Afgaande op de steeds toenemende opkomst op de jaarlijkse Graspop Metal Meeting – dit jaar bereikte men zelfs de magische kaap van 50000 op één festivaldag – zit het met de interesse voor Metal en afgeleide genres duidelijk nog redelijk snor. Op vrijdag mocht Judas Priest het licht uit doen, zaterdag was het de beurt aan Kiss en ook voor zondag werd niet op wat explosieven méér of minder gekeken want Iron Maiden mocht er voor de kers op de taart zorgen.
De groep reist momenteel de wereld rond met hun “Somewhere back in time”-toer. De titel geeft al aan dat er geen nieuwe plaat te promoten valt maar dat met een knipoog verwezen wordt naar de bijzonder succesvolle jaren tachtig uit de Maiden geschiedenis. Eerder (in 2005) deed de groep met de muziek en rekwisieten uit hun debuutjaren ook al eens een gelijkaardige concertreeks.
Volgend op het succes van die eerste platen bereikte Maiden in 1984 hun artistieke hoogtepunt met het album “Powerslave”. Voor deze plaat trok de groep toen maar liefst twaalf maanden lang op tournee, geheel toepasselijk de “World Slavery”-tour getiteld. Niet verwonderlijk dat met zo’n huzarenstuk Iron Maiden zich definitief bij de groten plaatste. Beeld en geluid uit die tijd is inmiddels al lang vastgelegd op “Life after death” maar het uitbrengen van de DVD-versie was voor de ‘NV Iron Maiden’ het signaal om er ook een tourneetje aan op te hangen. In hun eigen comfortabele Boeing (met aan de stuurknuppel zanger Bruce Dickenson) vliegt de groep dit jaar in 6 maanden tijd de wereld rond om hun roemrijk verleden nog eens boven te halen.
In Dessel werd vorige zondag al voor de zesde keer uitgekeken naar de komst van Iron Maiden. Niemand die over dat cijfer mopperde in de Kempen en zeker niet aan de t-shirt stand want velen waren zo te zien aan iets nieuws toe. Met 11 van de 17 songs uit hun historische live-dubbelaar “Life after death” kreeg Graspop een hapklare brok voorgeschoteld die niet verraste maar alleen bevestigde wat we al wisten: als het op heavy metal aankomt is dit een referentiepunt waar weinigen aan kunnen tippen. Alleen al de massale interesse voor deze recyclage moet de nieuwe lichting groepen toch ongerust maken? We durven ons dan ook luidop afvragen of er nog (jongere) bands de revue zullen gepasseerd zijn tijdens het Graspop-weekend waarbij alle vuisten de lucht zullen zijn ingegaan (“Revelations”). Ook opmerkelijk: de meest extatische reactie was weggelegd voor “Fear of the dark”: eentje met veel oh oh oh’s dat geheel tegen de spelregels van de avond in afkomstig was van het gelijknamige album uit 1992. Het beste nummer (en zijn Desselse uitvoering) stak voor ons in de bissen: “The Clairvoyant”, een vernuftig singeltje van 20 jaar oud en hier in een grootse en perfecte live uitvoering. Een Maiden publiek houdt nogal vast aan tradities; de groep jammer genoeg ook want 7 van alle songs zijn vaste prik op eender welke tour van de groep dus hier ging naar ons gevoel de mogelijkheid verloren nog meer te halen uit het concept. Ook het lange en epische “Rime of the ancient mariner” (14 minuten!) mistte een beetje zijn effect: de overbevolking liet het niet toe maar we dachten er toch even aan een biertje te gaan halen.
De glansrollen waren in Dessel weggelegd voor de drie met minutieuze precisie sollerende gitaristen Murray, Smith en Gers. Zanger Dickenson vonden we wat ongelukkiger in de vocale afwerking maar hij liet zich dan weer gewillig helpen door het publiek. Ook zijn niet aflatend enthousiasme wekte bewondering op. Aan showelementen ontbrak het helemaal niet in Dessel: vuur, rook, explosies, mascotte Eddie in cyber-kostuum en later (tijdens “Iron Maiden”) vanuit de sarcofoog als mummie. Alles oogstte massaal applaus.
In Dessel voltrok zich duidelijk een mirakel: 23 jaar na datum was er wel degelijk weer “Life after death”. Al waren we niet echt helemaal van onze sokken geblazen, daarvoor leek Iron Maiden in Dessel iets te veel op een goed geprogrammeerde metal jukebox, uit veiligheidsoverwegingen houden we toch vast aan het cliché “over de doden niets dan goed”.
No comments:
Post a Comment