Na 17 jaargangen en ruim 500 afzonderlijke stukjes over concerten drong een herziening van onze blogactiviteit zich op. We wouden het moment voor zijn dat het schrijven van een concertverslag op gelijke hoogte zou komen met ons gazon afrijden: ondanks de tevredenheid achteraf kijken we er toch wat tegenop. “Anders maar hoe dan?” spookte wekenlang door ons hoofd. Bovendien wouden we het ruime archief dat is opgebouwd niet zomaar laten verdwijnen door onder een nieuwe naam en op een ander platform een verse start te maken. Dus werd het Wouter’s Road Blog 2.0 waarop we u periodiek verslag zullen uit brengen van onze muzikale avonturen zowel binnen- als buitenshuis. Welke releases pikken we op, wat concertnieuws zorgt voor euforie, welke oude platen (her)ontdekken we, in welke zaal hebben we halt gehouden en voor wie? U leest het vanaf nu in één periodieke blogpost met een maandelijkse frequentie, althans dat is onze doelstelling. Onze appreciatie voor concerten drukken we vanaf nu ook gemakkelijkheidshalve uit in sterren (*), van 1 (slecht), over 2 (zwak) en 3 (goed) naar 4 (uitstekend) tot 5 (onvergetelijk).
Het nieuwe concertjaar trok zich vroeger dan we normaal
gewoon zijn op gang met een avondje Zebrawoods, het Gentse mini winter
festival dat in de kerstvakantie steevast uitpakt met een aantrekkelijke
affiche waarop dit jaar ook Rudeboy plays UDS (5/01,***)
prijkte. Wellicht zitten juridische kwesties in de weg om de naam Urban Dance
Squad voluit te gebruiken maar in essentie komt het natuurlijk op hetzelfde
neer want met ook DJ DNA in de rangen is de centrale as van de groep immers weer
tot leven gewekt. Het was in de eerste helft van de jaren 90 ver zoeken naar
een band met een betere live reputatie dan UDS. Ze deelden ooit de Werchter
affiche met Red Hot Chili Peppers die ze – vingers in de neus - gewoon naar
huis speelden. Dat niveau haalde “Rudeboy plays UDS” niet in Gent – we hadden
dat ook niet verwacht - maar ook met minder kan een mens tevreden zijn. ‘Grand
black citizen’, ‘Demagogue’ en ‘Fast lane’ klonken nog potent genoeg maar om als
geheel hier met vier in plaats van drie sterren aan de haal te gaan miste de
ganse set wat consistentie en opvallend ook 2 grote classics (‘No kid’ en
‘Deeper shade of soul’). Niettemin een nieuwjaarsfeestje – achteraf mocht DJ
DNA nog wat plaatjes draaien – waar we met genoegen op terugblikken.
Het jaar was nog maar enkele dagen jong of daar verscheen de
nieuwe Peter Gabriel singel ‘Panopticom’ al, tegen alle verwachtingen een
best conventioneel nummer dat ons moet warm maken voor het 10e
studioalbum van Peter Gabriel dat later dit jaar zal verschijnen en hem ook naar
het Sportpaleis zal brengen. Voor een nog levende legende als Gabriel is het de
vraag of er nog iets toe te voegen valt aan dat geweldige oeuvre dat ons al
drie keer live in vervoering wist te brengen (’87, ’94, ’13) dus wachten we nog
even af of we er op 6 juni ook daadwerkelijk zullen bij zijn. Ook voor Werchter
houden we nog even de bijna €300 ticketprijs op zak ook al zat Iggy Pop,
nu hij met ‘Every loser’ voor ons het ‘Album van de maand’ afleverde, tussen de
laatste lading nieuwe namen. Pop, in de
studio geholpen door veel schoon volk (Peppers, Guns & Roses), laat zich komende
zomer op zijn 76e opnieuw langsheen een reeks Europese podia voeren.
Benieuwd of het ‘Real Wild Child’ zijn live reputatie nog helemaal waar kan
maken. Opmerkelijk nog niet aan een Belgische kalender toegevoegd maar evengoed
terug in het brandpunt van de aandacht: The National. In de lente
verschijnt ook van hen een nieuw album dat met ‘Tropic Morning News’ een
alweder fel gesmaakte voorbode kent. Tot slot van dit rijtje ‘Gestreamde
nieuwigheden’ vermelden we ook graag Gaz Coombes die na de Supergrass
reünie weer voluit gaat voor zijn solocarrière. ‘Turn the car around’ is een
meer dan waardige opvolger geworden voor ‘World Strangest Man’ dat in 2018
verscheen en reikhalzend doet uitkijken naar de mans concert in De Roma op 1
maart. Eéntje waar we wel al tickets voor hebben.
Met winterse temperaturen in het land en verwarmingsapparaten
die noodgedwongen op een lagere stand worden gezet tegenwoordig is elke bijkomende
warmtebron welkom dezer dagen dus troepten we met enkele honderden samen in het
Gentse NTG voor Strand Of Oaks (24/01,***). Timothy Showalter,
ditmaal in zijn eentje, stuurde nog voor hij één noot gespeeld had immers al
zoveel positieve vibes de zaal in dat we spontaan onze trui uitspeelden. Met ‘Party
at monster’s lake’ en ‘More you’ kregen we zelfs al een sneak preview van nieuw
werk te horen naast terug vele liefdesbetuigingen aan het Belgische publiek. Dat
laatste is inmiddels ook een vast onderdeel geworden van zijn concerten. Showalter
ontblootte het ontstaansproces van songs als ‘Galacticana’ en ‘Weird ways’ zelfs
letterlijk in de plechtstatige zaal want bekende ze in ondergoed te hebben
geschreven en met een echtgenote roepend op de achtergrond om de afwas te komen
doen. In het NTG werd hij niet tot de huishoudelijke orde geroepen maar oogstte hij er een groot applaus mee waarmee ook de liefde
voor Strand Of Oaks in omgekeerde richting nog maar eens werd bevestigd.
Onze doorgaans goede luim ging vorig jaar door enkele moeilijkere
dagen toen Paul Weller uitgerekend op het moment dat het livecircuit zich na corona
(of toch het ergste deel ervan) terug op gang trok, zijn op stapel staande
Europese toer van de kalender veegde maar in Engeland wel doodleuk bleef verder
door spelen. Pas vorige week kwam dan het verlossende nieuws dat de Modfather in
mei nog eens de oversteek naar het vasteland gaat wagen. Daarmee is met het
vooruitzicht op 2 avonden Weller (Rijsel en Antwerpen) dit voorjaar meteen ook een
nieuwe winterdepressie bij ons afgewend. De genezende kracht van muziek
inclusief een doordeweekse concertaankondiging, jawel.
No comments:
Post a Comment