Voor onze 28e Rock Werchter beperkten we ons tot
1 dagje. Tegen de traditie in vonden wij nu eens geen 4 dagen lang ons goesting
in wat De Schuer voorschotelde. Dat ligt vooral aan ons, voelt u (met
combiticket in de hand) zich daar dus vooral niet in aangesproken. Alle respect
voor de Linkin’ Parkers onder u maar wij hadden vooral niets met het zaterdag-menu.
Eén “ticketswap” verder waren we onze combi kwijt en kozen uit 3 evenwichtige
dagen de donderdag er uit. De gezamenlijke aanwezigheid van Prophets Of Rage
(smaakmakers op Pinkpop), Savages (beste concert ’16), Mark Lanegan (eindelijk
op Werchter) en Arcade Fire (al jaren fan) gaven de doorslag.
Onze quotering is als volgt:
Om het binnensijpelen van publiek van wat gezellig
West-Vlaams te voorzien werd Het Zesde
Metaal (❸
Main Stage, 13:15) ingehuurd. Wannes Capelle en band gingen relaxt van
start, dropten middenin een maatschappelijke boodschap (“Calais”), brachten een
mooi eerbetoon aan Luc De Vos (“Boze wolven”) en zagen aan het eind – de wei
inkijkend – dat het nog altijd niet “Naar de wuppe” is. Bijgevolg geldt ook
voor ons dit credo: Doe mo voert. 7 maanden na hun laatste concert pikten Savages (❸ Main Stage, 15:00) op
Werchter de draad weer op. Uit de vele vierkante meters open ruimte vooraan het
podium viel nogmaals af te leiden dat prominent vermeld worden in
eindejaarslijstjes, al zeker voor het Werchter publiek, niet veel te betekenen
heeft. Gelukkig trokken de dames zich daar niet al te veel van aan en zocht
frontvrouw Jehnny Beth vooraan snel diegenen op die zich wel de moeite hadden
getroost om naar hen te komen kijken. Met “Adore” en “Fuckers”, wanneer de set er zo goed als door was geraasd, leken
ook de rijen verderop plots te ontwaken. Too
little too late als u het ons vraagt. Met de overlapping van Savages en Mark Lanegan (❸ The Barn, 15:45) waren wij
allerminst opgezet. Gelukkig waren in de resterende drie kwartier alle troeven
van de man ruimschoots aanwezig: zijn grofkorrelige diepe stem, een intens
spelende begeleidingsband en goed werk uit die nieuwe plaat “Gargoyle”. Een sterk
gecoverd “Love will tear rus apart” had zelfs voor ons niet gehoeven maar een
vol gelopen tent sloot de Joy Division song van bij de eerste noot in de armen.
Deze Lanegan zit nog lang niet aan het plafond van zijn succes in onze
contreien, zo veel was ons duidelijk na diens Werchter passage. Prophets of Rage (❹ Main
Stage, 16:45) verdienen hun punten hier louter op basis van de onovertroffen
publieksrespons die hen op Werchter te beurt viel. Daar hoefden ze nauwelijks
meer voor te doen dan alle successingels van Rage Against The Machine, Public
Enemy en Cypress Hill, hun respectievelijke groepen van herkomst, achter elkaar
te spelen. B-Real en Chuck D hadden allerminst de vocale impact van de
ontbrekende Zack de La Rocha maar zelfs zonder dat was de slagkracht van een “Killing
in the name” 10 op de schaal van Werchter. Ondanks dat hun eigen werk (plaat in
september) nooit uit de schaduw daarvan zal weggeraken blijven deze Prophets Of
Rage de beste festivalbelegging voor de komende jaren. Met Gossip – die ze haar
“familie” noemt - mocht Beth Ditto (❷ KlubC,
18:35) eerder al enkele malen aantreden op Werchter. Ditmaal dus op eigen
kracht – dat is in haar geval al heel wat – en verse muzikanten. Die laatsten
zijn een enorme stap vooruit want de songs klonken krachtiger dan ooit tevoren
alleen had deze Ditto op het solopad behalve die Gossip classics weinig meer te
bieden. Aanvankelijk waren haar (nogal vaak ondeugende) ontboezemingen best
amusant maar gaandeweg begon ook dat verkeerdelijk op de heupen te werken. “Heavy
cross” redde de eer van Ditto en het concert van de ondergang. Al wekenlang worden
we via radio en sociale media geteased voor het nieuwe Arcade Fire album (❹ Main Stage, 20:50) dat eind deze
maand verschijnt. Daarmee is het “Everything Now”-logo – erg mooi trouwens op
die baseball jasjes die de groepsleden op Werchter aanhadden – nu al gemeengoed
geworden nog voor de plaat is uitgebracht. Slimme jongens die Canadezen. Het
nummer met dezelfde titel mocht, ABBA-beat eronder, de feestelijkheden op
Werchter openen. Dat was meteen ook het startschot voor een 90 minuten durend concert
waarin haast geen enkele singel van de groep ontbrak en daarmee het predicaat ‘best
of’ meer dan verdiend. Alles wat over Best Kept Secret twee weken terug werd
gezegd en geschreven klopte: wat een ongelofelijke live machine is deze groep
geworden. Met amper (adem-) pauzes tussen de nummers door hield Arcade Fire de
weide goed in de greep. Uit de voorste rangen bereikten ons berichten over een
te makke publieksrespons maar daar was midden op de wei niets van te merken: er
werd collectief meegeklapt en gedanst. Arcade Fire had ontegensprekelijk de
eerste dag van Werchter dienen af te sluiten, want wat Kings Of Leon (❶ Main
Stage, 23:10) erna brachten was van een dodelijke saaiheid. Geen idee hoe het
tijdens de Kings vooraan met de publieksrespons gesteld was maar iets verder
naar achter hadden wij alvast moeite om de ogen wijd open te houden. “Manhattan”,
“Notion”, “Knocked up” en “Crawl” blijven tot nader order goede songs maar
worden live zo plichtsmatig afgehaspeld dat ze geen deuk in een pakje boter
slaan. Tel daarbij een frontman die er eigenlijk geen is (of geen wil zijn) en
je komt uit bij een zielloze vertoning de status van headliner onwaardig. Ook
onvergeeflijk: dat de programmatoren van Werchter dit al jaren weten en ze de
Amerikanen toch – 7 (zeven!) keer op 10 jaar – blijven boeken. Voor hun eigen
goed: verdrijf deze Kings uit hun versterkte burcht, terug de kleine zalen in!
1 comment:
Leuk verslag en volledig akkoord. We zijn het zelfs afgetrapt met Kings of Leon (en waren duidelijk niet de enigen). Sigarettes after sex moet je de volgende keer ook zeker gaan bekijken. Tot het volgende optreden...
Post a Comment