Dit voorjaar verscheen Whitley’s derde plaat ‘Lacuna’ die
bij ons toch een tikkeltje moeilijker ingang vond dan voorloper ‘Porta
Bohemica’ (overschotten-plaat ‘Sway’ tellen we even niet mee). Wel bevestigde
Whitley er voorgoed mee een rusteloze artieste te zijn die eigenzinnig op zoek
blijft gaan naar nieuwe invalshoeken voor haar muziek, een houding die ook haar
vader Chris Whitley typeerde maar waar voor zijn publiek alsmaar uitdunde. Tot
dusver overkomt dit Trixie niet want ook voor dit geheel aan ‘Lacuna’ opgehangen
concert was de Gentse Vooruit opnieuw zo goed als volgelopen en ook de andere
data van de toer lijken zich geenszins in lege zalen af te spelen.
Het less is more
principe wordt stilaan Whitley’s handelsmerk. Waar andere artiesten, naarmate
de jaren én platen elkaar opvolgen, hun begeleidingsband alleen maar zien
uitbreiden blijft Whitley zweren bij een minimalistische aanpak. Ook ditmaal
duldde Whitley slechts 2 begeleiders naast zich, een toetsenman die uitblonk in
soberheid en een drummer die Alt-J techniek hand in hand liet gaan met Royal
Blood power. Dat zorgde in de Vooruit voor een overwegend koel en scherp klankentapijt
met Whitley’s imponerende stem daarbovenop. Ook het licht stond nerveuzer
afgesteld voor het gros van de ‘Lacuna’ songs die ook in hun live jasje van
vandaag al opvallend andere kenmerken vertoonden dan op de plaat. Met
‘Heartbeat’ serveerde Whitley een portie van de betere r’n’b, ‘Long time coming’ liet zich domineren door een rauwe gitaar en bezwerende electronica en ‘May Corran’ – ongelijke tred op de plaat – kreeg er
live nog wat vaart bij. Een ommeslag in
de sfeer kwam er als het innig mooie ‘Closer’ door Whitley de set werd binnen
geloodst en stripped down nog eens
vele malen in schoonheid vermenigvuldigde. Ook ‘Soft spoken words’ en ‘Breath
you in my dreams’, waarbij Trixie tijdens concerten nu keer op keer op wandel
gaat door het publiek, slaagden daar in hun gedaantes van vandaag moeiteloos in.
Van het oudere werk kwamen we in de Vooruit enkel nog ‘Oh, The Joy’ (in de
bissen) tegen, daarmee afkloppend op slechts 4 nummers uit haar voorgaande
platen. Uitgerekend met dat nummer – Trixie in haar eentje – creëerde ze één
van de strafste concertmomenten van het afgelopen jaar. Niet alleen keerde ze
zichzelf nog maar eens binnenste buiten met dat nummer, ook het slotakkoord
hield ze secondenlang in terwijl, op één ongeduldige toeschouwer na (die ze ook
meteen berispte), een volle zaal er muisstil stond op te wachten.
Het brengt ons tot de slotsom dat hoe minder Whitley in de
Vooruit aan begeleiding toeliet, hoe groter de impact van haar songs waren. Zolang
ze, ditmaal misschien iets minder dan waar we vooraf op hadden gehoopt,
dergelijke momenten blijft aanvoeren in haar concerten is onze aanwezigheid nog
voor jaren verzekerd. En dat mag zelfs zonder prominent aanwezige Gentse ‘R’.
No comments:
Post a Comment