Hansard zette met 2 solo en akoestisch gebrachte nummers in
een net niet-uitverkochte AB meteen een scherpe tijd neer in de discipline ‘om-ter-snelst-naar-kippenvel’:
"High hope” en het van die laatste plaat geplukte “Time will be the
healer”. Zo kunnen van start gaan, dat doet uiteraard het beste vermoeden voor
de rest van de avond en dat liet de zaal met een eerste fors applaus meteen
horen. Het siert Hansard, evengoed een begenadigd solo-performer, om ondanks de
financiële consequenties ervan ook nu weer te toeren in zo’n uitgebreide
bezetting. “Roll on slow” kwam dus – bij deze Ier geen blazers uit
het doosje – heerlijk full steam ahead de zaal binnen. Het geluid zat bij aanvang in
de AB wat op het randje – de gitaren wat té schel - maar daar kwam gelukkig
naarmate de avond vorderde verbetering in. Hoe een singer-songwriter dichtst
bij voorspoed geraakt bewees Hansard knap in “Winning streak”, bij tegenspoed erna
minstens even goed met “My little ruin”. Ook in een vat vol tristesse gesukkeld
was het erg mooie “One of us must lose”. Van hetzelfde laken een zakdoek werd
geserveerd in het duo “Bird of sorrow”, de strijkers en de stem van Hansard
voluit, en “When you’re mind’s made up”. De AB hield telkenmale duidelijk de
adem in want niets leek rondom ons nog te bewegen. Als notoir straatmuzikant in
hometown Dublin is de
daklozenproblematiek Hansard niet vreemd. Niet toevallig dus dat hij reeds
jaren een pleitbezorger is voor alle organisaties die zich voor daklozen in en
rond zijn stad inzetten. Logischerwijs vind ook deze thematiek een weg naar
zijn songs (“Shelter me”). Wat lichter op de hand, maar niet minder ernstig,
was zijn naar Trump vertaalde bewerking van Woodie Guthrie’s “Vigilante man”.
We zagen en hoorden dit Hansard al eerder doen maar ook nu bleef het uiterst
vermakelijk. Met “Didn’t he ramble”, “Way back when” en het door gitarist Rob
Bochnik gebrachte “Love evolve” (uit diens eigen plaat) werd het gaspedaal
terug wat ingedrukt om naar het einde van de set toe (“Falling slowly”, “Her
Mercy”, “Wreckless heart”) de voet er toch weer wat af te halen. Een voor of
een nadeel (?), maar met 12 man op het podium is er voor verdere opsmuk gewoon niet
veel ruimte meer over. Met licht dat hooguit wat meer of minder wordt gedimd is
er in een avondje Hansard eigenlijk niets dat kan afleiden van de essentie:
stuk voor stuk sterke songs die in een hoge drukgebied van spelplezier worden
gebracht. En dat zijn er in zijn geval ook steevast heel wat. Enig minpuntje:
wij die vooraf dachten dat hij zijn tijd in de AB, van start gegaan om acht
uur, tot half elf ging volmaken hadden het mis. Na een eerste bisbeurt met het
charmante Torupilli Jussi Trio uit Estonia dat pas daags voordien door Hansard
zelf was uitgenodigd om te komen
meespelen en tweede bis “Wheels on fire” hield de sympathiekste aller Ieren het
een kwartiertje vroeger dan gehoopt voor bekeken. Zijn “Save a soul-mission” – te lezen als opschrift op een grote trom in het midden van het podium – liet tegen dan
immers al lang geen ziel meer over in de AB om nog te redden.
Welkom op een één mans concertarchief, periode 2006-2023. Elk concert dat we binnen die tijdspanne hebben bijgewoond is er in opgenomen. Er is op deze blog nieuwe aanvoer “als we daar goesting in hebben” of niet. Onder dezelfde naam blijven we wel met regelmaat (elk concert) actief op sociale media (Instagram, X).
Friday, February 16, 2018
Glen Hansard AB/Brussel 13/02/18
De Ier Glen Hansard heeft er al een geschiedenis van ruim
twee decennia muziek maken op zitten – en ook een stukje acteren (zie “The
Commitments”) - en toch voelt hij hier nog steeds aan als een nieuwe naam. Dat
het met zijn eerste band The Frames in onze contreien niet is gelukt, daar moet
nog eens een wetenschappelijke studie aan gewijd worden maar ook als The Swell
Season tekende Hansard voor enkele prachtnummers die hier nauwelijks publiek
vonden. Beetje ongewoon laat voor een muzikale Ier ontving Hansard, inmiddels
al een paar jaar onder eigen naam opererend, ook pas 2 jaar terug een
uitnodiging voor Werchter. Als “gutmachung” wellicht kreeg ie er in de
vooravond tegen alle festivalregels in zelfs 90 minuten speeltijd toebedeeld,
meteen ook de beste 90 van het ganse weekend. Dat schiep meteen een band voor
het leven wat ons prompt tot een vast lid maakte van zijn concertaanhang. Afgelopen
week hielden Hansard en zijn 11 (elf!) begeleiders halt in de Brusselse AB naar
aanleiding van diens nieuwe en derde soloplaat “Between two shores”. Daarop
geen verrassingen maar alweer 10 uitstekende songs in de beste
singer-songwriter traditie.
Labels:
AB,
Glen Hansard
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment