Met Bettey Lavette, Seasick Steve, Sharon Jones en Charles
Bradley is de laatste jaren afdoende bewezen dat op succes geen leeftijd staat.
Wellicht ook daarom dat de muzikantenvakbond momenteel niet echt wakker ligt van
het laatste rondje pensioenmaatregelen. Ook aan de 64 jarige Lee Fields is op
dit moment alvast nog geen landingsbaan besteed want met zijn dit jaar
uitgebrachte prima plaat “Emma Jean” oogstte hij bij vele recensenten terecht opnieuw
mooie scores en is hij volgens connaisseurs van het soulgenre al langer dan vandaag de mee te
pakken live sensatie. Om na te gaan of zoveel goede reclame ook op zijn plaats
is trokken we afgelopen dinsdag naar de Brusselse Botanique waar de uit North
Carolina afkomstige Fields zijn opwachting maakte in by far dé leukste zaal van
het land, de Rotonde.
Fields had eerder dit jaar met zijn vaste begeleidingsband
The Expressions al halt gehouden in de Gentse Vooruit. Fields liet dezelfde (6)
heren in Brussel warm spelen met het instrumentale “All I need” om pas bij het
slotakkoord en - volgens de geplogenheden van het genre - na de introductie
door de bassist het podium op te wandelen. Fields kwam niet alleen met de
allure van een grote op, de ontvangst van het volgepakte zaaltje was navenant.
“My world” blies een Philly-windje door de Rotonde en “I still got it” was met
de mans’ leeftijd in het achterhoofd niet alleen een statement, het klonk er
ook naar. Een tandje werd bijgestoken met het uit dat “Emma Jean” afkomstige
gouden trio “Still gets me down”, “Standing by your side” en “Don’t leave me
this way”. Fields hief zich zowel qua act als stem moeiteloos naast enkele
groten uit de soul en werkte zich als een overijverige predikant dusdanig in het zweet dat hij, amper halfweg
set, al kletsnat in het strakke pak zat . Zijn groep stond al die tijd in een
haast onbewogen dienende rol terwijl Fields er elke songregel van somewhere diep daarbinnen uitkneep, af
en toe een danspasje plaatste en zowat iedere bevallige dame op de voorste rij
al met wijzende vinger (nee niet die…) had gecomplimenteerd. Helemaal af maakte
Fields het in de tweede helft met - You
look so good in the summertime… - “Ladies”, het heerlijk meegezongen “You
just can’t win” en vooral het als ware classic onthaalde “Faithful man”. “I’ve always been a faithful man untill you
came along” schreeuwde Fields om vergiffenis smekend de inmiddels zelf
in het zweet trappelende Rotonde toe. In de slotfase kroop Fields – in een heen
en weer beweging - alsmaar dieper de coulissen om dan achter het gordijn te
verdwijnen en zijn Expressions de set te laten afronden. Dat de Rotonde zich niet
zonder bissen zou laten afschepen was na zoveel vintage soul een aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid. In dezelfde beweging – eerst de groep
(instrumentaal) en dan de meester zelve – werd de bisreeks opgezet met enkel
het fantastische “Honey dove” er aan toegevoegd. Dat een zaal die 70 minuten
lang uit de hand van de artiest at het slechts met 1 bisronde moest stellen is
misschien de enige smet op een voor het overige volstrekt perfecte
concertavond.
Als Charles Bradley de grote podia gegund is kunnen wij na
deze avond geen redenen meer bedenken waarom dat bij Lee Fields ook niet het
geval zou mogen zijn. Dat de Scheuremansen van deze wereld er hun voordeel mee doen volgende zomer.
No comments:
Post a Comment