun broodheer, ook het Smiths
materiaal dat met mondejesmaat de set werd binnen gevoerd - “Bigmouth strikes
again” als tweede, even later zelfs gevolgd door een fantastisch “The
headmaster’s ritual”!! - was bij hen in zéér goede handen. Meest verrassend
vonden we het op de laatste Smiths plaat (“Strangeways, here we come” uit ’87)
nog zwaar georkestreerde “Last night I dreamt that somebody loved me” dat
wonderwel in de Marr uitvoering overtuigend overeind bleef. Een tikkeltje
plagerig – U had onze reactie moeten zien… - pakte Marr wel uit met de
beginakkoorden van “This Charming Man” maar niet met de ganse song. Enige smet
van de avond.
Een concert lang bewees Johnny Marr in Antwerpen ook wat
voor een uitstekend gitarist hij wel is, én in één ruk daarmee ook één van de meest
gegeerde sessiemuzikanten. Elk nummer draait immers rond één uitstekende riff (“Easy
money”) of een wonderlijk riedeltje (“Spiral cities”). Marr past met zijn spelstijl
dan ook in een rijtje groten die bepalend geweest zijn voor een genre of, in het
geval van The Smiths, zelfs een tijdvak. Nummers met Marr erbij dragen immers onmiskenbaar
zijn stempel. Zo ook het werk dat hij onder de noemer Electronic met New Order’s
Bernard Sumner opnam. “Get the
message” had onmiskenbaar een nineties (Happy Mondays) randje maar “Getting
away with it” overspande beduidend méér decennia.
Dit concert verdiende om zo vele redenen een veel groter
publiek (minstens dat van “De Jeugd” erbij), zeker als u bedenkt dat onlangs
nog duizenden “There’s a light that never goes out” van The Smiths, vrijdag netjes
geparkeerd tussen de bissen, de Tijdloze zullen hebben ingestemd. De uitvoering
was ook zonder Morrissey in Antwerpen uitstekend en de samenzang die dat (wat mobide)
nummer teweeg bracht was van een immense schoonheid. Missie méér dan geslaagd
zagen we Marr denken.
No comments:
Post a Comment