Gesteld dat Kiwanuka ons had ontgoocheld dan had deze review
het niet zonder lofbetuigingen moeten stellen. Ooit schreven we dat
voorprogramma’s nog weinig toegevoegde waarde hebben maar we komen daar stilaan
op terug. Dat Kiwanuka het aandurfde om zangeres Celeste als support te laten
aantreden legde immers voor hemzelf ook de lat gevoelig hoger. De
ravissante Celeste had welgeteld één noot van opener “Both sides of the moon”
nodig om ons aan haar kant te krijgen. Met een bereik dat moeiteloos alle
registers van Adele en Amy bestreek speelde de Amerikaanse (maar in de UK
opgegroeide) én haar uitstekende band een concert dat ons – gelukkig voor onze
achterbuur spreekwoordelijk - omverblies. Het applaus dat opsteeg na ‘Strange’
– het singeltje dat op dit moment zijn weg zoekt naar miljoenen oren - was dan
ook van hoofd-act niveau, iets wat deze Celeste binnen afzienbare tijd in
dezelfde zaal ongetwijfeld ook zal worden. Wil u dit wonderbaarlijke talent nog
“in het klein” zien zal u zich moeten reppen, naar Les Nuits Botanique
bijvoorbeeld op 1 mei volgend jaar.
Kiwanuka heeft alle stadia van straatmuzikant tot concerthal
al doorlopen en mocht dus nu in een volle AB aan de bak. Online waren nog een
kleine 3000 geïnteresseerden in de kou blijven staan zonder kaartje. Stellen
dat Kiwanuka op de grens van de grote doorbraak staat is in deze dus niet eens
overdreven. Maar kon hij ook de grote verwachtingen inlossen?
Amper zelf bekomen van zoveel schoonheid met Celeste opteerde
Kiwanuka als opener wellicht zelf méér voor het lieflijke ‘Piano joint (this
kinda love)’ dan voor het met een laagje Santana verlengde ‘You ain’t the
problem’. ‘Rolling’ en ‘Ive been dazed’, nog 2 knappe nieuwe songs, gingen vervolgens
net als op de plaat ook live naadloos in elkaar over. Met het militante ‘Black
man in a white world’ greep Kiwanuka erna voor het eerst terug naar zijn
voorgaande, eveneens erg bejubelede plaat ‘Love & Hate’. Het nummer nam de
enthousiast reagerende AB mee in een hypnotiserende mantra waarin ook Kiwanuka’s
begeleiders de extra speelruimte mooi wisten te benutten. Met de kracht van een
achtergrondkoortje op de voorgrond volgde een indrukwekkend “Rule the world”
waarna Kiwanuka ook met zijn VOX hit “Hero” op grootse wijze bleef uitpakken.
Halfweg laste de Londenaar een mooi maar “gewoon” akoestisch
intermezzo in. Na zo’n indrukwekkende eerste speelhelft mocht dat vonden we. ‘Home again’ zou op
dat moment wonderen hebben gedaan, Kiwanuka koos echter voor ‘Rest’ en ‘Light’.
Maar het niveau van voor de koffie werd
snel weer hersteld met, drijvend op oude soul maar nog lang niet belegen, ‘Living
in denial’ en ‘Solid ground’ dat op de Beatles voortborduurt waar Lenny Kravitz
het al lang heeft opgegeven.
Voor alle lezers die weten dat perfectie niet bestaat – ook
niet bij Michael Kiwanuka concerten – geven we nu graag mee dat er zeker nog,
anders dan in één festival-uur, een betere setlist samen te stellen is om
Kiwanuka 100 volle minuten lang te laten schitteren in een zaal. Als er één “maar…”
was op het concert dan is het deze. Naar het einde toe werd de luisterinspanning
de AB immers toch iets te machtig en het verlangen naar een ‘Cold
little heart’ duidelijk te groot. Met ‘Home again’ en ‘Love & Hate’
vormde dat welbepaalde nummer, dat dankzij de ‘Big Little Lies’ reeks de poorten naar wereldwijd succes pas écht opengooide , dan ook de verlossende
bisreeks.
Maar hey! U gelooft in perfectie, dus laat maar vallen dat laatste.
Maar hey! U gelooft in perfectie, dus laat maar vallen dat laatste.
Als de Londenaar zowel op plaat als op een podium dit niveau
weet aan te houden – en hij zal dat kunnen - wenkt voor Kiwanuka een vol Vorst-Nationaal. De vraag is dan ook niet langer of het zal gebeuren, alleen wanneer.
No comments:
Post a Comment