Jeffreys’ biografie vermeld tal van grote namen (Lou Reed,
John Cale, Dr. John, Bruce Springsteen) die de inmiddels 74 jarige Garland, in
die volgorde, op zijn pad kruiste. Ondanks tal van boeiende platen die zich in de
gouden driehoek van rock, soul en reggea situeerden beperkte de man ‘s succes
zich toch grotendeels tot die 2 grote hits die hem een ticket voor de
eeuwigheid hebben bezorgd: het eerder vermelde “Matador” en later “Hail Hail
Rock’n’roll” uit zijn album “Don’t call me buckwheat”, een titel die verwijst
naar een raciale toespeling aan zijn adres tijdens een American voetbalmatch. Erg
“Wild in the streets” (uit ’77) kon het bij de opener alvast nog niet worden
want we zagen Jeffreys eerder aarzelend het podium van De Casino opstappen. Naarmate
het concert vorderde en de gewrichten wat soepeler werden nam de beweeglijkheid
toe. “Reggae on Broadway” zat ondanks het vlakke geluid waarmee Jeffreys en
band werden gepresenteerd de New Yorker als gegoten. Vreemd genoeg vielen dé
hits, die in het midden van het concert werden geposteerd, wat tegen: “Matador”
kreeg een weinig geïnspireerde uitvoering met zich mee en ook “Hail Hail
Rock’n’roll” klonk live veel te vlak en zat boordevol slordigheden. De
begeleidingsband ging op dit punt zeker niet vrijuit. Op de gitarist na misten
we bij elkeen wat broodnodige bezieling. Het concert kabbelde wat verder om met
het afro-gehalte van Jeffreys in “We the people” - al zongen we er wel Marley’s
“Exodus” dwars doorheen – gelukkig terug wat goede vibes te krijgen. Herkenningsapplaus
viel Jeffreys ook te beurt voor het van (uitgesproken Question Mark) ? and The
Mysterians geleende “96 Tears” dat Jeffreys zich in 1981 ook zelf toe-eigende.
Ook het van The Velvet Underground overgenomen “I’m waiting for the man” kon
het publiek wel smaken al boden beide covers weinig meerwaarde aan het concert.
Nee, dan hadden we liever een slome reggae beat in de buurt, of zijn eigen werk
uit de vroege jaren 80, om de oude magie mét Jeffreys karakteristieke stem
erbovenop pas echt te doen herleven (“Ghostwriter” en het mooie afsluitende “35
Millimeter Dreams”). Ook in het recentere “Coney Island Winter”, dat zoals
zoveel songs van de man refereert aan New York, was de klasse van de man
onmiskenbaar aanwezig.
De wat belegen begeleidingsband en het steriele geluid
zorgde met de grote Garland Jeffreys in Sint-Niklaas helaas niet voor een
groots concert. De magie van weleer was dan ook slechts met vlagen aanwezig.
Niettemin, even te mogen vertoeven in de nabijheid van een levende legende was
een voorrecht waarvoor we oprecht dankbaar zijn ten aanzien van die andere
levende legende (@petie_delfuego).
No comments:
Post a Comment