Met een ferme knipoog naar het BBC-programma “Later with Jools Holland” ging afgelopen zaterdag een nieuwe reeks Kraakpand concerten van start in de Gentse Handelsbeurs. De voorgaande edities hadden als opzet een podium te geven aan jong en beginnend inlands talent; nu staat de deur voor iedereen open. De Jools van dienst was de van hemzelf en Luna Twist bekende Drongenaar Dirk Blanchart. Hij serveerde 4 beloftevolle namen die niet op het podium maar dicht bij het publiek naast elkaar in de zaal werden opgesteld.
Nu de landsgrenzen al eens mogen overschreden worden kwamen we voor de eerste groep Racoon zelfs enkele kilometers boven de moerdijk uit(!). Daar mag dit Zeeuwse viertal al meelopen met de grote jongens, in Vlaanderen ligt echter (nog) niemand wakker van hun vier platen. Songs als “Close your eyes” en “My town” krijgen op een volle Pinkpop-wei al van bij hun intro moeiteloos duizenden handen op elkaar, in Gent was het voorzichtig afwachten tot het vallen van het slotakkoord om te merken of er bevestiging vanuit het publiek kwam. Het meest waren we nog onder de indruk van “Love you more”, een klassiek liefdeslied waarmee je een gans jaar door moeiteloos in Valentijnstemming blijft. Voor het overige vonden we deze Racoon wat voorspelbare emorock. De OOR’s Popencyclopedie op een hoopje gespeeld op zoek naar de grootst gemene deler. Het type muziek waar je niet kan door geërgerd worden maar dat zich ook te weinig vastbijt. In zijn inleiding verwonderde Blanchart er zich over dat Nederlandse groepen moeilijk over de landsgrenzen heen geraken. Hij wist ongetwijfeld beter.
Reikhalzend keken we uit naar de verschijning van Lize Accoe. Deze Meetjeslandse Joss Stone maakte tot voor drie jaar nog deel uit van Delavega maar probeert het sindsdien op eigen benen. Haar eerste plaatwerk moet nog verschijnen maar wat ze in de Handelsbeurs liet horen was soul van superieure kwaliteit. Met een verbluffende backing band, een handvol nummers die smeken om te worden opgenomen en een stemgeluid dat aanleunde bij de grote diva’s begon het ons plots te dagen waarom Accoe – hoe jammer we het destijds ook vonden - haar vroegere werkgever de rug toekeerde. Voor haar sprak Blanchart profetische woorden uit: “2009 wordt het jaar van Lize Accoe!” Ditmaal geen twijfel mogelijk dat hij het meende.
De van Sierra Leone afkomstige en in Brussel residerende Bai Kamara Jr. bracht solo het soort muziek dat we al snel associeerden met Keziah Jones. Gewapend met een aan Seal verwant stemgeluid, matuur songmateriaal en een akoestische gitaar maakte Bai al van bij zijn eerste nummer indruk op de Handelsbeurs. De stilte voor één van zijn oudere songs (“Substitute”)sprak boekdelen. Een derde album is in de maak en daarmee hoopt Bai Kamara Jr. aan een mooie lijst referenties (voorprogramma’s voor The Neville Brothers en Zucchero) nog wat toe te voegen.
De uit Zoersel afkomstige Roy Aernouts tot slot is de coming man in het cabaret milieu en mocht tijdens deze Kraakpand een staaltje van zijn kunnen geven middels een 5-tal nummers. Het Leids Cabaretfestival was 2 jaar geleden al overtuigd, de Handelsbeurs volgde na de afsluiter van Aernouts waarin hij een volle zaal (op de avond van Valentijn en met Hollands accent!) liet meezingen dat alleen uit eten gaan na half acht not done is. Deze vernieuwde Kraakpand was voor amper 5€ toegangsgeld dan ook een méér dan valabel alternatief.
Een volgende bezetting van nieuwe krakers dient zich aan op 14/03.
No comments:
Post a Comment