Friday, September 16, 2022

John Waite Gebouw-T/Bergen Op Zoom (NL) 15/09/22

De in Engeland geboren maar al jarenlang in Amerika residerende John Waite is geen ronkende naam uit de muziekgeschiedenis maar wel één die in verband kan worden gebracht met 2 succesvolle bands, ééntje in de jaren 70 (The Babys) en ééntje te situeren eind jaren 80 (Bad English). Tussenin scoorde hij – toen nog het best denkbare pensioenfonds - wereldwijd een solohit met “Missing you”. Als het u allemaal niets zegt volstaat het om één dag naar Radio Nostalgie te luisteren en minstens één van alle voorgaande zal u meezingen alsof u nooit iets anders gedaan heeft. No offence, maar onze Noorderburen hebben altijd al meer gehad met gladde op Amerikaanse leest geschoeide (pop-) rock dan, ons hier even niet meegerekend, de gemiddelde Vlaming, dus hoeft het niet te verwonderen dat alleen Nederlandse zalen Waite hebben vastgelegd om over de grote plas een handvol concerten te komen spelen. Op het eerste daarvan, in het gezellige (“Jaaaa, we zijn in Nederland!”) Bergen Op Zoom gaven we gisteren present.

Voor het concert liet Waite zich in het Café van de zaal interviewen, publiek dat zich hier vooraf voor had gemeld mocht aansluiten. Dat leverde weinig ontboezemingen op behalve dat zijn huidige thuisbasis Santa Monica het verval van Amerika goed in de verf zet en al lang niet meer de glans van weleer heeft en dat hij weinig goede herinneringen overhoudt aan zijn periode bij Bad English (“too corporate”). Voor het overige toonde Waite zich in de korte tijdsduur van het interview vooral als een beleefd en sympathiek verteller die steevast het gezicht naar de aanwezige fans draaide wanneer hij het woord kreeg en aldus onze goesting om de man live aan het werk te zien alleen maar aanscherpte. Vreemd genoeg pakte hij bij de start van zijn concert uit met een akoestische cover (“All along the watchtower” van Jimi Hendrix) eerder dan de eigen (toch ruime?) discografie in te duiken. Er volgden nog 2 akoestisch gebrachte songs waarvan “When I see you smile” (Bad English) zeker niet onaardig was maar het “Bluebird Café” met een te opzichtig verering van een 17-jarige schone wellicht een “woke”-controle niet zou hebben doorstaan. Het was ook een flauw nummer. Met band erbij schakelde Waite meteen naar één van de grootste hits die hij op zijn conto heeft staan (alhoewel niet zelf geschreven): “Isn’t it time”. Helaas lag de originele versie van The Babys mijlen ver van wat we in Gebouw-T voorgeschoteld kregen. Het geluid dat de zaal in kwam was amper méér dan wat er uit de speakers op het podium kwam zodat het geheel, een avond lang overigens (!), klonk als een veredelde repetitie en dus zéker niet als een voldragen concert. Onder dergelijk gesternte gingen ook best leuke songs als ‘Midnight Rendez-vous’, “zijn” ‘Missing you’ en ‘Best of what I got’ nog voor ze goed en wel waren aangevat meteen kopje onder. Waite bleef nietsvermoedend het beste van zichzelf geven terwijl hij en zijn band, met in de rangen ook de New Yorkse sessie drummer Alan Childs (Bowie, Julian Lennon, Belouis Some), niet naar behoren versterkt werden. In plaats van naar een hoogtepunt in een concert toe te leven voelden we ons terwijl de missers zich bleven opstapelen (‘Everytime I think of you’, ‘Back on my feet again’, ‘Head first’) alsmaar ongemakkelijker worden en de avond zich, gelukkig voor ons, met slechts 75 minuten op onze chrono, vroeg naar een slot toewerkte. Daarin eigende Waite zich Led Zeppelin’s ‘Whole lotta love’ toe wat hij weliswaar vocaal tot een goed einde wist te brengen maar als slotsong, kenschetsend voor het ganse concert trouwens, ternauwernood het niveau haalde van een gemiddelde covergroep.

Waite verwees er enkel keren naar, misschien wat het de jetlag (?) of, wellicht aannemelijker, waren niet genoeg repetities aan deze Nederlandse concerten voorafgegaan? Feit was dat Gebouw-T geen concert voorgeschoteld kreeg dat aan de verwachtingen dat het CV van John Waite oproept kon voldoen. Dat de man ook nog meer plectrums de zaal in gooide dan dat er toeschouwers in stonden was ook één van de vreemdste gimmicks waar we in 4 decennia concerten gaan zien getuige van zijn geweest. Er zat duidelijk een verschil op de bescheiden man die zich eerder op de avond liet interviewen en de Waite die denkt een bepaalde rol te moeten spelen van zodra hij een podium opwandelt. We zien dergelijke verschillen van onze helden dan ook doorgaans het liefst tot een minimum beperkt. 

No comments: