Is het een trend of eerder een toevalligheid dat zoiets zich vaker bij
ons voordoet? Feit is dat we nu al enkele malen een bandlid van de hoofdact voorgeschoteld hebben gekregen als voorprogramma. In het geval van Black Pumas toetsenman Jaron
Marshall, man alleen met keyboard en laptop, was dat best sympathiek maar om
ons écht wild te krijgen is er méér nodig dan een aanstekelijke groove
en wat voorstudies van een handvol nummers. Ook: wie nadien goed luisterde
hoorde veelbetekenend niet één idee van Marshall terug in de sound die de Black
Pumas momenteel naar een alsmaar talrijker publiek loodst. Daarin stellen
Marshall en nog 4 andere Pumas zich immers geheel ten dienste van het duo Burton
en Quasada die als laatsten het podium op wandelden. Dat hun debuutplaat 2 jaren
had mogen rijpen in tal van clubs in en rond Austin was hoorbaar te merken aan het
solide samenspel. Je voelde meteen: dit groepje vindt elkaar nog vlotter dan
een nest mollen die (liefst…) de tuin van uw buurman uitgekozen hebben om
sierlijk om te ploegen. Bovendien beschikt Burton niet alleen over een indrukwekkende
stem waarin u een dozijn Motown legendes herkent maar ook over het soort flair dat
vlotjes concertzalen (“Make some noise Belgium!”) naar zijn hand weet te
zetten. Ook een goed gearticuleerd “Dank U wel” en een wandeling door de zaal (‘Black
cat’, ‘Fire’) troffen hiervoor raak.
Voor een groep met slechts één album op het palmares reden
de Black Pumas, daarbij geholpen door enkele nummers die naast het debuut waren
gevallen, in Antwerpen verrassend genoeg het gat naar een voldragen concert van
anderhalf uur moeiteloos dicht. En met ‘Sitting on a dock of the bay’ pakten ze
ook met die ene knappe cover uit die ook jaren nadien dit concert bij ons Pavlov’s
gewijs in herinnering zal weten te brengen. Maar dat alles moet het in dit
verslag toch afleggen tegen ‘OCT 33’, ‘Know you better’ en ‘Touch the sky’ die in
Antwerpen voor minstens evenveel indruk zorgden als de inmiddels bekende singels
(‘Fire’, ‘Black moon rising’) uit dat debuut. Wat ons naadloos bij ‘Colors’
brengt, het nummer dat Burton van zijn universele thematiek voorzag terwijl hij
een tijdje terug van een zonsondergang aan het genieten was en ook in Antwerpen
aanzette tot een collectieve samenzang. We hebben al zalen na zo’n slotnummer,
wachtend op bissen, weten stil vallen maar dat was voor deze Black Pumas in
Antwerpen allesbehalve het geval. Het daags voordien geloste ‘Dirty Dirty’ had duidelijk amper
kennismaking nodig om in het eerste refrein al door een volle zaal te worden mee
gescandeerd. "Game, set and match" was het pas nadat Burton op zijn ééntje ‘Sitting
on a dock of the bay’ had gebracht, ook met de vocale hulp van een vol TRIX, dat kon u al raden wellicht.
Wie deze heren, nu ze door hun steile opmars mogelijks een zeldzame
soort dreigen te worden, nog eens van dichtbij wil zien rept zich best naar
Werchter, waar de groep weliswaar onder hun potentieel geprogrammeerd staat op
het kleinste podium (The Slope op donderdag), of verzekert zich best nu
al van een kaartje voor de AB in het najaar (13/11).
Wij doen alvast een gokje: als er aan het eind van dit muziekjaar achterom zal worden gekeken zouden deze Black Pumas wel eens veel genoemd kunnen worden.
Wij doen alvast een gokje: als er aan het eind van dit muziekjaar achterom zal worden gekeken zouden deze Black Pumas wel eens veel genoemd kunnen worden.
No comments:
Post a Comment